11 marca obchodziliśmy 120. rocznicę śmierci, patrona naszej szkoły, Feliksa Fabianiego. Z tej okazji nasza młodzież złożyła wiązankę kwiatów na jego grobie i zapaliła znicze. Społeczność szkolną reprezentowali uczniowie klasy II B: Zofia Maligłówka, Amelia Rakowiecka i Igor Sambor.
W ostatni piątek, 8 marca, odbyło się spotkanie on-line z prof. Michałem Rusinkiem. Wykład został zorganizowany przez Fundację im. Karla Dedeciusa przy Uniwersytecie Europejskim Viadrina, z którym nasza szkoła od kilku lat współpracuje w ramach innowacji lingwistycznej „Spotkania z poezją współczesną”.
Odczyt prof. Michała Rusinka dotyczył podróży Wisławy Szymborskiej, które poetka odbywała przed i po otrzymaniu Nagrody Nobla. Uczniowie klasy II A dowiedzieli się, że Szymborska nie lubiła podróżować, nie znała języków na tyle, by się swobodnie nimi posługiwać, chociaż tłumaczyła teksty. Wyjeżdżała na spotkania autorskie, stypendia, aż do momentu, gdy władze uniemożliwiły jej podróże. Poetka najlepiej czuła się we Włoszech, nigdy też nie zgodziła się na podróż do Nowego Jorku i nie zdążyła jechać do Hiszpanii.
Serdecznie dziękujemy dr Ilonie Czechowskiej z Archiwum im. Karla Dedeciusa za możliwość uczestnictwa w wydarzeniu i z niecierpliwością oczekujemy na wizytę w kwietniu.
Składamy też podziękowania naszym informatykom – Grzegorzowi Kolasie i Pawłowi Borowiczowi za wsparcie techniczne.
Autorki innowacji: Iwona Bałazińska i Anna Piotrowska-Borowicz
Środa, 10 kwietnia 2024
Na inaugurację tegorocznej edycji akcji Radomsko Zdaje Angielski zapraszamy uczniów I LO w Radomsku do udziału w teście próbnym międzynarodowego egzaminu B2 First. Test odbędzie się na pierwszych trzech godzinach lekcyjnych we środę, 10 kwietnia, zgodnie z poniższym harmonogramem.
8.00 - 8.45 - Listening
9.00 – 10.15 - Reading and Use Of English
Pozostałe części egzaminu (Writing / Speaking) nie będą testowane.
Ofertę udziału w teście kierujemy przede wszystkim do uczniów zainteresowanych podejściem do właściwego egzaminu w czerwcu 2024, choć nie jest to warunkiem koniecznym zapisu na test próbny. Ze względu na poziom egzaminu, zbliżony do rozszerzonej matury z języka angielskiego, sesję próbną B2 First można również traktować w kategoriach treningu maturalnego.
Podsumowując, ofertę kierujemy do uczniów klas I – IV z aspiracjami do osiągnięcia wysokiego wyniku na maturze bądź chcących sprawdzić się przed zapisem na egzamin B2 First. Udział w teście próbnym jest bezpłatny i nie zobowiązuje do zapisu na właściwy egzamin.
Zgłoszenia przyjmują nauczyciele języka angielskiego uczący w danej klasie do środy, 27 marca.
Prawdopodobny termin przeprowadzenia pełnej sesji egzaminacyjnej B2 First w I LO w Radomsku to sobota, 22 czerwca 2024.
Opracował: Piotr Pacholik
W dniu 7 marca 2024 r. do późnych godzin wieczornych 50 uczestników, którzy najlepiej w okręgu katowickim napisali test eliminacji okręgowych przystąpili do II etapu eliminacji okręgowych Olimpiady Przedsiębiorczości – ZADANIE SYTUACYJNE wraz z OBRONĄ ROZWIĄZANIA.
Wśród "szczęśliwców" znalazł się Maksymilian Zdrodowski - uczeń I Liceum Ogólnokształcącego.
Czekamy niecierpliwie na wyniki!!! Trzymamy kciuki!!!
Opiekun merytoryczny: Agnieszka Styczyńska-Dryja
07 marca uczniowie klasy IC i ID1 wzięli udział w prelekcji prowadzonej przez przedstawicielki PGK w Radomsku. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się, jak prawidłowo przeprowadzić segregację śmieci i do jakich pojemników należy je wrzucać, co należy zrobić z tzw. odpadami niebezpiecznymi typu: zużyte baterie, lekarstwa, sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz jak należy postępować z odpadami pochodzącymi z remontów czy wielkogabarytowymi.
Ewa Siejka>br> Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
27 lutego klasa IC uczestniczyła w warsztatach z Treningu Umiejętności Społecznych na temat: „Stres- jak tracimy kontrolę nad sobą”. Warsztaty dla uczniów rozpoczęły się „burzą mózgów”. Uczniowie podawali, co kojarzy im się ze słowem - STRES. Następnie, pracując w dwóch grupach, odpowiadali na pytania typu:
Praca uczniów pozwoliła na wspólne opracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.
Zajęcia poprowadziła p. Karina – Ciesielska – Zatoń - terapeuta Stosowanej Analizy Zachowania, Certyfikowany Trener Umiejętności Społecznych.
Ewa Siejka
29 lutego 2024 r. drużyna Egregius w składzie Natalia Bergier (kl. 1B), Wiktor Makowski (kl. 1D1) oraz kapitan - Kacper Smolarek (kl. 1D1), reprezentująca naszą szkołę, wzięła udział w II Olimpiadzie Gier Planszowych zorganizowanej przez Instytut Pamięci Narodowej. Finał rozgrywek regionalnych został przeprowadzony w trybie jednodniowym, w gościnnych progach Instytutu Europejskiego w Łodzi i zgromadził około 215 uczestników tworzących 85 drużyn.
Miło nam poinformować, że Katarzyna Marczak, uczennica klasy II C, otrzymała Stypendium Prezesa Rady Ministrów. Nagroda została przyznana za wybitne osiągnięcia naukowe w roku szkolnym 2022/2023. za otrzymanie promocji z wyróżnieniem i uzyskanie najwyższej średniej ocen w danej szkole lub wykazanie się szczególnymi uzdolnieniami w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy (poparte najwyższymi ocenami), Uroczyste wręczenie dyplomów stypendystom odbyło się 29 lutego 2024 roku w auli Instytutu Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.
Dyplomy Stypendystom wręczyła wojewoda łódzki Dorota Ryl oraz Janusz Brzozowski, łódzki kurator oświaty.
Serdeczne gratulacje!!!
1 marca obchodziliśmy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. O godz. 9 w Galerii Muzeum Regionalnego odbył się wykład dr Tomasza Toborka pt.:” Warszyc i inni- żołnierze wyklęci”. Uczestniczyła w nim klasa II B. Następnie o godz. 12.00, pod Pomnikiem Konspiracyjnego Wojska Polskiego, miała miejsce uroczystość podczas, której władze państwowe, samorządowe i organizacje społeczne złożyły kwiaty i wiązanki. I Liceum Ogólnokształcące reprezentował poczet sztandarowy w składzie: Nina Gloc, Antonina Karasek i Igor Obarzanek.
79 lat temu wiosną 1945 roku z inicjatywy kapitana Stanisława Sojczyńskiego ps. „Warszyc” utworzono Konspiracyjne Wojsko Polskie. Była to największa i najsilniejsza organizacja antykomunistycznego podziemia, działającej w centralnej Polsce. Głównym obszarem działania było województwo łódzkie. KWP aktywne również było w ówczesnych województwach: śląsko-dąbrowskim, poznańskim i kieleckim. W szczytowym okresie liczyło ok. 3 tysięcy żołnierzy. Celem KWP była walka o suwerenną i sprawiedliwą Polskę. W jednym z rozkazów „Warszyc” napisał: "Nasza działalność jest buntem przeciw bezprawiu, jest wykazywaniem go i zwalczaniem wszelkimi dostępnymi środkami, jest samoobroną i walką o wolność i suwerenność Polski metodami Ruchu Podziemnego."
Radosław Oziembała
W związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów klasy IIIE i III D, które przeprowadziła Pani Joanna Jendrośka z Fundacji Roberta Schumana w Warszawie.
Spotkanie miało na celu rozpoczęcie z młodymi ludźmi rozmowy o tym, czym jest Unia Europejska, na jakich założeniach i wartościach została zbudowana, jakie jest jej znaczenie w świecie i w jaki sposób wspiera obywateli i obywatelki krajów, które ją tworzą. Przedstawiony został Parlament, jako instytucja reprezentująca obywateli Unii, a także obszary polityki, jakimi się zajmuje. Przy okazji został także poruszone wątki Unii Europejskiej jako sojuszu nie tylko o charakterze ekonomicznym czy politycznym, ale raczej wspólnoty wartości cywilizacyjnych, których podstawą jest pokojowe współistnienie i akceptacja dla różnorodności. Ważnym elementem było także przedstawienie głównych obszarów pracy PE realizowanych na rzecz obywatelek i obywateli Unii.
Celem warsztatów było uświadomienie młodzieży, że ich udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbędą się 7 czerwca tego roku, ma bardzo duże znaczenie. To My zdecydujemy, kto będzie nas reprezentował w Parlamencie Europejskim podczas przygotowywania nowych regulacji, które mają z kolei bezpośredni wpływ na nasze codzienne życie.
Anna Niepsuj
Tym razem polecam książkę o człowieku, który może budzić kontrowersje. Krótkie życie Tomka Mackiewicza, bo o nim mowa, zwanego „Czapkinsem”, było niezwykłe. Bohater książki Dominika Szczepańskiego to, co niemożliwe, zmieniał w realne. Wyznaczył sobie cel – jako pierwszy człowiek wejdzie zimą na wierzchołek Nanga Parbat (8125 m n.p.m.). Do wyścigu przystąpiły największe gwiazdy himalaizmu. On chciał zdobyć Nagą Górę na własnych zasadach. Wśród himalaistów do końca pozostał outsiderem. Nie skończył kursów wspinaczkowych, nie miał pieniędzy ani sponsorów, w drodze na szczyt nie wspierało go grono pomocników. Bardzo dobrze mówią o nim ci, którzy pamiętają jego walkę z nałogiem, i ci, którzy widzieli, jak pracuje z trędowatymi w Indiach, jego najbliżsi oraz wspinaczkowi partnerzy – Marek Klonowski i Elisabeth Revol, z którą wyruszył w swoją ostatnią wędrówkę.
Autor książki stworzył tekst ukazujący Mackiewicza jako bohatera wielowymiarowego. W tym celu ruszył do Działoszyna, gdzie Tomek dorastał, a skończył w bazie pod Nanga Parbat w Pakistanie, gdzie spełniał swoje marzenie. Szczepański rozmawiał z najbliższą rodziną: Anna Solską-Mackiewicz, partnerką wspinaczkową - Elizabeth Revol oraz uczestnikami akcji ratunkowej: Adamem Bieleckim, Jarosławem Botorem, Denisem Urubko i Piotrem Tomalą.
Zachęcam do poznania tej niezwykłej historii o miłości, wolności i samotności.
Anna Piotrowska-Borowicz
NADSZEDŁ TEN DZIEŃ. DZIEŃ, W KTÓRYM MUSICIE ZADECYDOWAĆ, CO DALEJ? ZAPOZNAJCIE SIĘ Z NASZĄ OFERTĄ I PODEJMIJCIE WŁAŚCIWĄ DECYZJĘ.
I LO ZAPRASZA!
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu ”Mistrzowie makulatury”. Zwracamy się z prośbą do naszych uczniów o przynoszenie niepotrzebnych zeszytów, książek, papieru, tekturę. Makulatura powinna być związana mocno sznurkiem, podpisana (imię, nazwisko, klasa) i najważniejsze zważona. Naszą zbiórkę zaczynamy 3.04.2024 do 31.05.2024. Przyniesiony papier należy zanosić do magazynku koło kortu (zielone szczytowe drzwi z napisem makulatura). Dzień zbiórki: poniedziałki i środy od 7.30-8.30.
Osoby odpowiedzialne: E.Siejka, A.Krawczyk-Broszkowska. A.Wyrfel-Grzegorczyk.
Drodzy Uczniowie, już od kilku lat SU naszej szkoły jest organizatorem dwóch konkursów Primus Inter Pares (Najlepszy wśród równych sobie) oraz Semper Praesens (Zawsze obecny), których rozstrzygnięcie przypada zawsze podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
Zachęcamy do zapoznania się z załącznikami (regulaminy) oraz zapraszamy serdecznie do udziału!
Opiekunowie SU (Justyna Broniszewska I Tomasz Wojtasik)
Regulamin przyznawania tytułu PRIMUS INTER PARESPracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Celem programu jest ułatwienie młodzieży ze wsi i z małych miast pokonania trudnej dla niej bariery związanej z rozpoczęciem nauki w szkole wyższej, poprzez ufundowanie stypendiów na pierwszy rok studiów oraz założenie, że perspektywa uzyskania takiego stypendium będzie działać motywująco.
Szczegóły na stronie internetowej: www.stypendia-pomostowe.pl
STYPENDIA POMOSTOWE 2023/2024Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz