Pora podsumować dwie części projektu wymiany, zarówno tę zrealizowaną w Niemczech (26 maja- 4 czerwca 2022) jak i tę z Polski (23 - 30 września 2022). Myślę, że najlepiej zrobi to młodzież, która wzięła w niej udział. Niech ich słowa będą najlepszą rekomendacją:)
PS: Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom wymiany za ich otwartość, entuzjazm i pozytywną energię, a przede wszystkim za to, że w sposób godny reprezentowali nie tylko I LO, ale i byli również świetnymi ambasadorami naszego kraju. Jestem z Was dumna!!!
J. Broniszewska
Wymianę uczniowską uważam za bardzo udaną i cieszę się, że miałam okazję wziąć w niej udział. Miałam możliwość poznania innej kultury, obyczajów i codziennego życia oraz rozwinąć swoje umiejętności językowe, zarówno angielskie jak i niemieckie. Mogłam posłuchać języka niemieckim w prawdziwym życiu i poznać ten język na nowo. Jednocześnie zobaczyłam wiele ciekawych miejsc i mogłam spędzić przyjemnie czas z przyjaciółmi z Polski i z Niemiec. Uważam, że wymiany uczniowskie to świetny sposób na przełamywanie barier językowych i integrację. Do domu wróciłam z ogromną ilością wspomnień i nowych doświadczeń, które pozostaną ze mną do końca życia.
Ada Stępień, klasa IVC1
Wymiana polsko-niemiecka w której miałam okazję uczestniczyć to niebywałe doświadczenie. Nadal trzymają ogromne emocje… Myślę, że każdy z nas zyskał olbrzymi bagaż doświadczeń i wspomnień. Cudownie było móc uczestniczyć zarówno w codziennym życiu niemieckiej rodziny jak i pokazać naszym gościom polskie tradycje. Pomimo czasami wielkich różnic w kulturze szybko udało nam się nawiązać super kontakt, który mamy nadzieję że będzie trwał latami. Oprócz części edukacyjnych było również mnóstwo czasu na integrację, której towarzyszyły śmiech, zabawa i międzynarodowa muzyka. Wspominając ubiegły tydzień aż się kręci łezka w oku… Z całego serca polecam być odważnym i wziąć udział - taki wyjazd gwarantuje nie tylko szlifowanie języka, ale i nawiązywanie przyjaźni i super zabawę!
Natalia Lis, klasa IVC1
Wymiana polsko-niemiecka była dla mnie niesamowitym przeżyciem, ale i ciekawym doświadczeniem. Możliwość zetknięcia się z nową kulturą oraz z językiem niemieckim w użyciu było ciekawym doświadczeniem. Druga część wymiany, która odbyła się w Polsce, także przyniosła nam wiele wspomnień. Najbardziej jednak cieszę się z tego, że mogliśmy nawiązać nowe przyjaźnie, które mam nadzieję, że będą trwać przez lata. Uwierzcie mi, że warto wziąć w niej udział.
Kamil Krak, klasa IIIC
Ta wymiana była dla mnie niesamowitym przeżyciem. Poznanie nowych kultur i miejsc było ogromnym i niecodziennym doświadczeniem, które naprawdę miło zapamiętam. Sama zmiana otoczenia była szczególnym doznaniem, gdyż dała mi możliwość poznania nowych zwyczajów, zachowań, a przede wszystkim ludzi. Warto zaznaczyć, że wymiana to nie tylko zawieranie nowych kontaktów z ludźmi zza granicy, ale i poznanie osób z naszej szkoły. Wszystkie wspomnienia, związane z tą wymianą, zostaną przeze mnie na długo zapamiętane.
Karol Zaskórski, klasa IVC1
Wymiana była dla mnie nowym i z pewnością niezapomnianym doświadczeniem. Poznałam wielu nowych ludzi, miałam możliwość zwiedzenia wielu pięknych niemieckich miast. Wymiana była również możliwością do rozwijania moich umiejętności językowych. W Polsce natomiast, satysfakcję sprawiało mi pokazywanie uroków naszego kraju. Miło było mi słyszeć od niemieckich rówieśników, że bardzo im się tu podoba. Jeżeli miałabym możliwość, kolejny raz wybrałabym się na taką wymianę. Z pewnością o niej nie zapomnę.
Weronika Maligłówka, klasa IVC1
Podczas tej części wymiany udało nam się dużo zwiedzić i pokazać polską kulturę naszym zachodnim sąsiadom. Moim zdaniem polska część wymiany udała się tak samo, jak część niemiecka. Mam nadzieję, że nasi niemieccy partnerzy też są tego samego zdania, i że przyjechaliby do Polski jeszcze raz. Ja jestem bardzo zadowolony z tego, że udało mi się wziąć w niej udział i zachęcam wszystkich uczniów do zainteresowania się przyszłymi wymianami, a wiem, że takie są w planach, bo jest świetny sposób na poznanie nowych ludzi, innych kultur i podszlifowanie swoich umiejętności językowych.
Igor Mossur, klasa IVC1
W dniu 16.05.2025 r. młodzież klasy ID uczestniczyła w spotkaniu z przedstawicielami Urzędu Skarbowego w Radomsku panią Dorotą Chłąd-Winkler i Beatą Pluszczyńską. Tematem spotkania był „Hazard”.
W czasie spotkania omówione zostały następujące kwestie:
„Hazard? Nie daj się wciągnąć!” to akcja edukacyjna Krajowej Administracji Skarbowej skierowana do uczniów.
Dziękujemy paniom Dorocie Chłąd-Winkler i Beacie Pluszczyńskiej za spotkanie.
Agnieszka Styczyńska-Dryja
NIE DAJ SIĘ WCIĄGNĄĆ."Gołąb i wąż" autorstwa Shelby Mahurin to pierwsza część trylogii - książka z gatunku fantasy, w której głównymi bohaterkami są Louise - dla przyjaciół Lou - i jej przyjaciółka Coco. Już na samym początku obie pakują się w niezłe tarapaty. Czego bowiem można się spodziewać po dwóch czarownicach w mieście pełnym Chasseurów - łowców czarownic, którzy żyją po to, by palić takie kreatury na stosach...? Od początku nie wszystko jest jasne, jednak wraz z rozwojem akcji, kolejne elementy układanki łączą się ze sobą, dając coraz wyraźniejszy obraz tego, co dzieje się w Cesarine, szarym mieście „śmierdzącym rybą”. Dużą rolę w powieści pełni magia, a właściwie zasady, które nią rządzą. Każde zaklęcie ma swoją cenę, każda czarownica płaci ją inaczej, nie panują tam sztywne reguły. Co więcej, każde użycie magii można dosłownie „wyczuć nosem”. Słodki zapach czarów bez problemu demaskuje wiedźmę, co oczywiście da się zatuszować, ale trzeba być uważnym.
Jeśli ktoś ma ochotę sięgnąć po coś lżejszego, co szybko i przyjemnie się czyta a jednocześnie można przy tym się pośmiać, to serdecznie polecam.
Uczennice, które przeczytały pierwszą część mówią, że świat przedstawiony przez autorkę wciąga tak bardzo, że z wielką chęcią sięgnęły po kolejne tomy i polecają tę książkę każdemu, nie tylko fanom fantastyki.
J. Banaszczyk
20 marca odbył się coroczny Szkolny Konkurs Numizmatyczny "Grosik”. Tym razem była to jego dwunasta edycja. Wzięło w nim udział troje naszych uczniów. Pierwsze miejsce wśród szkół ponadpodstawowych zajęła Kinga Klekowska, uczennica klasy I D. Gala, podczas której wręczono pamiątkowe dyplomy, odbyła się 10 maja w Miejskim Domu Kultury.
GRATULACJE KINGA!!!
Myślą przewodnią konkursu jest promowanie patriotyzmu wśród młodzieży oraz popularyzowanie historii Polski. Przypominanie postaci oraz dorobku intelektualnego jednego z najwybitniejszych polskich mężów stanu– Romana Dmowskiego.
Temat Konkursu: „Roman Dmowski – Wobec współczesnego kryzysu wartości”.
Konkurs odbywa się w trzech kategoriach:Tytuł finalisty w kategorii esej otrzymał Mateusz Żarek uczeń klasy IIIB.
GRATULACJE MATEUSZU!!!
Ostatnie dwa dni przyniosły pasmo sukcesów sportowych.
Drużyna dziewcząt w składzie: Lena Urbaniak, Zuzanna Piwowarczyk, Klaudia Zakrzewska i Paulina Rak oraz Drużyna chłopców w składzie: Antoni Woldan, Maciej Pioruński, Julian Posak i Brunon Rotkiewicz zdobyli I MIEJSCE! w Mistrzostwach Powiatu Radomszczańskiego w Koszykówce 3x3 awansując do Półfinału Mistrzostw Województwa Łódzkiego.
Dziękuję za opiekę w czasie rozgrywek panu Łukaszowi Stępniowi i panu Michałowi Machurze.
Gratulujemy naszym sportowcom i trzymamy kciuki w kolejnym etapie!!!
Opiekun drużyn: Ewa Pieles
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
W I Liceum Ogólnokształcącym powstanie kolejna pracownia „Eko - Laboratorium Biologiczne”, w ramach Konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze ekologiczne pracownie” Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Dnia 29 listopada została podpisana umowa w Starostwie Powiatowym w Radomsku. WFOŚiGW reprezentował Pan Jerzy Kaczmarek, zastępca Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚiGW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł.
Zostanie przeprowadzony gruntowny remont sali, zmodernizowana instalacja elektryczna. Powstaną stanowiska laboratoryjne dla uczniów. Zakupiony zostanie m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilna szafka laboratoryjna mobiLab. Sala wzbogaci się w komputer i monitor interaktywny z możliwością podłączenia mikroskopu w celu prezentacji obrazów całej klasie.
W Eko - Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz