Normalny rozmiar czcionki Zwiększ rozmiar czcionki Zmniejsz rozmiar czcionki Normalny wygląd strony Kontrast czarno - biały Kontrast żółto - czarny Kontrast czarno - żółty

I Liceum Ogólnokształcące
im. Feliksa Fabianiego w Radomsku

Szkoła otwarta na ludzi

ARTYKUŁ

2025-09-01
DYŻURY PEDAGOGA:

mgr Agnieszka Styczyńska - Dryja

PONIEDZIAŁEK: 8.00 - 13.35
WTOREK: 8.00 - 8.50; 10.30 - 14.25
ŚRODA: 8.00 - 8.45
CZWARTEK: 9.35 - 12.50
PIĄTEK: 8.00 - 12.40

DYŻURY PEDAGOGA SPECJALNEGO:

mgr Ewa Ratowska

WTOREK: 12.00 - 16.30
ŚRODA: 08.00 - 12.00
CZWARTEK: 12.00 - 16.30
PIĄTEK: 8.00 - 10.00

mgr Patrycja Waloszczyk

PONIEDZIAŁEK: 8.00 - 8.45; 9.45 - 10.30
WTOREK: 8.50 - 9.35
ŚRODA: 07.40 - 9.35
CZWARTEK: 9.45 - 10.30
PIĄTEK: 7.45 - 9.35; 10.40 - 12.25

Zadania pedagoga:

  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
  • określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
  • organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
  • wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
  • planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
  • działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Zadania pedagoga specjalnego:
  1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami klas lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
    1. rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
    2. prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
    3. rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
    4. określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
  2. współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;3) wspieranie nauczycieli, wychowawców klas i innych specjalistów w:
    1. rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
    2. dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
    3. doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
  3. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny, Sądem);
  4. diagnoza i przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie wymienionych wyżej zadań
Rozporządzenie ministerialne precyzuje również na czym polega pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Jej elementy zbieżne są z zadaniami pedagoga szkolnego i polegają na:
  • diagnozowaniu środowiska ucznia;
  • rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
  • rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych;
  • wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
  • organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
  • prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
  • wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie;
  • wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia;
  • udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
  • wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  • umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
  • podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Pedagog dba o wszechstronny rozwój ucznia, organizuje i prowadzi wszelkiego rodzaju zajęcia o charakterze integracyjno - profilaktyczno-terapeutycznym. Jest koordynatorem działalności profilaktycznej na terenie szkoły oraz inicjatorem i autorem programów związanych ze sferą opiekuńczo – wychowawczą. Prowadzi konsultacje dla nauczycieli, wychowawców i rodziców, pełniąc rolę osoby wspierającej w rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych. Dotyczy ono nauczycieli, dzieci i rodziców.

Pedagog próbuje pomóc w konfliktach na różnych płaszczyznach. Robi wszystko co w jego mocy, ale nie jest cudotwórcą i mimo najszczerszych chęci, nie zawsze jego praca osiąga zamierzone efekty. Wpływ na to ma wiele czynników. Nie ma gotowych recept na rozwiązanie problemów. Zadaniem pedagoga jest wspierać, próbować zrozumieć, szukać przyczyn i wskazywać możliwości rozwiązań; być czułym na krzywdę i nie pozwalać na przemoc.

Przy rozwiązywaniu trudności i problemów, pedagog korzysta z pomocy rodziców i innych instytucji: GOPS - u, Policji, Sądu dla Nieletnich, kuratora, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, CPR, Urzędu Gminy, KRPA.

Anna Piotrowska-Borowicz

AKTUALNOŚCI

2025-10-20
 Julia Kowalczyk z kl. III E

II EDYCJA KONKURSU ERA EKO ROZSTRZYGNIĘTA

W Starostwie Powiatowym w Radomsku, 16 października, odbyła się II edycja konkursu ERA EKO dla uczniów szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez powiat.

Laureatom konkursu oraz ich nauczycielom gratulowali: Członek Zarządu Powiatu Renata Kosela oraz Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Adam Kuligowski.

Konkurs prowadzony był w dwóch kategoriach:

  1. sprawdzenie wiedzy poprzez udział w teście obejmującym tematykę z zakresu:
    • ochrona powietrza i sposoby zwalczania zjawiska tzw. niskiej emisji (10 pytań),
    • prowadzenie prawidłowej gospodarki odpadami (10 pytań),
    • walory krajobrazowe i atrakcje turystyczne Powiatu Radomszczańskiego (10 pytań).
  2. konkurs fotograficzny pt. Piękno przyrody Powiatu Radomszczańskiego.

W tej drugiej kategorii sukces odniosła uczennica naszego Liceum Julia Kowalczyk z kl. III E, która zajęła II miejsce w konkursie fotograficznym pt. "Piękno przyrody Powiatu Radomszczańskiego".

GRATULUJEMY!!!

2025-10-20
 Uczniowie przed wejściem do uczelni

Wielki Kongres Mediacji na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie

W dniu 16 października młodzież I Liceum Ogólnokształcącego realizująca Innowację Prawną “Wokół prawa-wiem więcej” wzięła udział w Wielkim Kongresie Mediacji na UJD w Częstochowie. Było to wyjątkowe wydarzenie, które zgromadziło ekspertów, w celu podzielenia się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie mediacji. Podstawą spotkań było promowanie dialogu i zrozumienia jako kluczowych narzędzi w rozwiązywaniu konfliktów. Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach pt.mediacja rówieśnicza.

Opiekunami młodzieży byli:p.Bożena Ujma, p.Małgorzata Machaj oraz p.Radosław Oziembała

2025-10-19
Okładka książki

KSIĄŻKA NA PAŹDZIERNIK

10 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – wyjątkowy moment, by zatrzymać się i pomyśleć o tym, jak ważne jest zrozumienie siebie i innych, troska o emocje oraz otwartość na różnorodność.

W tym miesiącu polecamy Wam poruszającą i inspirującą książkę Katarzyny Kachel – „Atypowa głowa. Moje życie w spektrum. Rozmowy o neuroróżnorodności”. To nie tylko opowieść o życiu w spektrum autyzmu, ale też zbiór historii ludzi neuroróżnorodnych, którzy próbują zrozumieć samych siebie – jak żyć, funkcjonować i przetrwać w świecie, nie musząc się boleśnie dopasowywać ani „łamać kręgosłupa”, by być akceptowanym.

Książka w niezwykle szczery sposób pokazuje, że inność nie jest słabością, lecz innym sposobem postrzegania rzeczywistości. To lektura, która pomaga lepiej rozumieć, jak wygląda codzienność osób neuroróżnorodnych i jak ważna jest empatia w relacjach międzyludzkich.

Dlaczego warto przeczytać?

  • Poznasz świat z perspektywy osób żyjących w spektrum.
  • Zrozumiesz, czym jest neuroróżnorodność i jak ją doceniać.
  • Nauczysz się, że zdrowie psychiczne to nie tylko brak problemów, ale akceptacja siebie takim, jakim się jest.

Zachęcam wszystkich do lektury tej niezwykłej książki – niech będzie inspiracją do rozmów, refleksji i budowania świata, w którym każdy może być sobą.

Polecam
J. Banaszczyk

2025-10-19
Uczniowie w obozie zagłady Auschwitz-Birkenau

WYCIECZKA DO KRAKOWA I OBOZU AUSCHWITZ- BIRKENAU

15 października wybrani uczniowie klas II E, III B, III C, III E, IV A i IV E brali udział w wycieczce do Krakowa i obozu zagłady Auschwitz – Birkenau pod opieką Pani Profesor Machaj, Pani Profesor Anny Jędrzejczyk, Pani Profesor Anny Niepsuj i Pana Profesora Radosława Oziembały. Po Krakowie oprowadzała nas przewodniczka, która w bardzo interesujący sposób opowiadała o historii i zabytkach miasta. Później udaliśmy się do Oświęcimia. Młodzież w zadumie i ogromnym skupieniu oglądała ekspozycję Muzeum i wysłuchała informacji na temat funkcjonowania obozu i skali zbrodni, jakiej naziści dopuścili się na więźniach.

Czytaj więcej...

2025-10-17
Uczniowie przed wejsciem do obozu

Wycieczka do Oświęcimia – lekcja, której się nie zapomina

3 października uczniowie klas czwartych wzięli udział w niezwykle poruszającej wycieczce do Oświęcimia. Wizyta w byłym niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau była dla wszystkich głębokim i refleksyjnym doświadczeniem.

Przechadzając się po terenie obozu, patrząc na zachowane baraki, druty kolczaste i fotografie ofiar, trudno było powstrzymać emocje. Każde miejsce, każdy eksponat przypominał o ogromie cierpienia, jakie spotkało miliony ludzi. Cisza panująca na terenie obozu miała w sobie niezwykłą moc – mówiła więcej niż jakiekolwiek słowa.

To była lekcja historii, ale też człowieczeństwa – przypomnienie, jak ważne jest pielęgnowanie pamięci, szacunek dla drugiego człowieka i troska o pokój.

Marta Kurek
Katarzyna Łągiewka
Agnieszka Styczyńska-Dryja

KOMUNIKATY

2025-01-21
Brązowa tarcza - Perspektywy 2025
2025-10-16
 Plakat - warsztaty kulinarne
2025-10-16

Budowa systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

plik pdf - Budowa systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Budowa systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
2025-10-12

WYNIKI WYBORÓW DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

9 października 2025 odbyły się w naszej szkole wybory do Samorządu Uczniowskiego.

Frekwencja wyniosła 84%.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom za oddanie głosów!

Oto uczniowie, którzy uzyskali największą ilość ważnych głosów i tym samym wchodzą w skład nowego SU:

  1. Filip Skupiński, kl. III D1 (217 głosów) – przewodniczący
  2. Wojciech Kosela, kl. II D (105 głosów) – wiceprzewodniczący
  3. Piotr Osiewak, kl. I D (71 głosów) - członek zarządu
  4. Lena Misztalska, kl II E (52 głosy) – członek zarządu
  5. Lena Kubasiak, kl. I D (49 głosów) – członek zarządu
  6. Julia Łukasik, kl. I B (30 głosów) - członek zarządu

SERDECZNIE GRATULUJEMY i życzymy owocnej pracy!!!

2025-08-27

Zapraszamy do udziału w pracach Koła Filozoficznego.

W programie zajęć

  • Lektura klasycznych i współczesnych tekstów filozoficznych
  • Dyskusje na ciekawe i aktualne tematy związane z filozofią
  • Możliwość udziału w Olimpiadzie Filozoficznej

Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski

Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym

Tematyka XXXVIII Olimpiady Filozoficznej
2025-02-19
grant na 20000 zł
2025-02-01

Nieodpłatna pomoc prawna

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.

plik doc -Miejsca, gdzie w Powiecie Radomszczańskim udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna Miejsca, gdzie w Powiecie Radomszczańskim udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna
plik pdf - Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa
2025-03-17
logo funduszu

11 marca 2025 r. uroczyste otwarcie "Eko - Laboratorium Biologicznego" w I LO w Radomsku.

Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.

Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z  komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.

Beata Zając-Turlejska

DYPLOMY, CERTYFIKATY, PODZIĘKOWANIA

Podziękowanie za wsparcie logistyczne 93 batalionulekkiej piechoty w Łasku
Certyfikat za udział w 6 edycji Sprzątamy Dla Polski
Podziękowania dla I LO za pomoc i serce okazane podopiecznym schroniska
Certyfikat udziału w premierach filmów o historii społeczności żydowskich
Dyplom za zajęcie II miejsca we współzawodnictwie Sportowym- dziewczęta
Dyplom za zajęcie II miejsca we współzawodnictwie Sportowym- chłopcy
Dyplom za zajęcie II miejsca - olimpiada wiedzy o wynalazczości
Podziękowanie za udział W Szlachetnej Paczce
Podziękowanie za zorganizowanie karmy i zbiórki pieniędzy
Dyplom dla ILO za zajęcie pierwszego miejsca w rywalizacji sportowej
Podziękowanie dla Pana Bogdana Węgrzyńskiego za wpieranie MOPS
Radomsko, 2025
wykonanie: button11©project

Strona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

ZGADZAM SIĘ