Feliks Fabiani, syn Tomasza i Salomei z Szawłowskich, urodził się 22 maja 1838 roku w Krzepicach koło Częstochowy. Ukończył szkołę elementarną w Iwanowicach, w której nauczycielem był jego ojciec. Następnie naukę kontynuował w pięcioletniej ogólnej szkole powiatowej w Wieluniu, a w latach 1856 - 1860 w Instytucie Nauczycieli Elementarnych Warszawskiego Okręgu Naukowego w Radzyminie. Tam za celujące wyniki w nauce otrzymał stypendium, które jednak po ukończeniu Instytutu musiał odpracować. W 1860 roku władze oświatowe, prawdopodobnie na jego prośbę, skierowały go do Radomska. Wybór miasta mógł być też związany z faktem, że w latach 1854 – 1855 burmistrzem Radomska był jego stryj – Ludwik Fabiani. Bratanek mógł liczyć, że ze względu na krewnego łatwiej będzie mu odrobić stypendium w państwowej szkole elementarnej.
W 1862 roku Aleksander Wielopolski zostaje mianowany naczelnikiem rządu cywilnego w Królestwie Polskim. W ramach reform przywrócił m.in. nauczanie języka polskiego w szkołach oraz starał się odbudować sieć szkolnictwa podstawowego. Władze nie mogąc uruchomić niezbędnej liczby szkółek, często udzielały zezwoleń na zakładanie szkół prywatnych.
Otwarcie szkoły Feliksa Fabianiego, nazywanej Pensyą Prywatną Męską, nastąpiło 1 września 1862 roku. Liczyła ona trzy klasy: wstępną, pierwszą i drugą. Później rozbudowano ją do pięciu klas: preparanda, przedwstępna, wstępna, pierwsza, druga. Pierwsze trzy pełniły funkcje szkoły elementarnej, w dwóch następnych realizowano program gimnazjum, m.in. z nauką języków obcych: francuskim, niemieckim i łaciną. Na potrzeby szkoły Fabiani wynajął drewniany budynek przy ul. Żabiej (obecnie ul. Żeromskiego). Początkowo uczyło się w niej 22 uczniów, a pod koniec życia Fabianiego liczba ta wzrosła do 308 podopiecznych. W tym samym roku ożenił się z Filipiną Dembską, córką Michała i Anny z Prokulskich, z którą miał siedmioro dzieci: Kazimierza, Wiktoryna, Helenę, Emilię, Henryka, Mariannę i Leontynę.
W roku 1863 wybuchło powstanie styczniowe. Fabiani należał do grupy powstańczej, której zadaniem było wysadzenie mostu kolejowego na Warcie (6 km od Radomska). Był to jedyny drewniany most na linii kolejowej Warszawa – Wiedeń. Ostatecznie nic z tego nie wyszło i później nie uczestniczył już w działaniach powstańczych.
Po powstaniu styczniowym rozpoczął się proces rusyfikacji. Zlikwidowano odrębność polityczną i narodową Królestwa Polskiego, nadając mu również nową nazwę Kraju Przywiślańskiego. Zrusyfikowano administrację, sądownictwo i szkolnictwo. W szkołach wyższych wykształcenie mogli zdobywać tylko Rosjanie. W pozostałych szkołach językiem wykładowym był rosyjski, a Polacy uczyli się języka polskiego jako przedmiotu nadobowiązkowego. Po polsku nauczano tylko religii.
W 1872 roku budynek szkoły przy ul. Żabiej spłonął. W tej sytuacji Fabiani kupił dawną rezydencję hrabiostwa Ostrowskich przy ul. Długiej (obecnie ul. Fabianiego). Na całość składał się murowany piętrowy dom, drewniane zabudowania gospodarcze i park z chińską altaną. Dobudowano później jeszcze piętrowe skrzydło. Od frontu, na parterze, mieścił się salon i kaplica, na górze sale szkolne, internat, stołówka, mieszkanie dyrektora, pokoje nauczycieli.
Szkoła w założeniu nie była traktowana jako instytucja dochodowa. Uczniowie pochodzili bardzo często z ubogich rodzin i za szkołę, mieszkanie w internacie oraz wyżywienie albo nie płacili, albo uiszczali symboliczne kwoty. Wielu z nich Fabiani zabierał prosto z ulicy i oferował darmową naukę. Uczęszczała tu młodzież nie tylko polska, ale byli też Rosjanie, Niemcy i Żydzi. Nigdy nie było konfliktów na tle narodowościowym.
W 1879 roku kuratorem warszawskiego okręgu szkolnego został mianowany Aleksandr Apuchtin, który do szkół wprowadził system policyjny. Jednak żaden z uczniów nigdy nie doniósł, że poza szkołą uczniowie rozmawiali po polsku i śpiewali polskie piosenki. Elementami wychowania patriotycznego były wycieczki nad Wartę, Bobry i Topisz, gdzie Fabiani opowiadał swoim uczniom fragmenty zakazanej historii Polski.
Jednocześnie warto dodać, że absolwenci szkoły byli zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych kolei Warszawsko – Wiedeńskiej, pracowali w przemyśle, część kontynuowała naukę w gimnazjach rządowych, a potem na studiach wyższych. Do wybitnych osób, które ukończyły szkołę Fabianiego można zaliczyć: biskupa Antoniego Szlagowskiego – słynnego kaznodzieję i autora licznych prac z zakresu biblistyki, profesora Wacława Tokarza – historyka na Uniwersytecie Warszawskim, Romualda Mielczarskiego – pioniera spółdzielczości oraz wielu innych.
Feliks Fabiani zmarł 11 marca 1904 roku. Został pochowany na Starym Cmentarzu w Radomsku.
Radosław Oziembała
Źródło: Ewa Przyłubska – Siatkowska, Z Iwanowic na Sorbonę, Warszawa 2008
W dniach 15-19 listopada młodzież z pierwszych klas uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej do Francji w ramach projektu "Amitié franco-polonaise", realizowanego przez grupy języka francuskiego.
Paryż powitał nas deszczem, jednak pogoda nie popsuła nam humorów. Najpierw podziwialiśmy miasto z Wieży Eiffla, odbyliśmy również rejs po Sekwanie. Po południu przejechaliśmy metrem do dzielnicy Montmartre, jednej z najbardziej klimatycznych w Paryżu. W trakcie spaceru, mogliśmy poznać historię legendarnych kabaretów i miejsc, w których przesiadywała paryska bohema, m.in. Place du Tertre, Moulin Rouge. Zachwyciła nas bazylika Sacré-Cœur oraz panorama Paryża widziana ze szczytu wzgórza.
Drugi dzień naszej francuskiej przygody, to zwiedzanie zamków w dolinie Loary. Na jej obszarze znajduje się ponad 300 średniowiecznych i renesansowych zamków. Nam udało się zwiedzić 3- w Amboise, Chenonceau i Chambord. Dzięki pani przewodnik poznaliśmy nie tylko historię Francji, ale również jej związki z Polską.
W sobotę spacerowaliśmy w ogrodach Luksemburskich, a później poznaliśmy historię Panteonu i Sorbony. W naszym programie nie mogło zabraknąć najbardziej znanego na całym świecie muzeum- Luwru. Odszukaliśmy m.in. Mona Lisę, Wenus z Milo i Nike z Samotraki.
Pola Elizejskie oraz podziwianie Paryża z Łuku Trumfalnego były zwieńczeniem naszego wyjazdu.
Opiekę nad nami sprawowały panie profesor: Anna Jędrzejczyk, Agnieszka Gniatkowska-Bednarczyk, Małgorzata Machaj oraz Bożena Ujma. Towarzyszyła nam pani pilot Anna Dąbrówka.
22 i 23 listopada upłynęły nam na wizycie w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Uczniowie klas humanistycznych i dziennikarskich wraz z wychowawcami i opiekunami obejrzeli "Makbeta" w reż. André Hübnera-Ochodlo, który z kolejnym tekstem ponownie zagościł na deskach częstochowskiego teatru.
Spektakl to nowe spojrzenie na dzieło wszech czasów autorstwa Williama Szekspira, twórcy epoki elżbietańskiej - przełomu renesansu i baroku. Występom aktorów towarzyszył mroczny klimat, wyjątkowa muzyka Adama Żuchowskiego z piosenkami do słów Stephena Crane'a (tłum. Katarzyna Koćma) nagranymi przez Martę Honzatko, ciekawe kostiumy, charakteryzacja i scenografia autorstwa André Hübnera-Ochodlo i Stanisława Kulczyka.
Reżyser spektaklu ponownie zmierzył się z mrocznymi zakamarkami ludzkiej psychiki, ukazując widzom człowieka owładniętego żądzą władzy. która popycha go do niemoralnych czynów.
Dziękujemy teatrowi za gościnę!
A.P.-B.
14 i 15 listopada młodzież naszego Liceum spędziła w Krakowie. Wspólnie spędzony czas upłynął na zwiedzaniu miasta śladami artystów przełomu XIX i XX wieku, a w szczególności Stanisława Wyspiańskiego. Nie zabrakło najważniejszych punktów: Zamku na Wawelu, Kościoła Mariackiego, Kościoła oo. Franciszkanów, Jamy Michalika, Teatru im. Juliusza Słowackiego, Pawilonu Wyspiańskiego, Domu Długosza, Rydlówki. Na koniec spacer po krakowskim Kazimierzu, poznawanie historii i zabytków tej wyjątkowej części miasta. Wrażenia i atmosfera Krakowa sprzyjały refleksji. Dziękujemy naszej przewodniczce - pani Agacie oraz naszym pilotkom - pani Natalii i pani Paulinie.
A.P.-B.
Czym różni się obowiązek nauki od obowiązku szkolnego? Które państwo lub który organ zainicjowało prace nad Konwencją o prawach dziecka z 1989 roku? Kto tworzy samorząd uczniowski? Czym może skutkować niewypełnianie uczniowskich obowiązków? W którym artykule Konstytucji gwarantowane jest prawo do nauki? I wiele, wiele innych pytań z zakresu praw ucznia. Z takimi pytaniami zmagali się uczestnicy IV Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Prawach Ucznia.
Miło nam poinformować, że w etapie szkolnym bardzo dobrze zaprezentowały się dwie uczennice klasy II E1: Zuzanna Domagała i Nadia Cyganek. Nadia i Zuza znalazły się w gronie niespełna 90 osób, które awansowały do etapu wojewódzkiego. Ten etap polega na napisaniu pracy pisemnej albo przygotowaniu nagrania wideo na temat: „Godność osoby uczącej się — czym jest i co z niej wynika?”.
Organizatorem Olimpiady jest Fundacja na rzecz Praw Ucznia. Olimpiadę wspierają m.in. Marszałek Sejmu, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Rada Komornicza
Zuzia i Nadia, trzymamy za Was mocno kciuki! Powodzenia!
W dniu 14.11.2023 r. uczniowie I LO uczestniczyli w roli kibiców w meczu 6. kolejki PlusLigi, który rozegrany został w Hali Energia w Bełchatowie. Pomimo wyrównanego spotkania PGE GiEK Skra Bełchatów przegrała z drużyną Trefl Gdańsk 1:3. Mecz dostarczył uczestnikom niesamowitych wrażeń i emocji. Dzięki Zarządowi SKR-y Bełchatów, Poseł na Sejm RP Annie Milczanowskiej, firmie transportowej "Płomiński Travel" oraz pani Edycie Sapis, Wiceprzewodniczącej Rady Powiatu Radomszczańskiego mogliśmy kontynuować zbiórkę środków na leczenie Ani Zbierańskiej – uczennicy naszej szkoły.
Dziękujemy Wam za aktywną i sportową postawę oraz świetną atmosferę.
Opiekunowie: Ewa Pieles, Michał Machura, Łukasz Stępień.
Już jutro w I LO startuje Tydzień Zdrowia. Szczegółowy program dostępny poniżej.
Szlachetna Paczka – ogólnopolski projekt społeczny organizowany przez Stowarzyszenie Wiosna, którego głównym celem jest materialna i mentalna pomoc rodzinom i osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Organizacyjnie opiera się na pracy kilkunastu tysięcy wolontariuszy w całej Polsce koordynowanej z centrali w Krakowie. Zasadą działania projektu jest tzw. mądra pomoc, czyli taki rodzaj bezpośredniego wsparcia, który ma dać wybranym rodzinom narzędzia do tego, by były w stanie zacząć samodzielnie rozwiązywać swoje problemy.
Pomoc rodzinom przekazywana jest podczas Finału Szlachetnej Paczki, nazywanego „weekendem cudów”, który odbywa się co roku na dwa tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia.
I Liceum Ogólnokształcące w Radomsku od wielu lat pomaga rodzinom z Radomska oraz powiatu radomszczańskiego. W tym roku kolejny raz zostały wybrane dwie rodziny. Opis każdej z nich oraz ich potrzeby znajdują się w załączniku. Zbiórka darów trwa od 22 listopada do 8 grudnia w sali 38.
Zapraszamy do współpracy.
Organizatorzy Szlachetnej Paczki w I LO:
Bożena Ujma opiekun SKPCK oraz Szkolne Koło PCK
Justyna Broniszewska i Tomasz Wojtasik oraz Samorząd Uczniowski w ILO
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 11 grudnia 2023 r. na tablicy w świetlicy szkolnej.
Serdecznie zachęcamy do udziału w konkursie.
Organizatorzy
Wychowawcy świetlicy
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Celem programu jest ułatwienie młodzieży ze wsi i z małych miast pokonania trudnej dla niej bariery związanej z rozpoczęciem nauki w szkole wyższej, poprzez ufundowanie stypendiów na pierwszy rok studiów oraz założenie, że perspektywa uzyskania takiego stypendium będzie działać motywująco.
Szczegóły na stronie internetowej: www.stypendia-pomostowe.pl
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz