W dniach 15-19 listopada młodzież z pierwszych klas uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej do Francji w ramach projektu "Amitié franco-polonaise", realizowanego przez grupy języka francuskiego.
Paryż powitał nas deszczem, jednak pogoda nie popsuła nam humorów. Najpierw podziwialiśmy miasto z Wieży Eiffla, odbyliśmy również rejs po Sekwanie. Po południu przejechaliśmy metrem do dzielnicy Montmartre, jednej z najbardziej klimatycznych w Paryżu. W trakcie spaceru, mogliśmy poznać historię legendarnych kabaretów i miejsc, w których przesiadywała paryska bohema, m.in. Place du Tertre, Moulin Rouge. Zachwyciła nas bazylika Sacré-Cœur oraz panorama Paryża widziana ze szczytu wzgórza.
Drugi dzień naszej francuskiej przygody, to zwiedzanie zamków w dolinie Loary. Na jej obszarze znajduje się ponad 300 średniowiecznych i renesansowych zamków. Nam udało się zwiedzić 3- w Amboise, Chenonceau i Chambord. Dzięki pani przewodnik poznaliśmy nie tylko historię Francji, ale również jej związki z Polską.
W sobotę spacerowaliśmy w ogrodach Luksemburskich, a później poznaliśmy historię Panteonu i Sorbony. W naszym programie nie mogło zabraknąć najbardziej znanego na całym świecie muzeum- Luwru. Odszukaliśmy m.in. Mona Lisę, Wenus z Milo i Nike z Samotraki.
Pola Elizejskie oraz podziwianie Paryża z Łuku Trumfalnego były zwieńczeniem naszego wyjazdu.
Opiekę nad nami sprawowały panie profesor: Anna Jędrzejczyk, Agnieszka Gniatkowska-Bednarczyk, Małgorzata Machaj oraz Bożena Ujma. Towarzyszyła nam pani pilot Anna Dąbrówka.
Za nami kilka bardzo intensywnych dni w brytyjskiej stolicy i w jej okolicach.
Z wielką przyjemnością zdajemy relację z naszego wyjazdu, w którym udział wzięło 36 uczennic i uczniów z klas drugich, trzecich i czwartych. Głównym koordynatorem z ramienia naszego liceum była Pani Anna Niepsuj, opiekę językową sprawował Pan Tomasz Wojtasik. Oprócz zwiedzania, uczniowie I LO realizowali quizy, gry i zadania językowe.
Dzień pierwszy wycieczki, to przede wszystkim podróż z Radomska do Streatley pod Londynem, gdzie byliśmy zakwaterowani. Mieliśmy również okazję zwiedzenia Reading - dwustutysięcznego miasta w hrabstwie Berkshire.
To bardzo budujące i zarazem motywujące, że nasza młodzież podtrzymuje znajomość że swoimi partnerami z wymiany polsko-niemieckiej. Najlepszym dowodem na to jest chociażby wakacyjne spotkanie w Radomsku. "Od zakończenia naszej polsko-niemieckiej wymiany z Ditzenbach minął już rok, jednak nasi uczniowie nadal pozostają w kontakcie ze swoimi niemieckimi partnerami.
Pod koniec wakacji nasi koledzy zza granicy przyjechali zwiedzać Polskę, przy okazji odwiedzając nas ponownie w Radomsku. Zachęcamy do udziału w wymianach uczniowskich organizowanych w naszej szkole. Podczas nich uczniowie nie tylko zapoznają się z inną kulturą, lecz co najważniejsze, nawiązują przyjaźnie na lata.", powiedziała Julia Kopcik (kl. IV C), uczestniczka wymiany polsko-niemieckiej w roku szkolnym 2022/23 A my mamy zaplanowany kolejny już projekt wymiany z Heinrich-Mann-Schule z Dietzenbach, który rozpoczyna się od majowego wyjazdu do Niemiec.
Justyna Broniszewska i Elżbieta Ozga
W dniach 12-16 kwietnia w ramach realizacji projektu „J’aime le français” (koordynator pani Anna Jędrzejczyk) oraz innowacji „Edukacja Prawna-Wokół prawa-wiem więcej” (koordynatorzy: pani Małgorzata Machaj i pani Bożena Ujma) młodzież I Liceum uczestniczyła w wycieczce do Brukseli i Paryża.
Mieliśmy niepowtarzalną okazję odwiedzić Parlament Europejski. Zostaliśmy zapoznani z pracą europosłów, a także historią i strukturami Unii Europejskiej. Aby utrwalić w interaktywny sposób naszą wiedzę, odwiedziliśmy Parlamentarium. Następnie spacerowaliśmy po Brukseli, która zachwyciła nas swoim rynkiem - La Grand-Place, uważanym za jeden z najpiękniejszych na świecie. W XV wieku wybudowano na nim ratusz miejski w stylu gotyckim, a w XVI wieku Maison du Roi.
Po nocy spędzonej we francuskim hotelu, podziwialiśmy panoramę Paryża z Wieży Eiffla, zobaczyliśmy Łuk Triumfalny, a następnie udaliśmy się metrem do Luwru. Tutaj mieliśmy za zadanie odnaleźć znane na całym świecie dzieła, m.in. „Mona Lisę” Leonarda da Vinci. Dzień zakończyliśmy rejsem po Sekwanie, słuchając historii związanych ze stolicą Francji oraz jej zabytkami.
W ostatnim dniu wycieczki podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna odkrywała Paryż - m. in. bazylikę Sacré-Cœur, Panteon, Sorbonę, a druga- Disneyland.
Dni minęły bardzo szybko, ale udało nam się zobaczyć wiele ciekawych miejsc, poznać nowych ludzi i zrozumieć, dlaczego warto uczyć się języków obcych.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy nocnym spacerem po Monte Carlo- najbardziej prestiżowej dzielnicy Monako. Pierwszym punktem turystycznym był Zamek Książęcy. Następnie zobaczyliśmy najsłynniejsze kasyno na świecie i wytworny Hotel de Paris. Zwieńczeniem była przechadzka z widokiem na panoramę księstwa. Nocny klimat zapewnił niesamowite wrażenia.
Kolejny dzień upłynął nam tutaj pod znakiem słońca, dlatego też z tego skorzystaliśmy i spędziliśmy ten czas w parku Klotyldy oraz na plaży w Lloret de Mar. Mieliśmy okazję podziwiać malownicze klify i chodzić po skałkach.Po południu udaliśmy się do przepięknego miasteczka Tossa de Mar, aby napawać się cudownymi widokami z średniowiecznej starówki.
Dziś niecodziennych wrażeń ciąg dalszy - w południe odwiedziliśmy Gironę, przepiękne hiszpańskie miasteczko z jego średniowieczną, najlepiej zachowaną w Hiszpanii, starówką oraz katedrę. Następnie pojechaliśmy do Figures - miasteczka, w którym urodził się Salvador Dali. Nie obyło się oczywiście bez wizyty w Teatro-Museu Dali de Figures, co było nie lada gratką dla fanów sztuki. Wieczorem, jak zazwyczaj, pełni wrażeń wróciliśmy do naszego hotelu na Costa Brava.
Dziś przed południem wróciliśmy do skąpanej w słońcu Barcelony, aby zwiedzić kultowe miejsce dla fanów piłki nożnej, a mianowicie stadion Camp Nou. Wczesne popołudnie spędziliśmy w parku Güell. Pełni wrażeń przejechaliśmy następnie zapierającą dech w piersiach trasą i widokami na przepiękne katalońskie masywy górskie do Montserrat, aby obejrzeć Bazylikę i klasztor z figurą Czarnej Madonny. Zmęczeni, ale podekscytowani, wróciliśmy wieczorem do hotelu Samba w Lloret de Mar. Po przepysznej kolacji zrobiliśmy sobie jeszcze krótki spacer na plażę, aby pozachwycać się nocnym szumem fal Morza Balearskiego.
Dzisiaj zwiedziliśmy niezwykle urokliwą, skąpaną w słońcu Barcelonę. Spacerowaliśmy najsłynniejszą ulicą miasta - La Ramblas i krętymi uliczkami Barri Gotic. Po drodze podziwialiśmy monumentalne dzieła Antoniego Gaudiego: Bazylikę Sagrada Familia, Casa Batllo i Casa Mila oraz Parc de la Ciutadella - jeden z największych i najpiękniejszych parków tej metropolii. Cieszymy się, że do Barcelony wrócimy jeszcze kolejnego dnia.
Już jutro w I LO startuje Tydzień Zdrowia. Szczegółowy program dostępny poniżej.
Szlachetna Paczka – ogólnopolski projekt społeczny organizowany przez Stowarzyszenie Wiosna, którego głównym celem jest materialna i mentalna pomoc rodzinom i osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Organizacyjnie opiera się na pracy kilkunastu tysięcy wolontariuszy w całej Polsce koordynowanej z centrali w Krakowie. Zasadą działania projektu jest tzw. mądra pomoc, czyli taki rodzaj bezpośredniego wsparcia, który ma dać wybranym rodzinom narzędzia do tego, by były w stanie zacząć samodzielnie rozwiązywać swoje problemy.
Pomoc rodzinom przekazywana jest podczas Finału Szlachetnej Paczki, nazywanego „weekendem cudów”, który odbywa się co roku na dwa tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia.
I Liceum Ogólnokształcące w Radomsku od wielu lat pomaga rodzinom z Radomska oraz powiatu radomszczańskiego. W tym roku kolejny raz zostały wybrane dwie rodziny. Opis każdej z nich oraz ich potrzeby znajdują się w załączniku. Zbiórka darów trwa od 22 listopada do 8 grudnia w sali 38.
Zapraszamy do współpracy.
Organizatorzy Szlachetnej Paczki w I LO:
Bożena Ujma opiekun SKPCK oraz Szkolne Koło PCK
Justyna Broniszewska i Tomasz Wojtasik oraz Samorząd Uczniowski w ILO
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 11 grudnia 2023 r. na tablicy w świetlicy szkolnej.
Serdecznie zachęcamy do udziału w konkursie.
Organizatorzy
Wychowawcy świetlicy
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Celem programu jest ułatwienie młodzieży ze wsi i z małych miast pokonania trudnej dla niej bariery związanej z rozpoczęciem nauki w szkole wyższej, poprzez ufundowanie stypendiów na pierwszy rok studiów oraz założenie, że perspektywa uzyskania takiego stypendium będzie działać motywująco.
Szczegóły na stronie internetowej: www.stypendia-pomostowe.pl
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz