Feliks Fabiani, syn Tomasza i Salomei z Szawłowskich, urodził się 22 maja 1838 roku w Krzepicach koło Częstochowy. Ukończył szkołę elementarną w Iwanowicach, w której nauczycielem był jego ojciec. Następnie naukę kontynuował w pięcioletniej ogólnej szkole powiatowej w Wieluniu, a w latach 1856 - 1860 w Instytucie Nauczycieli Elementarnych Warszawskiego Okręgu Naukowego w Radzyminie. Tam za celujące wyniki w nauce otrzymał stypendium, które jednak po ukończeniu Instytutu musiał odpracować. W 1860 roku władze oświatowe, prawdopodobnie na jego prośbę, skierowały go do Radomska. Wybór miasta mógł być też związany z faktem, że w latach 1854 – 1855 burmistrzem Radomska był jego stryj – Ludwik Fabiani. Bratanek mógł liczyć, że ze względu na krewnego łatwiej będzie mu odrobić stypendium w państwowej szkole elementarnej.
W 1862 roku Aleksander Wielopolski zostaje mianowany naczelnikiem rządu cywilnego w Królestwie Polskim. W ramach reform przywrócił m.in. nauczanie języka polskiego w szkołach oraz starał się odbudować sieć szkolnictwa podstawowego. Władze nie mogąc uruchomić niezbędnej liczby szkółek, często udzielały zezwoleń na zakładanie szkół prywatnych.
Otwarcie szkoły Feliksa Fabianiego, nazywanej Pensyą Prywatną Męską, nastąpiło 1 września 1862 roku. Liczyła ona trzy klasy: wstępną, pierwszą i drugą. Później rozbudowano ją do pięciu klas: preparanda, przedwstępna, wstępna, pierwsza, druga. Pierwsze trzy pełniły funkcje szkoły elementarnej, w dwóch następnych realizowano program gimnazjum, m.in. z nauką języków obcych: francuskim, niemieckim i łaciną. Na potrzeby szkoły Fabiani wynajął drewniany budynek przy ul. Żabiej (obecnie ul. Żeromskiego). Początkowo uczyło się w niej 22 uczniów, a pod koniec życia Fabianiego liczba ta wzrosła do 308 podopiecznych. W tym samym roku ożenił się z Filipiną Dembską, córką Michała i Anny z Prokulskich, z którą miał siedmioro dzieci: Kazimierza, Wiktoryna, Helenę, Emilię, Henryka, Mariannę i Leontynę. W roku 1863 wybuchło powstanie styczniowe. Fabiani należał do grupy powstańczej, której zadaniem było wysadzenie mostu kolejowego na Warcie (6 km od Radomska). Był to jedyny drewniany most na linii kolejowej Warszawa – Wiedeń. Ostatecznie nic z tego nie wyszło i później nie uczestniczył już w działaniach powstańczych.
Po powstaniu styczniowym rozpoczął się proces rusyfikacji. Zlikwidowano odrębność polityczną i narodową Królestwa Polskiego, nadając mu również nową nazwę Kraju Przywiślańskiego. Zrusyfikowano administrację, sądownictwo i szkolnictwo. W szkołach wyższych wykształcenie mogli zdobywać tylko Rosjanie. W pozostałych szkołach językiem wykładowym był rosyjski, a Polacy uczyli się języka polskiego jako przedmiotu nadobowiązkowego. Po polsku nauczano tylko religii.
W 1872 roku budynek szkoły przy ul. Żabiej spłonął. W tej sytuacji Fabiani kupił dawną rezydencję hrabiostwa Ostrowskich przy ul. Długiej (obecnie ul. Fabianiego). Na całość składał się murowany piętrowy dom, drewniane zabudowania gospodarcze i park z chińską altaną. Dobudowano później jeszcze piętrowe skrzydło. Od frontu, na parterze, mieścił się salon i kaplica, na górze sale szkolne, internat, stołówka, mieszkanie dyrektora, pokoje nauczycieli.
Szkoła w założeniu nie była traktowana jako instytucja dochodowa. Uczniowie pochodzili bardzo często z ubogich rodzin i za szkołę, mieszkanie w internacie oraz wyżywienie albo nie płacili, albo uiszczali symboliczne kwoty. Wielu z nich Fabiani zabierał prosto z ulicy i oferował darmową naukę. Uczęszczała tu młodzież nie tylko polska, ale byli też Rosjanie, Niemcy i Żydzi. Nigdy nie było konfliktów na tle narodowościowym.
W 1879 roku kuratorem warszawskiego okręgu szkolnego został mianowany Aleksandr Apuchtin, który do szkół wprowadził system policyjny. Jednak żaden z uczniów nigdy nie doniósł, że poza szkołą uczniowie rozmawiali po polsku i śpiewali polskie piosenki. Elementami wychowania patriotycznego były wycieczki nad Wartę, Bobry i Topisz, gdzie Fabiani opowiadał swoim uczniom fragmenty zakazanej historii Polski.
Fabiani uczestniczył też aktywnie w życiu społecznym miasta. Był jednym z założycieli Ochotniczej Straży Pożarnej. Jeździł do pożarów, osobiście kierował akcją gaszenia. Werbował czynnych i honorowych członków. Ponadto działał w komitecie budowy kościoła farnego św. Lamberta i brał udział w pracach murarskich. Należał też do kilku organizacji charytatywnych.Jednocześnie warto dodać, że absolwenci szkoły byli zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych kolei Warszawsko – Wiedeńskiej, pracowali w przemyśle, część kontynuowała naukę w gimnazjach rządowych, a potem na studiach wyższych. Do wybitnych osób, które ukończyły szkołę Fabianiego można zaliczyć: biskupa Antoniego Szlagowskiego – słynnego kaznodzieję i autora licznych prac z zakresu biblistyki, profesora Wacława Tokarza – historyka na Uniwersytecie Warszawskim, Romualda Mielczarskiego – pioniera spółdzielczości oraz wielu innych.
Feliks Fabiani zmarł 11 marca 1904 roku. Został pochowany na Starym Cmentarzu w Radomsku.
Radosław Oziembała
Źródło: Ewa Przyłubska – Siatkowska, Z Iwanowic na Sorbonę, Warszawa 2008
Od września 2024r. I Liceum Ogólnokształcące w Radomsku włączyło się w projekt Starostwa Powiatowego w Radomsku pt." Nauka strzelania dla młodzieży". Wzięli w nim udział uczniowie klas pierwszych. W dniu 29 października 2024r. odbyły się zawody strzeleckie, w których I miejsce w kategorii: chłopcy zajął uczeń klasy I C Filip Cichuta. Opiekunem merytorycznym była Bożena Ujma - nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa.
Serdecznie gratulujemy sukcesu!
Poznawanie twórczości Wisławy Szymborskiej, kunsztu translatorskiego Karla Dedeciusa i doskonalenie języków obcych to podstawowe cele projektu lingwistycznego realizowanego przez I LO i partnerskie placówki oświatowo – kulturalne. 14 listopada, w godzinach dopołudniowych młodzież naszego liceum z klas IIA, IIIA, IIB i IID pozyskiwała wiedzę i doskonaliła umiejętności odpowiednio do zamierzeń projektowych w gmachu Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Wizyta licealistów została zaplanowana jako ogniwo przedsięwzięcia i zapoczątkowała współpracę między naszą szkołą a gościnną uczelnią. Przeprowadzone w interesujący sposób zajęcia wzbogaciły młodzież merytorycznie i praktycznie. Warsztaty w sekcji języka polskiego poprowadziła dr hab. Katarzyna Janus, profesor UJD. Wyklejanki inspirowane twórczością Noblistki i limeryki zdominowały zajęcia w tej grupie. Praca ze słowem i twórczość plastyczna pochłonęła uczestników podczas spotkania, powstały autorskie collage i miniaturki liryczne. W trakcie zajęć z mgr Agnieszką Pyziak uczniowie klasy IID doskonalili swoje umiejętności w zakresie języka angielskiego. Wprawki na kanwie lingwistycznej miały charakter poznawczy i utrwalający. Utwierdziły drugoklasistów, że wyśmienicie sobie radzą w obszarze języka angielskiego. Dr Andrzej Skwara, Prodziekan Wydziału Humanistycznego UJD wyzwolił kreatywność młodzieży, która „stawia pierwsze kroki” w języku francuskim. Techniki tłumaczeniowe i niuanse związane z translacją omówiła dr Agnieszka Reszka. Młodzież miała okazję dokonać oceny tekstów translatorskich.
Organizatorzy spotkania dziękuję serdecznie gospodarzom, pracownikom naukowym UJD za miłe przyjęcie i przygotowanie ciekawych warsztatów.
W ramach programu Euroscola uczniowie naszej szkoły wezmą udział w sesji w Strasburgu w styczniu 2025 r. Praca promująca Centrum Multimedialne Spotkania z Europą- Europa Experience przygotowana przez uczennice: Nadię Cyganek, Maję Lipinę i Julię Skupińską pod opieką nauczyciela języka francuskiego - pani Anny Jędrzejczyk, znalazła się wśród 9 wyróżnionych z ponad 160 nadesłanych z całej Polski. Parlament Europejski dofinansowuje dojazd oraz nocleg i wyżywienie w Strasburgu.
Nauczycielami koordynującymi dalszą część programu będzie pani Agnieszka Gniatkowska-Bednarczyk - nauczyciel języka angielskiego oraz pani Anna Jędrzejczyk.
Z tezą: "Doświadczenie życiowe nie idzie w parze z inteligencją" zmagali się dziś podczas debaty oksfordzkiej uczniowie klasy IIIE w składzie: Strona Propozycji: Pierwszy Mówca: Katarzyna Piechowicz, Drugi Mówca: Zofia Witas, Trzeci Mówca: Laura Krawczyk, Czwarty Mówca: Kacper Górnik; Strona Opozycji: Pierwszy Mówca: Zofia Marszałek, Drugi Mówca: Weronika Nitecka, Trzeci Mówca: Amelia Grochowska, Czwarty Mówca: Zuzanna Chrapek; Sekretarz: Jan Nowakowski Podczas dyskusji padło wiele argumentów po obu stronach, pojawiły się odwołania do znanych postaci, w tym Mozarta, Einsteina czy nawet Marka Zuckerberga. Pojawiły się liczne badania naukowe, przeprowadzone ankiety, zwłaszcza w wystąpieniach Mówców drugich, jak również wiele dowodów potwierdzających lub obalających tezę w wystąpieniach Mówców Trzeciego oraz Czwartego po każdej ze stron. Całą debatę w doskonałej formie rozpoczynali Mówcy Pierwsi, wprowadzając publiczność w argumentację danej strony
Cichym zwycięzcą debaty została ostatecznie strona Propozycji. A Wy jak uważacie - zgadzacie się z tezą?
Uczniów do debaty przygotowywał nauczyciel geografii i WOS - Tomasz Mazur.
Konkurs odbył się 21 października 2024 roku. Uczestnikami wydarzenia byli przedstawiciele uczniów klas I , którzy rozwiązywali test zawierający informacje dotyczące życia i działalności Feliksa Fabianiego. Największą liczę punktów 24 na 25 możliwych do zdobycia uzyskała Róża Zielińska z klasy I E, zajmując I miejsce. Hanna Plucińska z I c zajęła II miejsce, natomiast III - Anna Magiera z I c oraz Wojciech Kosela z I d.
Organizatorzy.
Już niedługo w naszej szkole zostanie uruchomiony HOTSPOT (CAPTIVE PORTAL) pozwalający uzyskać dostęp do internetu na telefonie lub laptopie. CAPTIVE PORTAL to powszechnie stosowany mechanizm w publicznych sieciach WiFi, który wymaga, za pomocą odpowiedniej strony WWW, uwierzytelnienia użytkownika przed udzieleniem mu dostępu do Internetu. Każdy z uczniów i nauczycieli więc będzie zobowiązany założyć konto, by móc korzystać z takiej możliwości. Obecnie trwają prace techniczne.
Inicjatorem działań jest przewodniczący Samorządu Uczniowskiego Jakub Wróblewski.
Więcej informacji niebawem!
Organizatorzy projektu lingwistycznego o zasięgu powiatowym „MISTRZOWIE PIÓRA – WISŁAWA SZYMBORSKA I KARL DEDECIUS” zapraszają nauczycieli i ich uczniów ze szkół podstawowych (klasy VII i VIII) na wykład dr Ilony Czechowskiej, Dyrektor Zarządzającej Fundacji im. Karla Dedeciusa pt. „Poezja Wisławy Szymborskiej w muzyce” – konteksty polskie i niemieckie”.
Prelekcja zostanie wygłoszona 27 listopada 2024 dla dwóch grup w sali kameralnej MDK w Radomsku.
Pierwsza tura - 10.00-10.45; druga tura - 11.00 - 11.45.
Prosimy o kierowanie zgłoszeń do 22 listopada 2024 na adres mailowy sekretariat@fabiani.edu.pl lub telefonicznie (44) 683 09 41 / sekretariat I LO.
W tytule maila prosimy podać „Projekt lingwistyczny 2024/2025”.
W treści prosimy zaznaczyć: zgłoszenie na wykład pt. „Poezja Wisławy Szymborskiej w muzyce” – konteksty polskie i niemieckie”, określić godzinę 10.00-10.45 lub 11.00- 11.45, podać nazwę szkoły, liczbę uczniów i liczbę opiekunów oraz kontakt telefoniczny i mailowy osoby koordynującej spotkanie.
Ze względu na ograniczone możliwości lokalowe organizatorzy zapewniają miejsca według kolejności zgłoszeń. W przypadku wykorzystania limitu miejsc, koordynatorowi spotkania zostanie przekazana informacja o tym fakcie.
Organizatorzy projektu lingwistycznego o zasięgu powiatowym „MISTRZOWIE PIÓRA – WISŁAWA SZYMBORSKA I KARL DEDECIUS” zapraszają nauczycieli i ich uczniów ze szkół ponadpodstawowych na spotkanie pt. „Bez tłumacza nasz świat byłby uboższy”, które poprowadzi dr Ilona Czechowska, Dyrektor Zarządzająca Fundacją im. Karla Dedeciusa we Frankfurcie nad Odrą.
Sesja odbędzie się w dniu 28 listopada 2024 od 10. 00 do 12.00 (z kilkuminutową przerwą) w sali kameralnej MDK w Radomsku.
W pierwszej części dr Ilona Czechowska zapozna młodzież z rolą tłumacza, a w drugiej części przewidziana jest dyskusja online z tłumaczką Renate Schmidgall, laureatką nagrody Karla Dedeciusa na temat translacji.
Prosimy o kierowanie zgłoszeń do 22 listopada 2024 na adres mailowy sekretariat@fabiani.edu.pl lub telefonicznie (44) 683 09 41 / sekretariat I LO.
W tytule maila prosimy podać „Projekt lingwistyczny 2024/2025”.
W treści prosimy zaznaczyć: zgłoszenie na spotkanie pt. „Bez tłumacza nasz świat byłby uboższy”, podać nazwę szkoły, liczbę uczniów i liczbę opiekunów oraz kontakt telefoniczny i mailowy osoby koordynującej spotkanie.
Ze względu na ograniczone możliwości lokalowe organizatorzy zapewniają miejsca według kolejności zgłoszeń. W przypadku wykorzystania limitu miejsc, koordynatorowi spotkania zostanie przekazana informacja o tym fakcie.
Biblioteka szkolna zaprasza na kiermasz książek, który odbędzie się w dniach 21 i 22 listopada 2024 r . w godzinach 8.00 – 13.00 (na I piętrze obok biblioteki). Książki pochodzą z Księgarni i Hurtowni Taniej Książki w Tuliszkowie i są w bardzo atrakcyjnych cenach. W ofercie znajdują się pomoce dydaktyczne dla uczniów, książki dla młodzieży i dla dzieci, kolorowanki, poradniki i inne.
Każdy może znaleźć odpowiednią pozycję dla siebie lub swoich bliskich, tym bardziej, że Mikołaj tuż tuż!!!
Dochód z kiermaszu pomoże pozyskać nowe książki do biblioteki szkolnej. Zapraszam wszystkich do wzięcia udziału w tej akcji.
J. Banaszczyk
Organizatorzy projektu lingwistycznego „MISTRZOWIE PIÓRA – WISŁAWA SZYMBORSKA I KARL DEDECIUS” zapraszają nauczycieli i ich uczniów do udziału w przedsięwzięciu o zasięgu powiatowym. Inicjatywa umożliwia wieloaspektowy rozwój młodzieży, jej talentów, wyzwala kreatywność i daje szansę na autoprezentację uczniowską przy jednoczesnym poznawaniu umiejętności innych uczestników działań projektowych. Cieszymy się na wspólną przygodę intelektualną!
Prosimy o zapoznanie się z informacjami zamieszczonymi na plakacie prezentującymi ofertę skierowaną do uczniów szkół podstawowych (klasy VII i VII) i szkół ponadpodstawowych z powiatu radomszczańskiego oraz terminarz działań projektowych i konkursowych.
Organizatorzy będą sukcesywnie drogą mailową zapraszać nauczycieli z ich podopiecznymi do udziału w poszczególnych ogniwach projektu zgodnie z przedstawionym na plakacie harmonogramem.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz