Nareszcie, udało się zakończyć kolejny etap innowacji "Spotkania z poezją współczesną", która stanowi jeden z elementów projektu "Poezja współczesna i jej interpretacje - w słowie i obrazie". Młodzież naszego Liceum pracowała w trzech zespołach językowych (j. polski, j. niemiecki, j. angielski) i podjęła trud interpretacji utworów Zbigniewa Herberta, niektórzy postanowili stworzyć prezentację multimedialną inspirowaną wierszami poety, jeszcze inni prace plastyczne.
Pandemia pokrzyżowała nam plany, ale udało się wyłonić laureatów poszczególnych konkursów, którzy dziś podczas kameralnego spotkania odebrali dyplomy i nagrody z rąk p. Dyrektor.
OTO LISTA LAUREATÓW:
Konkurs literacki (język polski): Aleksandra Ozga (absolwentka)Wszystkim serdecznie gratulujemy!!!
A. Piotrowska
W ostatni czwartek, 24 września, odbyły się przesłuchania w konkursie w ramach innowacji "Spotkanie z poezją współczesną", która jest integralną częścią projektu "Poezja współczesna i jej interpretacje - w słowie i obrazie". Chętni uczniowie interpretowali utwory Zbigniewa Herberta w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim.
Jury miało przyjemność wysłuchać prezentacji uczniowskich, a potem wyłoniło laureatów konkursu, który miał się odbyć w poprzednim roku szkolnym (pandemia nieco pokrzyżowała nam plany).
Listę laureatów poznacie już wkrótce!
A.P.
Dziś, 13 grudnia, w naszej szkole odbyły się kolejne warsztaty poświęcone twórczości Zbigniewa Herberta. Są one elementem projektu "Poezja współczesna i jej interpretacje - w słowie i obrazie". Podczas spotkania młodzież miała okazję obcować z wybranymi tekstami poety. I tym razem były to trzy utwory: "Pan Cogito a pop", "Domysły na temat Barabasza" i "Do rzeki". Teraz zainteresowani uczniowie przystąpią do pracy i stworzą własną interpretację (słowo - obraz - prezentacja) wybranego wiersza.
Warsztaty poprowadziła p. Anna Piotrowska.
„Poezja współczesna i jej interpretacje – w słowie i obrazie” to tytuł przedsięwzięcia o charakterze lingwistycznym. Jego organizatorami były dwie radomszczańskie placówki I Liceum Ogólnokształcące i Muzeum Regionalne . Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęli Starosta Powiatu Radomszczańskiego i Prezydent Miasta Radomsko.
Patronat merytoryczny nad projektem sprawowała pani Rektor Uniwersytetu Humanistyczno – Przyrodniczego w Częstochowie. Mecenat finansowy nad przedsięwzięciem objął Prezes Zarządu firmy „Fameg”.
5 czerwca 2019 r., w gmachu muzeum odbyła się uroczystość wieńcząca działania projektowe. Na galę przybyła dr Ilona Czechowska z Fundacji Literackiej Karla Dedeciusa we Frankfurcie nad Odrą. Wygłosiła interesujący wykład na temat pracy poety i jego tłumacza, Zbigniewa Herberta i Karla Dedeciusa. Gościom została przedstawiona współpraca dwóch osobistości świata literatury oparta na zaufaniu.
Autentystka, tak o Annie Świrszczyńskiej mówił Czesław Miłosz. Wiersz poetki w tym roku pojawił się na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Jednocześnie stała się ona bohaterką wykładu prof. Bartosza Małczyńskiego z Instytutu Filologii Polskiej UJD w Częstochowie, który 31 maja 2019 r. gościł w naszej szkole. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas pierwszych, którzy wysłuchali wykładu pt. „Wierszem zbawić ludzkość. Poezja Anny Świrszczyńskiej wobec zagadnień etycznych”.
A.P.
Bohaterem "Spotkań z poezją współczesną" był Zbigniew Herbert i jego twórczość. Młodzież z radomszczańskich szkół podstawowych i oddziałów gimnazjalnych kształciła umiejętności analizy tekstu poetyckiego w języku polskim (tę część warsztatów poprowadziła p. Anna Piotrowska) oraz poznawała tajniki translacji w językach: niemieckim i angielskim (p. Iwona Bałazińska i p. Elżbieta Ozga). Po zajęciach uczniowie mieli okazję zwiedzić wystawy stałe i czasowe naszego muzeum.
Warsztaty stanowią część przedsięwzięcia "Poezja współczesna i jej interpretacje - w słowie i obrazie" realizowanego przez I Liceum Ogólnokształcące w Radomsku i Muzeum Regionalne w Radomsku.
Serdecznie dziękujemy Dyrekcji Muzeum Regionalnego za wparcie i kierownictwu Urzędu Stanu Cywilnego za gościnę! Liczymy na dalszą współpracę!
Specjalne podziękowania przesyłamy też młodzieży uczestniczącej w warsztatach i ich opiekunom! Do zobaczenia!
Właśnie zakończyliśmy pierwszy etap innowacji językowej i przyszedł czas na prezentację pracy uczniów. W piątek, 5 kwietnia, odbył się happening językowy, w którym uczniowie naszej szkoły prezentowali poezję Zbigniewa Herberta w języku polskim, niemieckim i angielskim. Podczas spotkania można było również obejrzeć prezentacje oraz prace plastyczne, które odnosiły się do utworów Herberta: "Sprawozdanie z raju", "Pan Cogito o cnocie" i "Pan Cogito obserwuje w lustrze swoją twarz".
Iwona Bałazińska
Elżbieta Ozga
Anna Piotrowska
Całodobowy telefon zaufania i czat internetowy dla dzieci i młodzieży
Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół, Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie
Kuratorium Oświaty w Łodzi informuje, iż z inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka w odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży został uruchomiony całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12 oraz dedykowany młodym ludziom czat internetowy. Oba kanały komunikacji udzielają młodym osobom w kryzysie wsparcia i pomocy psychologicznej. Szczegóły w załączonym liście otrzymanym z Biura Rzecznika Praw Dziecka.
Link do informacji o Dziecięcym Telefonie Zaufania na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka
HARMONOGRAM NAUCZANIA ZDALNEGO
I Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Fabianiego w Radomsku zostało laureatem konkursu:
"Nasze Ekologiczne Pracownie".
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz