Uczniowie klasy IIC i IIF wzięli udział w zajęciach w Collegium Medicum im. dr W. Biegańskiego w Częstochowie.
Uczniowie odwiedzili Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej, gdzie zobaczyli ambulans, stanowisko ratownicze i nowoczesnego fantoma, na którym można zaaranżować różne sytuacje, które mają dać poczucie realnych działań w celu ratowania ludzkiego życia.
Młodzież uczestniczyła także w prelekcji dotyczącej cykliczności pracy serca oraz zasad odczytu zapisu EKG.
Podczas wizyty, uczniowie wzięli również udział w zajęciach z parazytologii, w czasie których dokonano przeglądu pasożytów, przedstawiono drogi zakażenia, charakterystyczne cechy ich budowy. Na koniec był czas obserwacji preparatów mikroskopowych.
Ewa Siejka
Przed nami okres wakacyjny. Po wytężonej pracy potrzebujemy wytchnienia. Relaksujemy się i wypoczywamy w różny sposób. Podpowiedzią na atrakcyjnie spędzony czas letnich ferii jest „Nadbagaż”, zbiór felietonów pióra Michała Rusinka. Książkę czyta się jednym tchem. Wraz z autorem udajemy się w ciekawą podróż. Fascynujące staje się odkrywanie nowych zakątków świata, poznawanie przyzwyczajeń, tradycji czy kuchni ich mieszkańców. Wędrówka ta niejednokrotnie doprowadza nas również do miejsc, w których już kiedyś byliśmy. Przekaz autorski jest niekiedy zabarwiony wyrafinowanym dowcipem. Treści ubogacone są przemyśleniami i refleksjami literata. Dowiadujemy się, jakie figle może spłatać brak znajomości języka obcego, czy nieposiadanie gotówki. Przywołane na kartach książki opisy miejsc niekiedy rozbudzą naszą wyobraźnię i pragnienie, aby je poznać. Świetną zabawą będzie skonfrontowanie odczuć autora z własnymi doznaniami odnośnie rewirów, które były przez nas odwiedzane. Bywa i tak, że dany opis wydarzenia przywołuje cudowne wspomnienie, np. gdy byliśmy zroszeni rozbryzgami wodospadu, wsłuchiwaliśmy się w łoskot spadającej wody, a przed nami mieniły się wielobarwne tęcze. Autentyczne sytuacje przytrafiające się podczas wojaży, zabarwione humorem sytuacyjnym na pewno wzbudzą zainteresowanie czytelnika.
Będzie też okazja, aby dowiedzieć się, jak profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego „wjechał” do literatury i jak bawiąc się słowem można zyskać cenne nagrody.
Miłej lektury!
Iwona Bałazińska
Nasza wyprawa dobiega końca. Dziś pakowanie, ostatnie zakupy, spacer po uroczym Fréjus.
Promenada z widokiem na lazurową wodę, port, urocze uliczki, cicha dzielnica willi z drugiej połowy XIX wieku - wszystko to jest dopełnieniem ogromu wrażeń, które zabieramy ze sobą. Tęskno za domem, ale też żal wyjeżdżać!!!
Dzisiejszy dzień to zwiedzanie jednej z kultowych miejscowości Lazurowego Wybrzeża. Odwiedziliśmy Muzeum Żandarmerii i Kina, w którym zgromadzono eksponaty dotyczące historii dziesiątej muzy, szczególnie serii filmów o żandarmie z Saint-Tropez.
Wnętrze znanego z filmów budynku to skarbnica wiedzy o gwiazdach filmowych związanych z miastem oraz codzienności francuskich żandarmów.
Niezapomnianych wrażeń dostarczyło nam też zwiedzanie portu i malowniczych, wąskich uliczek. Drugą część dnia wypełniło plażowanie z niezapomnianą panoramą w tle!
Kolejny dzień naszego pobytu na Rivierze Francuskiej rozpoczęliśmy od Cannes, a właściwie od rejsu na Wyspę św. Małgorzaty, gdzie w Fort Royal więziony był Człowiek w Żelaznej Masce. Po powrocie na stały ląd przeszliśmy do pałacu, w którym odbywa się słynny festiwal filmowy i podziwialiśmy Aleję Gwiazd. Spacer promenadą oraz uliczkami pełnymi kawiarni i sklepów z pamiątkami zakończył ten etap zwiedzania.
Vence to miasto artystów; mieszkał w nim m.in. Witold Gombrowicz. W jego domu urządzono muzeum pisarza, o którym z niesamowitą pasją opowiadała nam pani Katarzyna Anna Kula. Poznaliśmy wiele ciekawostek z życia autora "Ferdydurke" i jego żony Rity, która nadal bywa gościem Muzeum. Po takich opowieściach fabuła szkolnej lektury zyskuje nowy wymiar. Polecamy!
Uczniowie z klasy IID wykazali się dużą kreatywnością przygotowując materiały audiowizualne na lekcję otwartą z języka niemieckiego (6 czerwca) pt. Sport und Erholung am Bodensee/ Sport i wypoczynek nad Jeziorem Bodeńskim. Efekty pracy uczniów stały się doskonałym narzędziem do zdobywania wiedzy z dziedziny geografii i umiejętności językowych. Maya Broszkiewicz i Aleksandra Grzywna zrelacjonowały swoją wizytę na korcie tenisowym. Lena Koperska zaproponowała atrakcyjną gimnastykę śródlekcyjną. Julian Mielczarek przedstawił interesującą ofertę wypoczynku nad Jeziorem Bodeńskim. Nowoczesne i różnorodne metody nauczania przy wykorzystaniu autorskich prezentacji i filmu zrealizowanych przez młodzież sprawiły, że zajęcia przebiegały w wartkim tempie i miłej atmosferze. Lekcję obserwowali pan Dyrektor Bogdan Węgrzyński, pani Wicedyrektor Anna Piotrowska-Borowicz i pani profesor Agnieszka Krawczyk-Broszkowska.
Dziękuję uczestniczącej młodzieży za zaangażowanie podczas zajęć.
Iwona Bałazińska
3 czerwca uczniowie klasy II D1 uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych w ramach pilotażu programu edukacyjno-obronnego "Edukacja z wojskiem". Na spotkanie z młodzieżą przybyli do I LO panowie: st.szer.spec. Waldemar Węgrzycki oraz st.szer.spec. Jakub Orłowski służący na co dzień w 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej 7 Dywizjonu Lotniczego.
Żołnierze opowiedzieli młodzieży o swoich doświadczeniach związanych ze służbą w ramach misji pokojowych i stabilizacyjnych w Iraku, Kosowie, Afganistanie. Tłumaczyli, w jakim celu takie misje są organizowane i jakie zadania realizuje w ich ramach wojsko. Wspominali sytuacje trudne, ale także i te zabawne, z którymi mieli do czynienia. Opowiedzieli, jak wyglądała codzienność w bazie wojskowej. Uczniowie zobaczyli także zdjęcia i filmy wykonane przez żołnierzy w trakcie misji.
Uczniowie klasy I C i I D 03.06.2025 r. mieli przyjemność obejrzeć sztukę Aleksandra Fredry w wykonaniu aktorów Teatru im. S. Jaracza w Łodzi.
W miejscowości o wdzięcznej nazwie Osiek, mieszkają mężczyźni, którzy z czasem przestają spełniać oczekiwania kobiet. Urszula , Barbara i Agata biorą zatem sprawy we własne ręce i obejmują najważniejsze stanowiska w mieście. Sprawują surowe rządy i wprowadzają kontrowersyjne prawa, a wtóruje im Filip Grzegotka. Mężczyźni natomiast zostali oddelegowani do sprzątania, opieki nad dziećmi, przędzenia, prania czy robienia zakupów na targu. Rodzi to szereg komicznych sytuacji. Na szczęście wojna damsko-męska ukazana w utworze kończy się pokojem, do którego doprowadziła intryga dwojga zakochanych - Kasi i Doręby.
Skrząca się humorem komedia hrabiego Aleksandra Fredry w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego wprawiła wszystkich w dobry nastrój, ale też stała się źródłem refleksji na temat przebaczenia win oraz otwarcia się na siebie nawzajem. Pokazała, że próżność, małostkowość i zawziętość kompromitują każdego.Opiekę nad uczniami sprawowali: p.Marta Kurek i p.Radosław Oziembała.
Adrian Ściegienny, uczeń klasy III C, otrzymał (już po raz trzeci) tytuł laureata w ogólnopolskim konkursie z języka niemieckiego – Galileo.
Na 158 uczestników z całej Polski w swojej kategorii (klasy trzecie) uzyskał 7 miejsce w kraju zdobywając 88,46% ogólnej ilości punktów.
Adrian to niezwykle uzdolniony uczeń naszej szkoły, który między innymi szczególnie interesuje się językiem niemieckim.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w nauce niemieckiego!!!
J. Broniszewska
Dziś odwiedziliśmy jedno z piękniejszych miast Lazurowego Wybrzeża - Niceę. Rozpoczęliśmy od, biegnącej wzdłuż wybrzeża, Promenady Anglików. Po wizycie na targu miejskim i spacerze urokliwymi uliczkami starej części miasta podziwialiśmy zapierającą dech panoramę Zatoki Aniołów.
Kolejnym punktem programu było Èze - miasto, w którym znajduje się fabryka perfum Fragonard, gdzie poznaliśmy historię tworzenia pachnideł. Mogliśmy także testować zapachy i kosmetyki. Jednak największe wrażenie zrobiła na nas wizyta w ogrodzie egzotycznym, do którego prowadziły kręte klimatyczne uliczki. Bujna roślinność śródziemnomorska i widok morza w tle - tego się nie da opisać!
Uczniowie klasy IIC wzięli udział warsztatach prowadzonych przez Fundację Drzewa Miejskie, które odbyły się w Parku Świętojańskim w Radomsku.
W czasie zajęć uczniowie zapoznali się z metodyką prowadzenia badań drzew, poznali min działanie :
Na koniec odbyła się prezentacja sprzętu wspinaczkowego. Uczniowie w praktyce mogli sprawdzić jego działanie, wspinając się pod opieką instruktora.
Zajęcia prowadzili:
Dr Magdalena Zarzycka – biolog, dendrolog, edukator ekologiczny
Ewa Siejka
Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
Joanna Mielczarek
Naszą wizytę rozpoczęliśmy od zwiedzania katedry św. Mikołaja, w której znajdują się groby księcia Reinniera III i księżnej Grace. Pięknymi, ciągnącymi się wzdłuż wybrzeża ogrodami księżnej oraz urokliwymi uliczkami Monako przeszliśmy do pałacu książęcego, na którego zwiedzanie ruszyliśmy po reprezentacyjnej zmianie warty.
Kolejny punkt to spacer do dzielnicy Monte Carlo, gdzie znajdują się: jedno z najbardziej znanych kasyn, luksusowe sklepy i hotele, a także przebiega trasa wyścigu Formuły 1. Tę część wyprawy zakończyło plażowanie z widokiem na lazurowe fale.
Ostatni punkt dnia to zwiedzanie Oceanarium.
Jedziemy do hotelu zmęczeni, ale pełni niezwykłych wrażeń. Pozdrawiamy słonecznie!!!
Uczniowie klasy I c wzięli udział w lekcji otwartej "Jasna strona fotosyntezy, czyli jak rośliny robią energię ze słońca ". Lekcja łączyła elementy biologii, fizyki i chemii. Uczniowie mieli możliwość wykonania doświadczeń związanych z przebiegiem i produktami fotosyntezy. Lekcję przeprowadziły Joanna Mielczarek i Agnieszka Krawczyk-Broszkowska.
W bibliotece szkolnej I LO w Radomsku można wypożyczać czytniki e -booków, które zakupione zostały ze środków „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – Priorytet 3 Kierunek interwencji 3.2. Oferowanych jest 6 urządzeń, model InkBook Solaris. Czytniki może wypożyczyć każdy uczeń i pracownik I LO w Radomsku – przed wypożyczeniem należy zapoznać się z regulaminem, który znajduje się na stronie szkoły i w bibliotece.
Czytniki ebooków to urządzenia umożliwiające czytanie nieograniczonej liczby książek bez konieczności noszenia ich ze sobą. Nie mają one zastąpić tradycyjnych książek. Są innowacyjną formą, która dzięki odpowiednim udogodnieniom, daje szanse na komfortowe i bezpieczne czytanie. Technologia e-papieru oraz możliwość regulowania wielkości czcionki, kontrastu i jasności sprawia, że czytniki nie męczą wzroku, tak jak powszechnie stosowane wyświetlacze smartfonów, czy ekrany komputerów. Do tego czytnik jest urządzeniem lekkim i łatwym w obsłudze. Na czytniku znajdziemy książki oraz inne utwory należące do domeny publicznej. Biblioteka dzięki możliwości wypożyczania czytników, chce dotrzeć przede wszystkim do młodzieży, która czyta niewiele tradycyjnych książek. Czytanie przy użyciu nowoczesnych urządzeń może być dla młodych ludzi bardziej atrakcyjne. Takie działanie jest także idealne dla osób, które nie miały nigdy styczności z czytnikiem ebooków, a są zainteresowane taką forma czytania. Dla wielu osób ważne jest wypróbowanie produktu, przed jego zakupem.
Mam nadzieję, że nowa oferta biblioteki szkolnej przyczyni się do wzrostu poziomu czytelnictwa i poszerzy grono fanów e-booków.
Poniżej zamieszczam linki do stron, na których znajduje się więcej informacji dotyczących korzystania z czytników.
CO TO JEST CZYTNIK EBOOKÓWNasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do konkursu „Elektrosprzęt w dobre ręce”, który jest organizowany przez PGK w Radomsku.
Konkurs polega na zbiórce niepotrzebnych urządzeń działających na prąd lub baterie z gospodarstw domowych. Mogą to być np.: pralki, lodówki, kuchenki, telewizory, odkurzacze, suszarki do włosów, lokówki, żelazka, żarówki energooszczędne, jarzeniówki, zabawki na prąd lub baterie, telefony komórkowe, iPady, laptopy, kalkulatory itp. Dostarczony sprzęt musi być kompletny, nieposiadający baterii.
Sprzęt, którego wygląd i rodzaj może sugerować pochodzenie z działalności gospodarczej, handlowej lub przemysłowej nie zostanie odebrany.
Sprzęt składujemy w holu przy wejściu do szkoły. Zbiórka odbywa się do 15 września 2025.
Zachęcamy do udziału uczniów, rodziców i nauczycieli.
Koordynatorzy: Ewa Siejka, Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
W I Liceum Ogólnokształcącym powstanie kolejna pracownia „Eko - Laboratorium Biologiczne”, w ramach Konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze ekologiczne pracownie” Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Dnia 29 listopada została podpisana umowa w Starostwie Powiatowym w Radomsku. WFOŚiGW reprezentował Pan Jerzy Kaczmarek, zastępca Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚiGW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł.
Zostanie przeprowadzony gruntowny remont sali, zmodernizowana instalacja elektryczna. Powstaną stanowiska laboratoryjne dla uczniów. Zakupiony zostanie m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilna szafka laboratoryjna mobiLab. Sala wzbogaci się w komputer i monitor interaktywny z możliwością podłączenia mikroskopu w celu prezentacji obrazów całej klasie.
W Eko - Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz