Program Comenius jest skierowany do:
- uczniów korzystających z edukacji szkolnej do końca szkoły średniej;
- szkół określonych przez państwa członkowskie;
- nauczycieli i pozostałego personelu tych szkół;
- stowarzyszeń, organizacji non profit, organizacji pozarządowych i przedstawicieli podmiotów związanych z oświatą
szkolną;
- osób oraz podmiotów odpowiedzialnych za organizację i realizację oświaty i edukację na poziomie lokalnym,
regionalnym i krajowym;
- ośrodków badawczych i podmiotów zajmujących się kwestiami uczenia się przez całe życie;
- szkół wyższych;
- podmiotów oferujących usługi w zakresie doradztwa zawodowego i poradnictwa, związane z jakimkolwiek aspektem
uczenia się przez całe życie.
Cele szczegółowe Programu Comenius:
- rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz
zrozumienia jej wartości;
- pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju
osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Cele operacyjne Programu Comenius:
- poprawa pod względem jakościowym i ilościowym mobilności, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z
różnych państw członkowskich;
- poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstw pomiędzy szkołami z różnych państw członkowskich, tak aby
objąć wspólnymi działaniami oświatowymi w okresie trwania programu przynajmniej 3 miliony uczniów;
- zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych;
- wspieranie tworzenia innowacyjnych i opartych na TIK treści, usług, metodologii uczenia oraz praktyk w zakresie
uczenia się przez całe życie;
- wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli;
- wspieranie poprawy metod dydaktycznych i zarządzania.
Działania wspierane w ramach Programu Comenius:
a. Mobilność obejmująca:
- wymianę uczniów i kadry;
- mobilność w szkołach dla uczniów oraz staże w szkołach lub przedsiębiorstwach dla kadry nauczycielskiej;
- uczestnictwo w szkoleniach dla nauczycieli i pozostałej kadry nauczycielskiej;
- wizyty studyjne i przygotowawcze w ramach działań związanych z mobilnością, partnerstwem, projektami lub sieciami
(również seminaria kontaktowe);
- praktyki dla nauczycieli i przyszłych nauczycieli;
b. Tworzenie partnerstw:
- pomiędzy szkołami w celu rozwijania wspólnych projektów oświatowych dla uczniów i ich nauczycieli;
- pomiędzy instytucjami pełniącymi rolę lokalnej lub regionalnej władzy oświatowej w celu wzmacniania europejskiego
wymiaru w edukacji, realizacji celów programuComenius, rozwijania struktur współpracy międzynarodowej, w tym
przygranicznej a w konsekwencji wzbogacenia oferty edukacyjnej dla uczniów (Comenius Regio od 2009 roku).
c. Projekty wielostronne
d. Wielostronne sieci
e. Inne inicjatywy ukierunkowane na wspieranie celów Programu Comenius.
Kraje uczestniczące:
- 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia,
Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia,
Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania
- kraje EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia
- kraj kandydujący do członkostwa w Unii Europejskiej: Turcja.
Źródło: http://www.comenius.org.pl
Comenius Meeting
Friday 13th November 2009
Boiler Room at the Hidden Gardens, the Tramway, Glasgow
Present:
Renata Loeffler Tomasz Wojtasik Barbara Fischer Kerstin Els Daniela Wagner Jim McDougall
Edgar Trotter Susan Breckenridge
|
I Liceum Ogolnokszalcace im. Feliska Fabianiego I Liceum Ogolnokszalcace im. Feliska Fabianiego
Hans-Sachs Gymnasium Hans-Sachs Gymnasium Hans-Sachs Gymnasium Hutchesons' Grammar School
Hutchesons' Grammar School Hutchesons' Grammar School
|
Minutes; SB
Matters arising:
- Welcome
JMcD welcomed colleagues from our partner schools in Radomsko, Poland and Nurnberg, Germany. He outlined the aims of
the Comenius Project which are:
- urban transformation
- addressing environmental issues
- for pupils to learn about urban change
- for pupils to be 'active citizens'
- to work collaboratively with colleagues and staff from partner schools
- Record of Meetings
It was decided that minutes should be taken of this meeting and emailed to colleagues in each school.
Action: A list of email contacts and school contacts to be compiled by BF and sent to SB so minutes and any other
info can be shared.
- Approval in wording of the project.
Each colleague was issued with a summarised version of the project. This can also be used to outline 'our project' as
part of the e-twinning facility.
SB suggested that a title for the whole project be identified.
Action: FL and KE to consider suitable titles and inform either JMcD or SB
This could be translated into Polish and German and appear on e-twining portal as well as any other documentation
relevant to the project.
- Timeline to school calendars and planning mobilities
RL said that the aims of the project were clear. She outlined some of the projects that pupils and staff in her school
have already undertaken in planning for the Comenius Funding. There have already been competitions organised to
involve staff and pupils in the project. She has links with the forestry director who has offered the partner schools
the opportunity to plant their own forest. She also proposed a trip to the salt mines as well as a possible project
with the local council for pupils to create some kind of installation in the town centre using aluminium cans. (Eco-Schools/Recycling) In addition to this a plan is already underway to restore a school area with a view to
regenerating an 'educational space.' Pupils in Radomsko are already designing possible solutions and RL has support
from colleagues in and outwith the school to support the realisation of the project. Trees are to be planted in this
space by pupils from partner schools and become symbolic trees. RL has also proposed the idea of creating a calendar
as a means of documenting the whole project.
Possible dates were discussed for the project:
1st visit to Poland 2nd visit to Germany 3rd visit to Scotland |
|
April 2010 October 2010 June 2011 |
To enable better planning for the first trip, clear dates need to be established. With Easter Monday falling on
5th April,
Hans Sachs Hutchesons | |
29/3/10 till 11/4/10 5/4/10 till 19/4/10 |
Action: RL to consider suitable dates and get back to SB
Discussed at great length were suitable age groups to involve in the project. JMcD suggested a group which reflected
different year groups, similar to the 'vertical' MUN group formation which includes pupils of different ages. However
the limitations of national examinations could be problematic for older pupils at Hutchesons' and Hans Sachs.
- Goals for remained of session:
(a) E-communication
To continue to develop e-twinning portal and twinspace to support and document 'our project'. SB stressed the need for
colleagues to access the e-twinning portal on a regular basis. This means that any updates, photos, etc could be
reviewed and discussed via the twinspace, once it has been set up. Every two weeks seems to be a realistic target.
TW suggested that any messages were short and straightforward.
(b) Christmas cards
Classes to exchange cards with pupils in partner schools. A whole class card, where each pupil signed a big card would
make the process more straightforward
Action: RL, DW and JMcD to draw up lists of suitable classes and inform each. Each card sent to each of the partner
schools.
(c) Next visit
Preparations need to be made for proposed trip to Poland. Comenius link person for each school to maintain regular
contact.
BF suggested that a link for each of the school's websites goes on each respective school's homepage to raise
awareness of the project.
Meeting ended at 12 noon to enable colleagues to take photographs at Hidden Gardens and Tramway.
AKTUALNOŚCI
Półfinał Mistrzostw Województwa w piłce nożnej dziewcząt.
W dniu 16.04.2018r na boisku Orlik w Pajęcznie drużyna dziewcząt w składzie: Basia Kuśmierz, Marta Michalak, Dominika Krakowiak, Patrycja Gałwa, Justyna Kordiak, Justyna Maślanka, Julia Jastrzębska, Klaudia Widerska, Klaudia Koczberska, Weronika Bałut, Natalia Truchta, Anna Halejak wywalczyła III MIEJSCE ;)
Opiekunem naszych piłkarek jest prof. Piotr Lewandowski.
Gratulujemy !!!!!!!!!!!!!
OLA TUŻ OD PODIUM
Aleksandra Bartosik, uczennica kl. III c, zajęła V miejsce w Mistrzostwach Polski U-20 w podnoszeniu ciężarów do 53 kg. Ola uzyskała 108 punktów i otarła się o podium.
GRATULUJEMY SERDECZNIE!!!
A.P.
KOLEJNE SUKCESY AGATY
Uczennica klasy II d naszego Liceum, Agata Dziegieć, odniosła kolejne sukcesy - I miejsce w 18. edycji konkursu literackiego "Snuć miłość" organizowanego przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w kategorii szkół ponadgimnazjalnych oraz wyróżnienie w turnieju recytatorskim zorganizowanym przez Miejski Dom Kultury w Radomsku.
Gratulujemy sukcesów i czekamy na kolejne!!!
A.P.