Kolejny dzień upłynął nam tutaj pod znakiem słońca, dlatego też z tego skorzystaliśmy i spędziliśmy ten czas w parku Klotyldy oraz na plaży w Lloret de Mar. Mieliśmy okazję podziwiać malownicze klify i chodzić po skałkach.Po południu udaliśmy się do przepięknego miasteczka Tossa de Mar, aby napawać się cudownymi widokami z średniowiecznej starówki.
Dziś niecodziennych wrażeń ciąg dalszy - w południe odwiedziliśmy Gironę, przepiękne hiszpańskie miasteczko z jego średniowieczną, najlepiej zachowaną w Hiszpanii, starówką oraz katedrę. Następnie pojechaliśmy do Figures - miasteczka, w którym urodził się Salvador Dali. Nie obyło się oczywiście bez wizyty w Teatro-Museu Dali de Figures, co było nie lada gratką dla fanów sztuki. Wieczorem, jak zazwyczaj, pełni wrażeń wróciliśmy do naszego hotelu na Costa Brava.
Dziś przed południem wróciliśmy do skąpanej w słońcu Barcelony, aby zwiedzić kultowe miejsce dla fanów piłki nożnej, a mianowicie stadion Camp Nou. Wczesne popołudnie spędziliśmy w parku Güell. Pełni wrażeń przejechaliśmy następnie zapierającą dech w piersiach trasą i widokami na przepiękne katalońskie masywy górskie do Montserrat, aby obejrzeć Bazylikę i klasztor z figurą Czarnej Madonny. Zmęczeni, ale podekscytowani, wróciliśmy wieczorem do hotelu Samba w Lloret de Mar. Po przepysznej kolacji zrobiliśmy sobie jeszcze krótki spacer na plażę, aby pozachwycać się nocnym szumem fal Morza Balearskiego.
Dzisiaj zwiedziliśmy niezwykle urokliwą, skąpaną w słońcu Barcelonę. Spacerowaliśmy najsłynniejszą ulicą miasta - La Ramblas i krętymi uliczkami Barri Gotic. Po drodze podziwialiśmy monumentalne dzieła Antoniego Gaudiego: Bazylikę Sagrada Familia, Casa Batllo i Casa Mila oraz Parc de la Ciutadella - jeden z największych i najpiękniejszych parków tej metropolii. Cieszymy się, że do Barcelony wrócimy jeszcze kolejnego dnia.
Dzień zaczęliśmy od małych komplikacji z autobusem, lecz to nie powstrzymało nas od dobrej zabawy. Na obiad skoczyliśmy do pobliskiego burger king‘a. Do godziny 15 wypoczywaliśmy w słonecznym Avinion, później wyruszyliśmy w podróż do Hiszpanii. W drodze mijaliśmy Pireneje. Późnym wieczorem dojechaliśmy do hotelu Samba, w którym się zakwaterowaliśmy.
Dzisiaj spędziliśmy bardzo udany dzień w Awinionie. W tym pięknym mieście zwiedziliśmy m.in. Pałac Papieży i romańską katedrę Notre Dame. Dopisała nam piękna, słoneczna pogoda.
Aleksander Gloc, uczeń klasy IVD1 zwyciężył w międzyszkolnym konkursie ph. "Palcem po mapie", którego organizatorem był Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kleszczowie. Uczestnicy lokalizowali na mapie m.in. prądy morskie, rzeki, jeziora, wulkany, kanały wodne w Polsce, ale także rozpoznawali flagi, stolice państw oraz zjawiska przedstawione na mapach w atlasie.
Olek - ogromne gratulacje! Powodzenia w kolejnych konkursach i olimpiadach!
Opiekunem merytorycznym Olka jest nauczyciela geografii oraz WOS-u Pan Tomasz Mazur.
Lubicie sztukę? Jeśli tak, to mamy coś dla Was. Właśnie przystąpiliśmy do projektu edukacyjnego "Muzeum w liceum". To wspaniała inicjatywa Fundacji Promocji Sztuki "Niezła Sztuka". Projekt polega na stworzeniu w szkole stałej ekspozycji, składającej się z wydruków wybitnych dzieł malarskich. Po zeskanowaniu kodu QR można zapoznać się z życiorysem uznanych polskich artystów. W role artystów wcielili się wspaniali polscy aktorzy i muzycy, np. Bartłomiej Topa jako Tadeusz Makowski, Maciej Stuhr jako Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Danuta Stenka jako Olga Boznańska czy Jerzy Stuhr jako Józef Chełmoński. Historie artystów napisane są w pierwszej osobie i opierają się na wiarygodnych źródłach. Opowieści te przedstawiają artystów w bardziej osobisty sposób, pokazują co ich inspirowało, jakie trudności napotykali. Zachęcamy do poznawania polskiej sztuki!
Marta Kurek, Anna Pędziwiatr
W ramach realizacji projektu: „Kropla Wody- Kroplą Życia” i z okazji Światowego Dnia Wody, który w tym roku minął pod hasłem: „Przyspieszenie zmian”, uczennica klasy IIE- Aleksandra Karska przygotowała prezentację „Ślad wodny”. Dzięki niej znaleźliśmy odpowiedzi na pytania:
Z prezentacją można było się zapoznać podczas przerw śródlekcyjnych 22 marca, gdy obchodzimy Światowy Dzień Wody.
Grupa uczniów z klasy IE1 w tym dniu przeprowadziła badania jakości wody, testy kolorystyczne określające zawartość azotynów, azotanów, fosforanów, amoniaku, twardości i ph badanej wody.
Ponadto klasy: IIIB, IIIE i IIIF pracowały ze słownictwem związanym z wodą na lekcjach języka francuskiego. Temat „L’eau-la vie”, prezentowane krótkie filmy (https://boutique.arte.tv/detail/h2o-l-eau-la-vie-et-nous) oraz przygotowane przez młodzież plakaty zmuszały do refleksji nad rolą wody dla przyrody, postępu i życia na naszej „błękitnej planecie”.
W ramach projektu: „Kropla Wody – Kroplą Życia” przed nami jeszcze spotkanie dietetykiem, przedstawicielami PGK, z panią dr n.biol. Ewą Fiedorowicz z Katedry Biochemii Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM.
Koordynatorzy: Ewa Siejka, Anna Jędrzejczyk, Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
„Lubisz poezję, dołącz do nas!
Chcesz obcować z poezją współczesną, chcesz poznać pracę tłumaczy anglo – i niemieckojęzycznych, chcesz poznać swe umiejętności interpretatorskie zgłoś się do organizatorów innowacji.” Powyższej treści zaproszenie odczytali licealiści i odpowiedzieli na nie gremialnie. Młodzież pracowała w wybranych sekcjach i realizowała zadania projektowe, koncentrujące się na ilustracjach artystycznych utworów poety. Najlepszych interpretatorów wyłonią jurorzy. Poznamy ich już wkrótce.
Słowo w języku ojczystym, słowo w tłumaczeniu na język angielski, innym razem na język niemiecki i obraz czy to w akwareli, czy na płótnie, czy w prezentacji multimedialnej był przywoływany dzięki pracy z wierszami Radomszczanina. Bohaterem tegorocznej edycji przedsięwzięcia językowego jest Janusz Różewicz. 23 marca organizatorzy odebrali prace „z obrazem” i interpretacje słowne w języku polskim, a 24 marca odbyła się uroczystość przesłuchania wierszy w przekładach na język angielski i niemiecki. Spotkanie w uroczystej atmosferze było nie tylko doznaniem estetycznym, ale stanowiło także podziękowanie za spuściznę literacką i drogę życiową Janusza Różewicza. Pani profesor Iwona Bałazińska przypomniała tragiczne losy poety, który podczas II wojny światowej pełnił funkcję podporucznika Armii Krajowej. W czerwcu 1944 został aresztowany przez łódzkie Gestapo i osadzony w więzieniu, a 7 listopada tegoż roku został stracony w trakcie akcji likwidacji członków AK. Trudne doznania określiły charakter spuścizny literackiej, gdzie młodzieńczy zachwyt nad światem i optymizm zmagały się okrucieństwem wojny.
Dojrzałe interpretacje wierszy przez licealistów potwierdzają nie tylko ich zdolności artystyczne, ale także wrażliwość na przekazywane treści. Od poniedziałku, 27 marca, będzie można już podziwiać autorskie prace plastyczne w hallu szkoły na pierwszym piętrze. Zapraszamy do zapoznania się z nimi!
Autorzy prac i organizatorzy przedsięwzięcia
W dniu 24.03.2023 r. w Radomsku odbył się Finał Mistrzostw Powiatu w drużynowych biegach przełajowych na dystansie 1000m. Drużyna I Liceum w składzie: Aleksandra Szwedzik, Matylda Purgał, Lena Urbaniak, Emilia Wrońska, Joanna Ozga, Nikola Majchrzak, Julia Kopcik zdobyła pierwsze miejsce zapewniając sobie start w Finale Wojewódzkim, który odbędzie się 15.04.2023 r. w Bełchatowie.
W klasyfikacji indywidualnej nasze dziewczyny były również bezkonkurencyjne zajmując całe podium; I miejsce - Aleksandra Szwedzik, II miejsce - Matylda Purgał, III miejsce - Lena Urbaniak.
Opiekunem zwycięskiej drużyny jest Michał Machura.
24 marca grupa maturzystów I LO odwiedziła Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie. Podczas Dnia Otwartego zorganizowanego przez uczelnię, uczniowie uczestniczyli w ciekawych wykładach prowadzonych zarówno przez pracowników naukowych uniwersytetu, jak i jego studentów. Dowiedzieli się jakie kierunki studiów oferuje uczelnia, a także zostali zapoznani z zasadami rekrutacji.
Zgodnie z decyzją Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 25 listopada 2022r. podjęto uchwałę o nawiązaniu współpracy pomiędzy jednostkami edukacyjnymi. W jej ramach, 23 marca 2023 r. doszło do pierwszego spotkania uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich z wykładowcami uniwersyteckimi. Inicjatorami przedsięwzięcia są nauczyciele języka angielskiego I LO w Radomsku.
Dziedzictwo narodowe Nowej Zelandii: taniec haka, tatuaż maoryski, snucie marzeń o wymarzonych wakacjach. Między innymi takie i inne tematy zostały poruszone podczas warsztatów z języka angielskiego z Panią dr Magdaleną Naze. Następnie młodzież, w auli Wydziału Filologicznego UŁ, wzięła udział w wykładzie o sztuce wystąpień publicznych i pokonywaniu tremy. Wykład poprowadziła Pani dr Anetta Gajda z Zakładu Historii Języka Polskiego Uniwersytetu Łódzkiego. Ostatnim elementem naszej wizyty na Uniwersytecie Łódzkim była wizyta w profesjonalnych studiach nagraniowych: radiowym i telewizyjnym. Tu pod okiem Pana Eryka Woźniaka z Centrum Rozwoju Wydziału UŁ uczniowie zobaczyli jak wygląda dziennikarstwo radiowe i telewizyjne „od kuchni”, mając także możliwość nagrania zapowiedzi radiowych.
Podczas zajęć uczniowie i uczennice I LO utwierdzili się w przekonaniu, że reprezentują wysoki poziom językowy i potrafią aktywnie uczestniczyć w dyskusji z wykładowcami akademickimi. Czekamy na kolejne zajęcia w ramach tej inicjatywy.
Opiekę nad młodzieżą sprawowali Pani Elżbieta Ozga i Pan Tomasz Wojtasik.
W dniu 14 marca gościliśmy panie Małgorzatę Syskę-Komocką i Annę Kulkę z Urzędu Skarbowego w Radomsku. Młodzież klasy III D wysłuchała wykładu na temat: "Polski system podatkowy". Uczniowie dowiedzieli się, jak działa e-Urząd Skarbowy, ze szczególnym uwzględnieniem programu e-pit.
Agnieszka Styczyńska-Dryja
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejSzanowni Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród publikacji znajdują się: przykładowe programy nauczania, materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli oraz scenariusze lekcji, poradniki, informatory, dopasowane do poziomu szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej opublikowany został również „Informator o edukacji zdrowotnej” – kompendium wiedzy zawierające cele i założenia przedmiotu, podstawę programową oraz informacje dotyczące jego organizacji i realizacji.
Wśród materiałów dostępna jest także prezentacja o edukacji zdrowotnej, która w przystępnej formie przedstawia najważniejsze założenia i obszary nowego przedmiotu.
Wszystkie materiały dostępne są na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nowe zajęcia w naszej szkol e będą realizowane w klasach I–III.
Realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły.
Uczeń nie będzie brał udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach (dokument do pobrania na stronie szkoły). Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Podstawa prawna
• Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
.Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska