Biografia Czesława Miłosza autorstwa Andrzeja Franaszka ukazała się w setną rocznicę urodzin twórcy. To tekst wyczerpujący, który w znakomity sposób rysuje obraz pisarza. Książka ta to literacki życiorys ukazujący decyzje i postawę Miłosza wobec wydarzeń XX wieku. Miłosz, jawi się tu jako osoba z „krwi i kości”, to postać złożona, człowiek pełen słabości, ale także siły, która nie pozwoli nigdy poecie się poddać.
Franaszek w swojej książce nie boi się poruszać najbardziej drażliwych punktów z życia Miłosza. Wielkim atutem biografii jest jej obiektywizm i drobiazgowość. Praca porusza także najważniejszą cześć życia noblisty - jego pracę twórczą. Autor przedstawia losy swojego bohatera w dwóch aspektach - w kontekście prywatnym i zawodowym. Sceny z życia rodzinnego przeplatają się z interpretacją utworów pisarza.
"Miłosz. Biografia" to nie tylko portret jednego z największych twórców XX wieku - to zarazem fragment historii tego stulecia. Wszystkich tych wydarzeń żyjący blisko sto lat poeta doświadczył na własnej skórze, a potem wnikliwie opisał.
Zapraszam do lektury.
A. Piotrowska - Borowicz
Pytać o Ojczyznę - to pytać o drzewo, ptaka, łąki, miasta i ludzi. Walczyć o wolność to zdobywać dla siebie i innych - promyk słońca, kroplę deszczu, pierwszą gwiazdkę na Wigilię. Kochać kraj rodzinny to wstać rano, modlić się, płakać i śmiać, a kiedy przyjdzie czas, czas próby i rachunku, nie żałować krwi, potu i serca. Mieć nadzieję to z odwagą mówić o tym, co boli, czego żal, co kochasz, co tracisz, co myślisz...
11 listopada to symbol miłości Ojczyzny, to symbol walki o wolność, to symbol zwycięstwa. Ale zanim nadszedł kraj nasz znajdował się 123 lata pod zaborami: pruskim, rosyjskim i austriackim. Przez tyle lat zaborcy próbowali wykorzenić u Polaków ich kulturę, język, religię. Nie zginął naród, który nieustannie dążył do odzyskania niepodległości. Dowodem tego były powstania, w których Polacy dowiedli swej miłości do ojczyzny, bohaterstwa i zdeterminowania. Niestety, powstania nie przyniosły oczekiwanego skutku. Stały się przyczyną kolejnych tragedii rodzin polskich : więzień, zsyłek przymusowej emigracji.
Dzięki patriotycznej postawie naszych pradziadów najcenniejsze wartości zostały ocalone. Walczyli o Polskę i oddawali za nią życie. Tysiące Polaków ginęło na obcych ziemiach. Trzeba było więc czekać! Być poddanym, ale mieć honor. Uczyć się języka polskiego i pamiętać o historii . 11 listopada 1918 r. był przełomowym dniem w dziejach Polski. W lasku Compiégne pod Paryżem Niemcy podpisali rozejm kończący I wojnę światową, a Polska odzyskała niepodległość.
Małgorzata Machaj
W dniach 2-6 listopada 2020 w naszej szkole zostały przeprowadzone zdalne prelekcje dotyczące antybiotykoterapii. Akcja "Antybiotykoterapia pod lupą Farmaceuty" została zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji.
5 listopada został przeprowadzony w naszej szkole Konkurs Wiedzy o Patronie. Jest on nierozerwalnie związany z Dniem Patrona i Ślubowaniem klas pierwszych. W tym roku ze względu sytuację nie udało się zorganizować akademii, na której uczniowie składają przysięgę. W konkursie wzięło udział 16 osób, które reprezentowały poszczególne klasy. Pytania związane były z życiem i działalnością Feliksa Fabianiego oraz z historią I Liceum Ogólnokształcącego. Wysoki poziom przygotowania uczniów sprawił, że rywalizacja przebiegała do samego końca. Wręczenie dyplomów i nagród odbędzie się w późniejszym terminie.
Bożena Ujma
Małgorzata Machaj
Radosław Oziembała
„Nie ma ludzi niezastąpionych, ale po odejściu niektórych po prostu coś umiera…”
Z ogromnym bólem przyjęliśmy wiadomość o tragicznej śmierci Katarzyny i Artura Braszczyńskich.
Rodzinie, bliskim i wszystkim, których ta śmierć poruszyła, przekazujemy wyrazy współczucia.
Kasiu, Arturze - światełko pamięci dla Was!
Społeczność I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku
Do 29 października należało przesłać prezentacje multimedialne związane z lokalnymi postaciami historycznymi albo z historycznymi miejscami w ramach akcji „Szkoła pamięta”. 30 października był finał przedsięwzięcia. Wpłynęło 80 prac. Po ich przejrzeniu i ocenieniu zgodnie z obietnicą możemy dzisiaj zaprezentować kilka z nich. Życzymy miłego oglądania!
Bożena Ujma
Małgorzata Machaj
Radosław Oziembała
Całodobowy telefon zaufania i czat internetowy dla dzieci i młodzieży
Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół, Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie
Kuratorium Oświaty w Łodzi informuje, iż z inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka w odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży został uruchomiony całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12 oraz dedykowany młodym ludziom czat internetowy. Oba kanały komunikacji udzielają młodym osobom w kryzysie wsparcia i pomocy psychologicznej. Szczegóły w załączonym liście otrzymanym z Biura Rzecznika Praw Dziecka.
Link do informacji o Dziecięcym Telefonie Zaufania na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka
HARMONOGRAM NAUCZANIA ZDALNEGO
I Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Fabianiego w Radomsku zostało laureatem konkursu:
"Nasze Ekologiczne Pracownie".
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz