Cierpienie jest nieodłączną częścią ziemskiego życia. Boimy się bólu, choroby i własnej słabości. Kiedy cierpienie nas dotyka, niełatwo jest je zaakceptować. Jest ono trudną próbą wiary. Cierpienie upokarza, przygniata ciężarem bolesnych przeżyć. Człowiek cierpiący przechodzi okresy buntu, który osłabia wolę i czyni go trudnym. Przeżywa chwile bezradności, zniechęcenia i samotności. Czuje się bezużyteczny, przytłacza go świadomość, że jest ciężarem dla innych.
Dzisiejszy świat nie rozumie cierpienia, nie potrafi się z nim pogodzić, ponieważ nie pasuje ono do stworzonego ideału człowieka i modelu życia. Za wszelką cenę chce się je wyeliminować, ale kiedy spojrzymy na rzeczywistość z Bożej perspektywy, odkryjemy, że ono ma sens i może wydać błogosławione owoce. Cierpienia nie da się uniknąć, nawet przy coraz większej wiedzy i rozwijającej się medycynie. Najczęściej pojawia się nagle, niespodziewanie i w najmniej odpowiednim momencie. Boimy się choroby i bólu i nie jest nam łatwo przebywać w obecności ludzi chorych i cierpiących. Jednak nasi wolontariusze zmierzyli się z tym wyzwaniem i w przeżywanym czasie Wielkiego Postu przedstawili dla Wspólnoty "Betel", osób chorych, cierpiących i niepełnosprawnych Misterium Krzyża. Odbyło się ono w ramach comiesięcznych spotkań w Kolegiacie św. Lamberta. Jest to miejsce spotkań dla ludzi chorych i niepełnosprawnych z Radomska i okolic. Nasi wolontariusze nie tylko spotkali się z osobami cierpiącymi, ale również przez oprawę muzyczną i recytację głębokich w treść tekstów o cierpieniu, pomogli zrozumieć jego sens. W Misterium przeżywania cierpienia zaangażowali się następujący uczniowie : Stanisław Orłowski ucz. kl. IV B, Karolina Górecka, Wiktoria Ozga, Mateusz Kolanus, Krzysztof Ćwiek - uczniowie kl. III C oraz Maja Cicha, Maja Cieciora - uczennice kl. II E1, a także Zosia Świech ucz. kl. III D. Dziękujemy naszym wolontariuszom za ich zaangażowanie i czas poświęcony ludziom cierpiącym i ich rodzinom.
Gabriela Szczygłowska - opiekun szkolnego wolontariatu
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
Dziś drugi dzień zajęć w nowym roku szkolnym, wczoraj ponownie zawitaliśmy w murach naszego Liceum. Były przemówienia, dzielenie się wrażeniami, uściski i okrzyki radości. Samorząd Uczniowski powitał nowych kolegów i koleżanki, życzył powodzenia maturzystom i zmotywował do działania pozostałych uczniów.
WITAJCIE W NOWYM ROKU SZKOLNYM!!!
Znamy już wyniki tegorocznej edycji naszej akcji. Przypomnijmy, że w jej ramach do międzynarodowego egzaminu Cambridge B2 First przystąpiło w czerwcu aż 31 kandydatów. Ich osiągnięcia przedstawimy na uroczystej gali w piątek, 5 września, w I LO w Radomsku. Gościem specjalnym będzie Paweł Kaliszczak, prawnik, znawca dziejów Radomska, człowiek wielu pasji.
Projekt Radomsko Zdaje Angielski realizują od lat wspólnym wysiłkiem I i II LO w Radomsku oraz PPJO Horizon, pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejSzanowni Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród publikacji znajdują się: przykładowe programy nauczania, materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli oraz scenariusze lekcji, poradniki, informatory, dopasowane do poziomu szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej opublikowany został również „Informator o edukacji zdrowotnej” – kompendium wiedzy zawierające cele i założenia przedmiotu, podstawę programową oraz informacje dotyczące jego organizacji i realizacji.
Wśród materiałów dostępna jest także prezentacja o edukacji zdrowotnej, która w przystępnej formie przedstawia najważniejsze założenia i obszary nowego przedmiotu.
Wszystkie materiały dostępne są na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nowe zajęcia w naszej szkol e będą realizowane w klasach I–III.
Realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły.
Uczeń nie będzie brał udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach (dokument do pobrania na stronie szkoły). Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Podstawa prawna
• Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
.Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska