Kolejną pozycją, do przeczytania której zachęcam, jest książka Grzegorza Piątka pt. „Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920-1939”, która otrzymała Nagrodę Literacką Nike /Nike Czytelników w 2023 r.
„Gdynia obiecana” to opowieść o mieście tworzonym od podstaw, gdzie można było zacząć „z czystą hipoteką”: przezwyciężyć różnice między zaborami, pokonać zacofanie, uciec od narodowych przywar, od wiejskiej nędzy i wielkomiejskiego bezrobocia, zostawić w tyle waśnie etniczne i konflikty klasowe, uniknąć urbanistycznych błędów i historycznych ograniczeń krępujących rozwój innych miast. Tu nowe pokolenie uczyło się nowych umiejętności i zawodów związanych z morzem i międzynarodowym handlem. Tu, niczym w laboratorium, mogła powstać nieobciążona żadną złą ani dobrą tradycją nowoczesna polska miejskość oraz morska polskość. Tu Polska miała uciec do przodu, z wieku dziewiętnastego w dwudziesty.
To fascynująca i zaskakująca opowieść o budowaniu Gdyni od podstaw oraz marzeniu o idealnym mieście i idealnej Polsce.
J. Banaszczyk
Tym razem polecam książkę o człowieku, który może budzić kontrowersje. Krótkie życie Tomka Mackiewicza, bo o nim mowa, zwanego „Czapkinsem”, było niezwykłe. Bohater książki Dominika Szczepańskiego to, co niemożliwe, zmieniał w realne. Wyznaczył sobie cel – jako pierwszy człowiek wejdzie zimą na wierzchołek Nanga Parbat (8125 m n.p.m.). Do wyścigu przystąpiły największe gwiazdy himalaizmu. On chciał zdobyć Nagą Górę na własnych zasadach. Wśród himalaistów do końca pozostał outsiderem. Nie skończył kursów wspinaczkowych, nie miał pieniędzy ani sponsorów, w drodze na szczyt nie wspierało go grono pomocników. Bardzo dobrze mówią o nim ci, którzy pamiętają jego walkę z nałogiem, i ci, którzy widzieli, jak pracuje z trędowatymi w Indiach, jego najbliżsi oraz wspinaczkowi partnerzy – Marek Klonowski i Elisabeth Revol, z którą wyruszył w swoją ostatnią wędrówkę.
Autor książki stworzył tekst ukazujący Mackiewicza jako bohatera wielowymiarowego. W tym celu ruszył do Działoszyna, gdzie Tomek dorastał, a skończył w bazie pod Nanga Parbat w Pakistanie, gdzie spełniał swoje marzenie. Szczepański rozmawiał z najbliższą rodziną: Anna Solską-Mackiewicz, partnerką wspinaczkową - Elizabeth Revol oraz uczestnikami akcji ratunkowej: Adamem Bieleckim, Jarosławem Botorem, Denisem Urubko i Piotrem Tomalą.
Zachęcam do poznania tej niezwykłej historii o miłości, wolności i samotności.
Anna Piotrowska-Borowicz
"Siedem sióstr" Lucindy Riley to fascynująca opowieść, której intrygująca fabuła wciąga czytelnika od pierwszej strony. Autorka mistrzowsko łączy elementy tajemnicy, historii rodzinnej i romansu, tworząc powieść, która zaskakuje, wzrusza i nie daje oderwać się od lektury.
Sześć sióstr. Choć urodziły się na różnych kontynentach, wychowały się w bajecznej posiadłości Atlantis na prywatnym półwyspie Jeziora Genewskiego. Adopcyjny ojciec, nazywany przez nie Pa Saltem, nadał im imiona mitycznych Plejad. Każda ułożyła sobie życie po swojemu i rzadko mają okazję spotkać się wszystkie razem. Do domu ściąga je niespodziewana śmierć ojca, który zostawił każdej list i wskazówki mogące im pomóc w odkryciu własnych korzeni. I w odnalezieniu odpowiedzi na pytanie, co się stało z siódmą siostrą.
Maja, najstarsza z sióstr, idąc za wskazówkami Pa Salta, dociera do Rio de Janeiro, gdzie brazylijski pisarz pokazuje jej uroki miasta i pomaga odkryć zagmatwaną przeszłość jej rodziny. Osiemdziesiąt lat wcześniej jej prababka Izabela, córka plantatora kawy, na życzenie ojca zaręczyła się z arystokratą, którego nie kochała.
"Siedem sióstr" to nie tylko opowieść o poszukiwaniu korzeni i prawdy, ale także o odwadze, przezwyciężaniu przeciwności losu i znalezieniu siebie. Książka zaskakuje nieoczekiwanymi zwrotami akcji, a zakończenie pierwszego tomu zostawia czytelnika z niecierpliwością czekającego na kolejne części.
W bibliotece szkolnej dostępny jest cały cykl czyli osiem części tej sagi rodzinnej, którą polecam wszystkim miłośnikom historii pełnych tajemnic i emocjonalnych perypetii.
J. Banaszczyk
Biblioteka szkolna zachęca do wypożyczania książek na czas ferii zimowych ponieważ czytanie to również ciekawy i przyjemny sposób spędzania wolnego czasu.
Zaskoczy Was ilość i różnorodność nowych tytułów zakupionych z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Niezdecydowanym chętnie doradzę, co wybrać!
Zapraszam.Kolejna propozycja w naszej akcji czytelniczej to „Chłopki. Opowieść o naszych babkach” autorstwa Joanny Kuciel – Frydryszak – nowość z kategorii reportażu, która jest dostępna w bibliotece szkolnej.
Autorka podejmuje temat wiejskich kobiet, ale tym razem to opowieść zza drugiej strony drzwi chłopskiej chałupy. Podczas, gdy Maryśki i Kaśki wyruszają do miast, by usługiwać w pańskich domach, na wsiach zostają ich siostry i matki: harujące od świtu do nocy gospodynie, folwarczne wyrobnice, mamki, dziewki pracujące w bogatszych gospodarstwach. Marzące o własnym łóżku, butach, szkole i o zostaniu panią. Modlące się o posag, byle „nie wyjść za dziada” i nie zostać wydane za morgi. Dzielące na czworo zapałki, by wyżywić rodzinę. Często analfabetki, bo „babom szkoły nie potrzeba”. Nasze babki i prababki.
Joanna Kuciel-Frydryszak daje wiejskim kobietom głos, by opowiedziały o swoim życiu: codziennym znoju, lękach i marzeniach. Ta mocna, głęboko dotykająca lektura pokazuje siłę kobiet, ich bezgraniczne oddanie rodzinie, ale też pragnienie zmiany i nierówną walkę o siebie w patriarchalnym społeczeństwie.
Zachęcam do czytania.
J. Banaszczyk
Niedawno, w ramach XVII Dni Kina, w naszym Liceum gościł Andrzej Seweryn, jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich aktorów. Stąd pomysł, aby książką listopada stał się wywiad rzeka przeprowadzony z mistrzem przez Arkadiusza Bartosiaka i Łukasza Klinke.
Książka to wielowymiarowy portret Andrzeja Seweryna. Wśród poruszanych tematów znajdują się zagadnienia dotyczące teatru i filmu, polityki, a także życia prywatnego. Aktor opowiada między innymi o dzieciństwie, młodości i początkach pracy artystycznej. Rozmowa ta to nie tylko odpowiedzi na zadawane pytania, ale momentami spór ze współrozmówcami, potok wspomnień i komentarzy, podróż przez życie prywatne na tle ważnych wydarzeń historycznych i społecznych, w których Andrzej Seweryn bezpośrednio uczestniczył.
To niewątpliwie pasjonująca lektura dla wszystkich wielbicieli teatru i filmu. Podążanie za wybitną postacią staje się nie lada przyjemnością.
Zapraszam do lektury!
Anna Piotrowska-Borowicz
Od 2 listopada 2023 r. nasza szkoła po raz kolejny włącza się do jednego z największych w Polsce projektów promujących czytelnictwo czyli do ogólnopolskiej akcji Czytaj PL.
Czytaj PL to całkowicie bezpłatna wypożyczalnia ebooków i audiobooków dostępna przez cały listopad. Dzięki aplikacji Woblink miłośnicy literatury zyskają dostęp do 18 wyjątkowych książek, wśród których znajdą coś dla siebie fani Young Adult, reportaży, literatury pięknej, obyczajowej, kryminałów.
Kolejna propozycja w naszej akcji czytelniczej to nowość, która jest już dostępna w bibliotece szkolnej – „Mrożek. Biografia” autorstwa Anny Nasiłowskiej.
Sławomir Mrożek (1930–2013) – dramaturg, prozaik i rysownik, jeden z najważniejszych polskich pisarzy XX wieku. Był postacią tajemniczą, a nawet zagadkową, do dziś jego osobowość stanowi zagadkę. Unikał rozgłosu, w ostatnich dekadach w zasadzie nawet nie udzielał wywiadów. Mrożek przez całe życie uciekał: z Krakowa do Warszawy, potem do Włoch, stamtąd do Paryża, następnie do Meksyku, ponownie do Krakowa i do Nicei. Czego chciał uniknąć? Czego się bał? Ludzi i świat obserwował zwykle z boku, z ukosa, z dystansu. Milczek – ale dusza towarzystwa, ponurak – ale humorysta. Paradoksy i sprzeczności składające się na legendę Sławomira Mrożka można by mnożyć, ale Anna Nasiłowska postawiła sobie na szczęście inny cel: opierając się na materiałach źródłowych i kreśląc kontekst historyczny, wypełniła białe plamy i złożyła te pozornie niepasujące do siebie elementy w kompletną, spójną i wciągającą biografię.
Polecam.
J. Banaszczyk
Z niewielkim opóźnieniem, ale jest – książka września w ramach akcji czytelniczej „Czytam, więc jestem” realizowanej kolejny rok w naszej szkole. Tym razem pozycja poświęcona Tatrzańskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratowniczemu – instytucji ze 110-letnią tradycją. To pierwsza książka tego typu w Polsce. Autorka nakłoniła ratowników do opowieści o trudach ich pracy, o sukcesach i porażkach.
Okazuje się, że TOPR to zamknięte środowisko ludzi, którzy skupiają się na obowiązkach i nie bardzo chcą się dzielić swoimi przeżyciami i przemyśleniami z tym związanymi. Swoją pracę traktują jak misję, często zaglądają śmieci w oczy, ale zawsze najważniejszy jest dla nich człowiek, turysta, który potrzebuje pomocy. Czują się odpowiedzialni za zdrowie i życie wszystkich, którzy udają się w góry, często ryzykują własnym życiem. Każda akcja to osobna historia pełna determinacji, bólu, nadziei i cudów.
Zapraszam do lektury.
Anna Piotrowska-Borowicz
NADSZEDŁ TEN DZIEŃ. DZIEŃ, W KTÓRYM MUSICIE ZADECYDOWAĆ, CO DALEJ? ZAPOZNAJCIE SIĘ Z NASZĄ OFERTĄ I PODEJMIJCIE WŁAŚCIWĄ DECYZJĘ.
I LO ZAPRASZA!
Jak co roku I LO postanowiło zorganizować akcję pomocy dla zwierząt.
Zatem zwracamy się z prośbą do uczniów naszej szkoły o przygotowanie paczek dla kotów i dostarczenie ich do sali nr 19. Zgromadzone dary będą na bieżąco przekazane do Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami o/Radomsko. Potrzeby są ogromne!
Akcja trwa od 4.04. do 26.04.2024 r.
Czego potrzebujemy?
LICZYMY NA WSZYSTKICH ZWIERZOLUBÓW!!!
Organizatorzy: Uczniowie klas IIA, IIB, IIIC
Koordynatorzy działań: Katarzyna Łągiewka, Anna Piotrowska-Borowicz, Alicja Wyrfel-Grzegorczyk, Ewa Pieles
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu ”Mistrzowie makulatury”. Zwracamy się z prośbą do naszych uczniów o przynoszenie niepotrzebnych zeszytów, książek, papieru, tekturę. Makulatura powinna być związana mocno sznurkiem, podpisana (imię, nazwisko, klasa) i najważniejsze zważona. Naszą zbiórkę zaczynamy 3.04.2024 do 31.05.2024. Przyniesiony papier należy zanosić do magazynku koło kortu (zielone szczytowe drzwi z napisem makulatura). Dzień zbiórki: poniedziałki i środy od 7.30-8.30.
Osoby odpowiedzialne: E.Siejka, A.Krawczyk-Broszkowska. A.Wyrfel-Grzegorczyk.
Szanowni Państwo, ZWRACAM SIĘ Z PROŚBĄ - nasza szkoła ma podpisaną umowę z fundacją studencką Młodzi Młodym, na mocy której Państwa darowizna 1,5% podatku przy rozliczeniu PIT zostanie przekazana dla naszej placówki. Stąd gorąca prośba o przekazanie przy rozliczeniu 1,5 % podatku CEL SZCZEGÓŁOWY: I LO RADOMSKO 133, KRS: 0000270261, Dzięki Państwa pomocy będziemy mogli doposażyć szkołę. Środki pozyskane w ubiegłym roku zostały przeznaczone na dofinansowanie zakupu tablicy interaktywnej do pracowni języka polskiego. Proszę w imieniu Rady Rodziców i swoim.
Link do filmiku Facebook I LO
Bogdan Węgrzyński
Dyrektor I LO w Radomsku
Drodzy Uczniowie, już od kilku lat SU naszej szkoły jest organizatorem dwóch konkursów Primus Inter Pares (Najlepszy wśród równych sobie) oraz Semper Praesens (Zawsze obecny), których rozstrzygnięcie przypada zawsze podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
Zachęcamy do zapoznania się z załącznikami (regulaminy) oraz zapraszamy serdecznie do udziału!
Opiekunowie SU (Justyna Broniszewska I Tomasz Wojtasik)
Regulamin przyznawania tytułu PRIMUS INTER PARESPodczas wypełniania formularza PIT wpisz:
KRS: 0000270261
oraz poniższy cel szczegółowy: I LO RADOMSKO 133
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Celem programu jest ułatwienie młodzieży ze wsi i z małych miast pokonania trudnej dla niej bariery związanej z rozpoczęciem nauki w szkole wyższej, poprzez ufundowanie stypendiów na pierwszy rok studiów oraz założenie, że perspektywa uzyskania takiego stypendium będzie działać motywująco.
Szczegóły na stronie internetowej: www.stypendia-pomostowe.pl
STYPENDIA POMOSTOWE 2023/2024Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz