Właśnie zakończyliśmy pierwszą część projektu wymiany uczniowskiej z Heinrich-Mann-Schule z Dietzenbach, zrealizowanego w Niemczech.
Szczególne podziękowania kierujemy do naszych gospodarzy: Roman Hüfner, Julia Mamaewa, Hans Peter Löw i Harald Knieriemen za bardzo serdeczne przyjęcie nas, opiekę podczas całego pobytu i bardzo ciekawy program.
Słowa uznania kierujemy również do naszych uczniów, którzy w sposób godny reprezentowali I LO i wykazali się ogromną otwartością i entuzjazmem.
Jesteśmy wdzięczne także ich Rodzicom oraz Dyrekcji I LO za okazane wsparcie i pomoc w realizacji wymiany.
Projekt został dofinansowany przez Polsko - Niemiecką Współpracę Młodzieży oraz Powiat Radomszczański.
Jeszcze raz wszystkim bardzo dziękujemy.
A teraz czekamy na drugą część przedsięwzięcia w Radomsku, zaplanowaną na wrzesień 2024.
Justyna Broniszewska i Elżbieta Ozga
Droga morska przez Oslofjorden, cieśniny: Skagerrak, Kattegat i Sund należała do najprzyjemniejszych części podróży.. Mogliśmy nie tylko podziwiać widoki, ale też korzystać z udogodnień przygotowanych dla pasażerów promu. Doceniliśmy rozmaitość serwowanych dań i deserów, możliwość słuchania muzyki na żywo czy zrobienia zakupów w strefie bezcłowej, ale też odespania poprzedniej krótkiej nocy.
Po obfitym śniadaniu wyszliśmy na ląd w Kopenhadze.
Zwiedzanie zaczęliśmy od spotkania z kopenhaską syrenką, jak głosi legenda, siostrą naszej - warszawskiej. Odwiedziliśmy cytadelę Kastellet - jedną z najlepiej w północnej Europie zachowanych fortyfikacji, w której nadal stacjonuje wojsko. Minęliśmy fontannę Gefion, przedstawiającą germański mit o powstaniu Danii. Mieliśmy też okazję obejrzeć zmianę warty przed pałacem królewskim. Jednak największe wrażenie zrobiły na nas: malowniczy stary port Nyhavn i jeden z najbardziej rozpoznawalnych widoków Kopenhagi - kolorowe kamienice (pod numerem 67 mieszkał Hans Christian Andersen) oraz rejs kopenhaskimi kanałami.
Centrum polityczne Danii to Slotsholmen - wyspa z zamkiem Christiansborg - siedzibą parlamentu (zbliżają się wybory, więc na zdjęciach widać plakaty kandydatów). Tutaj spacerowaliśmy ulicą Strøget - głównym deptakiem miasta i zarazem jego komercyjnym centrum.
Kopenhaga to miasto niezwykłe, łączące historię i jej zabytki z nowoczesnością, przyciągające mnóstwo turystów. Trudno było się z nią żegnać, tym bardziej, że to ostatni punkt na mapie naszej skandynawskiej wyprawy.
Tuż po wschodzie słońca opuściliśmy ośrodek w Gomobu Fjellstue i wyruszyliśmy do stolicy Norwegii.
W Oslo podziwialiśmy: Park Vigelanda z mnóstwem rzeźb pokazujących różne etapy ludzkiego życia, zamek królewski, uniwersytet, budynek parlamentu, a także ratusz, w którym wręczana jest Pokojowa Nagroda Nobla.
W porcie czekał prom, z którego pokładu rozciągał się widok na przypominający lodowiec budynek Opery Narodowej a także Oslofjorden - najdłuższą zatokę południowo-wschodniej Norwegii.
Tak rozpoczęliśmy 19-godziny rejs do Danii.
Wszystko co dobre, niestety kiedyś się kończy. Po czterech ekscytujących dniach spędzonych wspólnie w przepięknych Alpach, wróciliśmy jeszcze do Dietzenbach, do rodzin goszczących. Był jeszcze pożegnalny obiad u partnerów, a na koniec nadszedł moment pożegnania na dworcu tuż przed naszym odjazdem. Bardzo dużo emocji ciężkich do opanowania oraz morze łez są zdecydowanie najlepszą rekomendacją naszego polsko-niemieckiego spotkania.
Teraz wszyscy czekamy na rewizytę w Radomsku, która odbędzie się w połowie września.
Już nie możemy się doczekać:)
Dzisiaj byliśmy na wycieczce w Monachium - stolicy Bawarii. Mieliśmy przyjemność pospacerować po przepięknej starówce i poczuć atmosferę, jaką żyje ta metropolia. Następnie zwiedziliśmy całe miasto jeżdżąc autobusem z przewodnikiem, natomiast po powrocie długo jeszcze muzykowaliśmy - z resztą jak co wieczór - wspólnie przy akompaniamencie gitary.
To był długi, ale pełen pozytywnych wrażeń i niesamowitych emocji, dzień.
Dziś wyruszyliśmy wcześniej, by dotrzeć do Gudvangen, z którego wypłynęliśmy w rejs po jednych z najładniejszych norweskich fiordów: Nærfjord i Aurlandsfjord wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Pogoda, jak na tę porę roku w Skandynawii, dopisała, a widoki zapierały dech w piersiach. Zdjęcia nie oddadzą piękna i dzikości tego krajobrazu. Majestatyczne góry, czysta woda, urocze drewniane domki na nabrzeżu tworzą klimat niepowtarzalny i na długo zapadający w pamięć.
Dopłynęliśmy do turystycznego miasteczka Flåm, które przywitało nas ulewą, więc po szybkim zakupieniu pamiątek, ruszyliśmy w drogę powrotną. Jechaliśmy najdłuższym (24,5 km) tunelem drogowym na świecie - Lærdalstunnelen.
W ośrodku czekał na nas pyszny obiad, kolejna lekcja łącząca wiedzę o Skandynawii z nauką języka angielskiego i pakowanie, bo skoro świt ruszamy do Oslo.
Dzisiejszy dzień zaczęliśmy od zwiedzania Fagernes - leżącego nad fiordem centralnego miasteczka regionu Valdres, w którym znajduje się nasz ośrodek. Pierwszym punktem programu był największy w tej części kraju skansen. Mogliśmy w nim zobaczyć, jak na przestrzeni wieków zmieniało się życie Norwegów. Po zwiedzaniu miasteczka, wróciliśmy do Gomobu Fjellstue. Stamtąd po obfitym obiedzie ruszyliśmy w góry, by podziwiać niezwykłe krajobrazy polodowcowe. Wieczorem integrowaliśmy się przy grillu, a podczas zajęć przybliżających Skandynawię, szlifowaliśmy angielski.
Pierwszym norweskim miastem na naszej trasie jest Lillehammer. Zwiedzanie zaczęliśmy od wejścia na skocznię olimpijską. Po pokonaniu 900 stopni podziwialiśmy niezwykłą panoramę okolicy z największym norweskim jeziorem Miøsa.
Kolejnym etapem była wizyta w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a po niej zwiedzanie urokliwego centrum miasta. Była to też okazja do pogłębiania: wiedzy o Norwegii i znajomości języka angielskiego.
Ze zmęczeniem radzimy sobie, korzystając z sauny.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz