Czym różni się obowiązek nauki od obowiązku szkolnego? Które państwo lub który organ zainicjowało (y) prace nad Konwencją o prawach dziecka z 1989 roku? Kto tworzy samorząd uczniowski? Czym może skutkować niewypełnianie uczniowskich obowiązków? W którym artykule Konstytucji gwarantowane jest prawo do nauki? I wiele, wiele innych pytań z zakresu praw ucznia. Z takimi pytaniami zmagali się uczestnicy V Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Prawach Ucznia.
Miło nam poinformować, że w etapie szkolnym bardzo dobrze zaprezentowały się trzy uczennice klasy IIIE1 - Maja Lipina, Zuzanna Domagała, Nadia Cyganek oraz uczennica klasy IIIE - Wiktoria Stefańczyk. Nasze reprezentantki znalazły się w gronie 99 osób w skali kraju, które awansowały do etapu wojewódzkiego. Ten etap polega na napisaniu pracy pisemnej albo przygotowaniu nagrania wideo na temat: „„Co wchodzi w skład konstytucyjnego prawa do nauki?””.
Do etapu szkolnego 101 szkół zgłosiło 753 osoby. Ostatecznie test I etapu napisało 660 osób z 99 szkół. Organizatorem Olimpiady jest Fundacja na rzecz Praw Ucznia. Tegoroczna edycja została objęta honorowym patronatem Ministry Edukacji.
Maja, Zuzia, Nadia, Wiktoria - trzymamy za Was mocno kciuki! Powodzenia!
Opiekunem merytorycznym uczennic jest Pan Tomasz Mazur.
Czym jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki? Jaki dokument reguluje prawa i obowiązki osób uczących się? Które państwo zainicjowało prace nad Konwencją o prawach dziecka? Komu przysługuje egzamin poprawkowy? Jak wygląda usprawiedliwianie nieobecności pod kątem prawnym? Czyjej zgody wymaga wprowadzenie mundurków szkolnych? Do kogo można złożyć odwołanie od wyniku maturalnego? ...i wiele, wiele innych pytań pojawiło się dziś podczas szkolnego etapu IV edycji Olimpiady Wiedzy o Prawach Ucznia. Celem Olimpiady jest upowszechnienie wiedzy na temat praw ucznia wśród uczniów. Składa się z trzech etapów: szkolnego, wojewódzkiego i ogólnopolskiego.
Etap pierwszy składał się z 30 pytań wielokrotnego wyboru. W etapie szkolnym udział wzięły uczennice klasy IIIE1: Nadia Cyganek, Maja Lipina, Zuzanna Domagała oraz uczennica klasy IIIE - Wiktoria Stefańczyk.
Organizatorem Olimpiady jest Fundacja na Rzecz Praw Ucznia.
Wyniki etapu szkolnego zostaną ogłoszone najpóźniej 18. listopada po weryfikacji prac w całym kraju.
Opiekunem merytorycznym uczennic jest nauczyciel geografii i WOS - Tomasz Mazur.
Trzymajcie kciuki za nasze Uczestniczki!
W marcu 2024 roku została przeprowadzona Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Janie Pawle II. Celem olimpiady było pogłębienie wśród młodzieży szkolnej wiedzy o życiu i posłudze papieskiej Jana Pawła II. Olimpiada zorganizowana przez Olimpusa została podzielona na trzy grupy: poziom 1 / klasy IV- VI szkoły podstawowej /, poziom 2 / klasy VII - VIII szkoły podstawowej /, poziom 3 / klasy I - IV liceum ogólnokształcące /.
Według otrzymanych w tym tygodniu wyników rankingu cieszy fakt, że spośród uczestników poziomu 3, uczennica naszego liceum z klasy I D1 Maja Guszkiewicz zajęła 15 miejsce i tym samym została laureatką. W olimpiadzie tej wzięli udział również inni uczniowi, którzy otrzymali dyplomy uznania, a byli to: z klasy I D1 Zuzanna Pietras, Adrianna Bartnik, Anna Gębicz, z klasy I A Julia Kozłowska i z klasy II B Mateusz Żarek.
Wszystkim uczestnikom olimpiady z naszego liceum gratulujemy uzyskanych wyników oraz zdobytej wiedzy o jednym z największych Polaków św. Janie Pawle II i życzymy dalszych sukcesów.
Opiekun merytoryczny uczniów Gabriela Szczygłowska
W kwietniu 23 uczniów przystąpiło do ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych z języka polskiego. 12 osób zmagało się z pytaniami dotyczącymi życia i twórczości Adama Mickiewicza, zaś 11 – z zadaniami z zakresu znajomości mitologii greckiej i rzymskiej. Do pierwszej z nich przystąpiło 367 uczniów z całej Polski, a do drugiej 387 osób. Tym bardziej miło nam przekazać wyniki zmagań.
XIII OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA Z JĘZYKA POLSKIEGO PT. „ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ ADAMA MICKIEWICZA”
Kaja Wojtala – 3. miejsce w Polsce,
Zuzanna Chrząstek – 11. miejsce w Polsce,
Patrycja Bożek – 13. miejsce w Polsce,
Natalia Chybalska - 13. miejsce w Polsce,
Nadia Strzebiecka – 15. miejsce w Polsce,
Karina Kowalska – 15. miejsce w Polsce,
Zuzanna Piwowarczyk – 17. miejsce w Polsce,
Igor Sambor – 18. miejsce w Polsce,
Anna Wiśniewska – 20. miejsce w Polsce,
Olga Komór – 27. miejsce w Polsce,
Oliwia Kantorosińska – 29. Miejsce w Polsce,
Robert Cudak – 41 miejsce w Polsce.
XIII OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA Z JĘZYKA POLSKIEGO Z MITOLOGII GRECKIEJ I RZYMSKIEJ
Piotr Dziegieć – 9. miejsce w Polsce,WSZYSTKIM UCZNIOM GRATULUJEMY!!!
Opiekunowie merytoryczni uczniów: Aleksandra Kędra, Anna Pędziwiatr, Anna Piotrowska-Borowicz.
Finaliści Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej będą mieli zaliczoną maksymalną liczbę punktów możliwą do uzyskania z przedmiotów maturalnych przyznawanych kandydatowi na uczelnię wyższą.
Maksymilian już dziś może powiedzieć, że ma indeks na uczelnie ekonomiczne, ale nie tylko. http://owe.pte.pl/informacje/nagrody/uczelnie.html
W roku szkolnym 2023/2024 hasło przewodnie Olimpiady brzmi: „Kapitał społeczny w procesie gospodarowania”. Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej organizowana jest przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, jako zadanie zlecone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, począwszy od roku szkolnego 1987/1988 należy ona do największych i najważniejszych przedsięwzięć z zakresu edukacji ekonomicznej.
Jednocześnie warto podkreślić, że udział uczniów w finałach ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych umacnia pozycję szkoły w rankingach szkół średnich.
Gratulacje!
Pozostaje tylko wybór uczelni!
Opiekun merytoryczny: Agnieszka Styczyńska-Dryja
Uczennice klasy IIE1 Kamila Stanek, Iga Kubik, Julia Skupińska oraz uczniowie klasy IIE - Jan Nowakowski i Kacper Górnik, zakwalifikowali się do etapu okręgowego XIX Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej "Gwiezdny Krąg".
W I etapie Olimpiady nasi reprezentanci zmagali się z pytaniami z zakresu historii UE, funkcjonowania unijnych instytucji, organów UE oraz drogi Polski do UE. Etap okręgowy zaplanowano na 19.04.2024 r. Piotrkowie Trybunalskim.
Organizatorami Olimpiady są: Komisja Europejska w Polsce, Parlament Europejski - Biuro w Polsce, Słupski Instytut ds. Młodzieży, Pomorskie Regional EU Office, Team Europe oraz Punkty Europe Direct w Polsce.
Opiekunem merytorycznym uczennic oraz uczniów jest nauczyciel geografii oraz WOS-u - Tomasz Mazur.
W etapie ogólnopolskim (ustnym) Zuza i Nadia zmagały się z pytaniami z zakresu ochrony praw ucznia, przeciwdziałania łamaniu praw ucznia, analizowały także kazusy o tej tematyce. Zuzanna Domagała uzyskała bardzo wysokie - 10 miejsce. Laureatami zostało pięć osób z najlepszymi wynikami w skali kraju.
Warto dodać, że w I etapie, szkolnym, uczestnicy rozwiązywali test pisemny z pytaniami o ochronę praw ucznia w roli głównej. Z kolei w etapie II (wojewódzkim) należało napisać pracę pisemną albo przygotować nagranie wideo na temat: „Godność osoby uczącej się — czym jest i co z niej wynika?”.
Organizatorem Olimpiady jest Fundacja na rzecz Praw Ucznia. Olimpiadę wspierają m.in. Marszałek Sejmu, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Rada Komornicza.
Opiekunem merytorycznym uczennic jest nauczyciel geografii oraz WOS - Pan Tomasz Mazur.
Zuzia, Nadia - WIELKIE GRATULACJE!
W dniu 7 marca 2024 r. do późnych godzin wieczornych 50 uczestników, którzy najlepiej w okręgu katowickim napisali test eliminacji okręgowych przystąpili do II etapu eliminacji okręgowych Olimpiady Przedsiębiorczości – ZADANIE SYTUACYJNE wraz z OBRONĄ ROZWIĄZANIA.
Wśród "szczęśliwców" znalazł się Maksymilian Zdrodowski - uczeń I Liceum Ogólnokształcącego.
Czekamy niecierpliwie na wyniki!!! Trzymamy kciuki!!!
Opiekun merytoryczny: Agnieszka Styczyńska-Dryja
29 lutego 2024 r. drużyna Egregius w składzie Natalia Bergier (kl. 1B), Wiktor Makowski (kl. 1D1) oraz kapitan - Kacper Smolarek (kl. 1D1), reprezentująca naszą szkołę, wzięła udział w II Olimpiadzie Gier Planszowych zorganizowanej przez Instytut Pamięci Narodowej. Finał rozgrywek regionalnych został przeprowadzony w trybie jednodniowym, w gościnnych progach Instytutu Europejskiego w Łodzi i zgromadził około 215 uczestników tworzących 85 drużyn.
Już niedługo w naszej szkole zostanie uruchomiony HOTSPOT (CAPTIVE PORTAL) pozwalający uzyskać dostęp do internetu na telefonie lub laptopie. CAPTIVE PORTAL to powszechnie stosowany mechanizm w publicznych sieciach WiFi, który wymaga, za pomocą odpowiedniej strony WWW, uwierzytelnienia użytkownika przed udzieleniem mu dostępu do Internetu. Każdy z uczniów i nauczycieli więc będzie zobowiązany założyć konto, by móc korzystać z takiej możliwości. Obecnie trwają prace techniczne.
Inicjatorem działań jest przewodniczący Samorządu Uczniowskiego Jakub Wróblewski.
Więcej informacji niebawem!
Organizatorzy projektu lingwistycznego o zasięgu powiatowym „MISTRZOWIE PIÓRA – WISŁAWA SZYMBORSKA I KARL DEDECIUS” zapraszają nauczycieli i ich uczniów ze szkół podstawowych (klasy VII i VIII) na wykład dr Ilony Czechowskiej, Dyrektor Zarządzającej Fundacji im. Karla Dedeciusa pt. „Poezja Wisławy Szymborskiej w muzyce” – konteksty polskie i niemieckie”.
Prelekcja zostanie wygłoszona 27 listopada 2024 dla dwóch grup w sali kameralnej MDK w Radomsku.
Pierwsza tura - 10.00-10.45; druga tura - 11.00 - 11.45.
Prosimy o kierowanie zgłoszeń do 22 listopada 2024 na adres mailowy sekretariat@fabiani.edu.pl lub telefonicznie (44) 683 09 41 / sekretariat I LO.
W tytule maila prosimy podać „Projekt lingwistyczny 2024/2025”.
W treści prosimy zaznaczyć: zgłoszenie na wykład pt. „Poezja Wisławy Szymborskiej w muzyce” – konteksty polskie i niemieckie”, określić godzinę 10.00-10.45 lub 11.00- 11.45, podać nazwę szkoły, liczbę uczniów i liczbę opiekunów oraz kontakt telefoniczny i mailowy osoby koordynującej spotkanie.
Ze względu na ograniczone możliwości lokalowe organizatorzy zapewniają miejsca według kolejności zgłoszeń. W przypadku wykorzystania limitu miejsc, koordynatorowi spotkania zostanie przekazana informacja o tym fakcie.
Organizatorzy projektu lingwistycznego o zasięgu powiatowym „MISTRZOWIE PIÓRA – WISŁAWA SZYMBORSKA I KARL DEDECIUS” zapraszają nauczycieli i ich uczniów ze szkół ponadpodstawowych na spotkanie pt. „Bez tłumacza nasz świat byłby uboższy”, które poprowadzi dr Ilona Czechowska, Dyrektor Zarządzająca Fundacją im. Karla Dedeciusa we Frankfurcie nad Odrą.
Sesja odbędzie się w dniu 28 listopada 2024 od 10. 00 do 12.00 (z kilkuminutową przerwą) w sali kameralnej MDK w Radomsku.
W pierwszej części dr Ilona Czechowska zapozna młodzież z rolą tłumacza, a w drugiej części przewidziana jest dyskusja online z tłumaczką Renate Schmidgall, laureatką nagrody Karla Dedeciusa na temat translacji.
Prosimy o kierowanie zgłoszeń do 22 listopada 2024 na adres mailowy sekretariat@fabiani.edu.pl lub telefonicznie (44) 683 09 41 / sekretariat I LO.
W tytule maila prosimy podać „Projekt lingwistyczny 2024/2025”.
W treści prosimy zaznaczyć: zgłoszenie na spotkanie pt. „Bez tłumacza nasz świat byłby uboższy”, podać nazwę szkoły, liczbę uczniów i liczbę opiekunów oraz kontakt telefoniczny i mailowy osoby koordynującej spotkanie.
Ze względu na ograniczone możliwości lokalowe organizatorzy zapewniają miejsca według kolejności zgłoszeń. W przypadku wykorzystania limitu miejsc, koordynatorowi spotkania zostanie przekazana informacja o tym fakcie.
Biblioteka szkolna zaprasza na kiermasz książek, który odbędzie się w dniach 21 i 22 listopada 2024 r . w godzinach 8.00 – 13.00 (na I piętrze obok biblioteki). Książki pochodzą z Księgarni i Hurtowni Taniej Książki w Tuliszkowie i są w bardzo atrakcyjnych cenach. W ofercie znajdują się pomoce dydaktyczne dla uczniów, książki dla młodzieży i dla dzieci, kolorowanki, poradniki i inne.
Każdy może znaleźć odpowiednią pozycję dla siebie lub swoich bliskich, tym bardziej, że Mikołaj tuż tuż!!!
Dochód z kiermaszu pomoże pozyskać nowe książki do biblioteki szkolnej. Zapraszam wszystkich do wzięcia udziału w tej akcji.
J. Banaszczyk
Organizatorzy projektu lingwistycznego „MISTRZOWIE PIÓRA – WISŁAWA SZYMBORSKA I KARL DEDECIUS” zapraszają nauczycieli i ich uczniów do udziału w przedsięwzięciu o zasięgu powiatowym. Inicjatywa umożliwia wieloaspektowy rozwój młodzieży, jej talentów, wyzwala kreatywność i daje szansę na autoprezentację uczniowską przy jednoczesnym poznawaniu umiejętności innych uczestników działań projektowych. Cieszymy się na wspólną przygodę intelektualną!
Prosimy o zapoznanie się z informacjami zamieszczonymi na plakacie prezentującymi ofertę skierowaną do uczniów szkół podstawowych (klasy VII i VII) i szkół ponadpodstawowych z powiatu radomszczańskiego oraz terminarz działań projektowych i konkursowych.
Organizatorzy będą sukcesywnie drogą mailową zapraszać nauczycieli z ich podopiecznymi do udziału w poszczególnych ogniwach projektu zgodnie z przedstawionym na plakacie harmonogramem.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz