Pora podsumować dwie części projektu wymiany, zarówno tę zrealizowaną w Niemczech (26 maja- 4 czerwca 2022) jak i tę z Polski (23 - 30 września 2022). Myślę, że najlepiej zrobi to młodzież, która wzięła w niej udział. Niech ich słowa będą najlepszą rekomendacją:)
PS: Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom wymiany za ich otwartość, entuzjazm i pozytywną energię, a przede wszystkim za to, że w sposób godny reprezentowali nie tylko I LO, ale i byli również świetnymi ambasadorami naszego kraju. Jestem z Was dumna!!!
J. Broniszewska
Wymianę uczniowską uważam za bardzo udaną i cieszę się, że miałam okazję wziąć w niej udział. Miałam możliwość poznania innej kultury, obyczajów i codziennego życia oraz rozwinąć swoje umiejętności językowe, zarówno angielskie jak i niemieckie. Mogłam posłuchać języka niemieckim w prawdziwym życiu i poznać ten język na nowo. Jednocześnie zobaczyłam wiele ciekawych miejsc i mogłam spędzić przyjemnie czas z przyjaciółmi z Polski i z Niemiec. Uważam, że wymiany uczniowskie to świetny sposób na przełamywanie barier językowych i integrację. Do domu wróciłam z ogromną ilością wspomnień i nowych doświadczeń, które pozostaną ze mną do końca życia.
Ada Stępień, klasa IVC1
Wymiana polsko-niemiecka w której miałam okazję uczestniczyć to niebywałe doświadczenie. Nadal trzymają ogromne emocje… Myślę, że każdy z nas zyskał olbrzymi bagaż doświadczeń i wspomnień. Cudownie było móc uczestniczyć zarówno w codziennym życiu niemieckiej rodziny jak i pokazać naszym gościom polskie tradycje. Pomimo czasami wielkich różnic w kulturze szybko udało nam się nawiązać super kontakt, który mamy nadzieję że będzie trwał latami. Oprócz części edukacyjnych było również mnóstwo czasu na integrację, której towarzyszyły śmiech, zabawa i międzynarodowa muzyka. Wspominając ubiegły tydzień aż się kręci łezka w oku… Z całego serca polecam być odważnym i wziąć udział - taki wyjazd gwarantuje nie tylko szlifowanie języka, ale i nawiązywanie przyjaźni i super zabawę!
Natalia Lis, klasa IVC1
Wymiana polsko-niemiecka była dla mnie niesamowitym przeżyciem, ale i ciekawym doświadczeniem. Możliwość zetknięcia się z nową kulturą oraz z językiem niemieckim w użyciu było ciekawym doświadczeniem. Druga część wymiany, która odbyła się w Polsce, także przyniosła nam wiele wspomnień. Najbardziej jednak cieszę się z tego, że mogliśmy nawiązać nowe przyjaźnie, które mam nadzieję, że będą trwać przez lata. Uwierzcie mi, że warto wziąć w niej udział.
Kamil Krak, klasa IIIC
Ta wymiana była dla mnie niesamowitym przeżyciem. Poznanie nowych kultur i miejsc było ogromnym i niecodziennym doświadczeniem, które naprawdę miło zapamiętam. Sama zmiana otoczenia była szczególnym doznaniem, gdyż dała mi możliwość poznania nowych zwyczajów, zachowań, a przede wszystkim ludzi. Warto zaznaczyć, że wymiana to nie tylko zawieranie nowych kontaktów z ludźmi zza granicy, ale i poznanie osób z naszej szkoły. Wszystkie wspomnienia, związane z tą wymianą, zostaną przeze mnie na długo zapamiętane.
Karol Zaskórski, klasa IVC1
Wymiana była dla mnie nowym i z pewnością niezapomnianym doświadczeniem. Poznałam wielu nowych ludzi, miałam możliwość zwiedzenia wielu pięknych niemieckich miast. Wymiana była również możliwością do rozwijania moich umiejętności językowych. W Polsce natomiast, satysfakcję sprawiało mi pokazywanie uroków naszego kraju. Miło było mi słyszeć od niemieckich rówieśników, że bardzo im się tu podoba. Jeżeli miałabym możliwość, kolejny raz wybrałabym się na taką wymianę. Z pewnością o niej nie zapomnę.
Weronika Maligłówka, klasa IVC1
Podczas tej części wymiany udało nam się dużo zwiedzić i pokazać polską kulturę naszym zachodnim sąsiadom. Moim zdaniem polska część wymiany udała się tak samo, jak część niemiecka. Mam nadzieję, że nasi niemieccy partnerzy też są tego samego zdania, i że przyjechaliby do Polski jeszcze raz. Ja jestem bardzo zadowolony z tego, że udało mi się wziąć w niej udział i zachęcam wszystkich uczniów do zainteresowania się przyszłymi wymianami, a wiem, że takie są w planach, bo jest świetny sposób na poznanie nowych ludzi, innych kultur i podszlifowanie swoich umiejętności językowych.
Igor Mossur, klasa IVC1
21 września miała miejsce w Radomsku bardzo ważna uroczystość. Obchodziliśmy 80. rocznicę utworzenia Konspiracyjnego Wojska Polskiego.
Najpierw była msza św. w Kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Następnie parlamentarzyści, przedstawiciele miasta i powiatu, szkół i organizacji społecznych złożyli kwiaty i wiązanki pod pomnikiem Konspiracyjnego Wojska Polskiego, który znajduje się koło Parku Solidarności. W obchodach wzięły udział poczty sztandarowe oraz orkiestra. Nasze Liceum reprezentowali: pani Wicedyrektor Anna Piotrowska-Borowicz, Przewodnicząca SU I LO Joanna Ozga oraz poczet sztandarowy w składzie: Adrianna Kiełkowicz, Maja Drążkiewicz i Igor Obarzanek.
Konspiracyjne Wojsko Polskie było największą organizacją antykomunistycznego podziemia w centralnej Polsce. Twórcą i komendantem KWP był kpt. Stanisław Sojczyński „Warszyc”. Postanowieniem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego z dnia 5 listopada 2009 został pośmiertnie mianowany na stopień wojskowy generała brygady. Sposobem walki KWP były ostrzeżenia, kary chłosty, a niekiedy likwidacja osób zagrażających członkom KWP czy miejscowej ludności. Paradoksalnym i smutnym faktem jest to, że żołnierze KWP musieli w tym czasie wykonywać takie same akcje jak w czasie okupacji niemieckiej.
Opiekun pocztu sztandarowego:
Radosław Oziembała
W tym roku przypada 32. finał ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata. Tegoroczne hasło kampanii brzmi: „W naturę z kulturą!”.
Organizatorzy akcji inspirują do tego, by z naturą obcować kulturalnie i podkreślają, jak dużym problemem jest śmiecenie w naturze. Zachęcają aby wybierać takie aktywności, które minimalizują negatywny wpływ człowieka na przyrodę.
Uczniowie naszej szkoły włączyli się w akcję „Sprzątanie Świata”. Klasy IIIE i IIID1 pod opieką p. K Alamy – Gębicz zadbały o teren szkoły wykonując m.in. prace porządkowe w ogrodzie szkolnym, a uczniowie klas I pod opieką nauczycieli sprzątali tereny w najbliższej okolicy.
„Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Wierzymy, że dbanie o Ziemię to także utrzymywanie jej w czystości. Więc razem powinniśmy tworzyć kulturowy savior-vivre – obcowania z naturą.
Dziękujemy wszystkim za włączenie się w akcję i aktywny w niej udział!
Koordynatorzy: Ewa Siejka, Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska