Organizatorem Konkursu TURBOLANDESKUNDE jest Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego. Konkurs odbywa się corocznie pod patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (IDV) oraz przy wsparciu Instytutu Goethego w Warszawie i Krakowie.
Konkurs adresowany jest do uczniów szkół średnich z całej Polski i składa się z trzech etapów. I Etap to etap szkolny. II Etap to etap regionalny a III Etap – najwyższy to etap ogólnopolski.
Koordynatorem etapu szkolnego jest nauczyciel języka niemieckiego danej szkoły. Do etapu regionalnego przechodzi maksymalnie jedna drużyna z każdej zgłoszonej szkoły i etap ten przeprowadza koordynator regionalny. Do etapu ogólnopolskiego przechodzi jedna drużyna z regionu.
Celami konkursu są:
Wymagania poszczególnych etapów Konkursu są dość wysokie!
Nasza szkoła podjęła się tego wyzwania!
Dnia 25 marca 2022 roku odbył się w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku I etap – etap szkolny Konkursu „Turbolandeskunde”. Obszarem przewodnim w tej edycji była znajomość geografii, kultury, gospodarki, polityki, historii Niemiec oraz realiów tego kraju. 9 drużyn 3-osobowych zmierzyło się z pytaniami zamkniętymi oraz otwartymi. Pytania w formie pisemnej były zarówno w języku niemieckim jak i w języku polskim. Uczniowie musieli odpowiedzieć na 100 pytań, które niejednokrotnie wymagały szerszej wiedzy krajoznawczej, z pewnością pozaprogramowej. Nasi uczniowie bardzo kreatywnie zaprezentowali się podczas konkursu. Pracowali metodą burzy mózgów a także na bazie pełnej wiedzy w zakresie danego zagadnienia tematycznego.
Uczniowie pod opieką i przy wsparciu germanistki oraz koordynatorki Konkursu krajoznawczego naszego liceum oraz Członkini PSNJN– pani Małgorzaty Szablewskiej czynnie uczestniczyli w przygotowaniach do Konkursu. Pracowali na materiałach zaczerpniętych z zasobów nauczyciela, zasobów Internetu. Rozwiązywali różne quizy o Niemczech, pracowali z mapą, z zeszytem ćwiczeń z serii Landeskunde „Deutschland entdecken”, zapoznawali się z tekstami krajoznawczymi w czasopismach „Deutsch aktuell” , „Język Niemiecki” „Geschichte” czy Informationen zur politischen Bildung”, korzystali z ćwiczeń ze słuchu, programów krajoznawczych np. Roberta Makłowicza – odcinek o Niemczech, wykorzystywali również swoje dostępne materiały.
Życzę moim Uczniom pozytywnych efektów ciężkiej pracy a tym samym wysokiego wyniku!
VIEL ERFOLG! POWODZENIA!
Opracowała: Małgorzata Szablewska
21 września miała miejsce w Radomsku bardzo ważna uroczystość. Obchodziliśmy 80. rocznicę utworzenia Konspiracyjnego Wojska Polskiego.
Najpierw była msza św. w Kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Następnie parlamentarzyści, przedstawiciele miasta i powiatu, szkół i organizacji społecznych złożyli kwiaty i wiązanki pod pomnikiem Konspiracyjnego Wojska Polskiego, który znajduje się koło Parku Solidarności. W obchodach wzięły udział poczty sztandarowe oraz orkiestra. Nasze Liceum reprezentowali: pani Wicedyrektor Anna Piotrowska-Borowicz, Przewodnicząca SU I LO Joanna Ozga oraz poczet sztandarowy w składzie: Adrianna Kiełkowicz, Maja Drążkiewicz i Igor Obarzanek.
Konspiracyjne Wojsko Polskie było największą organizacją antykomunistycznego podziemia w centralnej Polsce. Twórcą i komendantem KWP był kpt. Stanisław Sojczyński „Warszyc”. Postanowieniem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego z dnia 5 listopada 2009 został pośmiertnie mianowany na stopień wojskowy generała brygady. Sposobem walki KWP były ostrzeżenia, kary chłosty, a niekiedy likwidacja osób zagrażających członkom KWP czy miejscowej ludności. Paradoksalnym i smutnym faktem jest to, że żołnierze KWP musieli w tym czasie wykonywać takie same akcje jak w czasie okupacji niemieckiej.
Opiekun pocztu sztandarowego:
Radosław Oziembała
W tym roku przypada 32. finał ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata. Tegoroczne hasło kampanii brzmi: „W naturę z kulturą!”.
Organizatorzy akcji inspirują do tego, by z naturą obcować kulturalnie i podkreślają, jak dużym problemem jest śmiecenie w naturze. Zachęcają aby wybierać takie aktywności, które minimalizują negatywny wpływ człowieka na przyrodę.
Uczniowie naszej szkoły włączyli się w akcję „Sprzątanie Świata”. Klasy IIIE i IIID1 pod opieką p. K Alamy – Gębicz zadbały o teren szkoły wykonując m.in. prace porządkowe w ogrodzie szkolnym, a uczniowie klas I pod opieką nauczycieli sprzątali tereny w najbliższej okolicy.
„Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Wierzymy, że dbanie o Ziemię to także utrzymywanie jej w czystości. Więc razem powinniśmy tworzyć kulturowy savior-vivre – obcowania z naturą.
Dziękujemy wszystkim za włączenie się w akcję i aktywny w niej udział!
Koordynatorzy: Ewa Siejka, Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska