Program dnia:
Mile widziany strój sportowy.Poszczególne klasy indywidualnie organizują grilla.
Zajęcia na sali i boisku jako jedyne odbędą się od 8.00, pozostałe działania rozpoczną się po trzeciej godzinie lekcyjnej. W przypadku brzydkiej pogody, całość zaplanowanych atrakcji zostanie przeniesiona do budynku szkolnego.
Wszystkie aktywności są integralną częścią projektu Szkoła Promująca Zdrowie.
Organizatorzy:
Bożena Ujma, Michał Machura, Łukasz Stępień oraz Iwona Bałazińska.
Przed południem wszyscy mieliśmy okazję pobyć trochę z naszymi gospodarzami, natomiast po południu byliśmy na wycieczce rowerowej w przepięknym zabytkowym miasteczku Seligenstadt. Wrażenia wprost nie do opisania. Po spacerze niezwykle urokliwymi wąskimi uliczkami wspólnie udaliśmy się na przepyszne lody:)
Wczoraj mieliśmy bardzo intensywny, ekscytujący i pełen wrażeń dzień spędzony we Frankfurcie nad Menem. Jedną z największych metropolii Niemiec odkrywaliśmy wspólnie z przewodnikiem, a później indywidualnie z naszymi niemieckimi partnerami. Wieczorem natomiast mieliśmy okazję spróbować lokalnych specjałów w tradycyjnym niemieckim "gasthausie".
W naszym liceum przeprowadzane są z dużym zaangażowaniem projekty o różnej tematyce. Jednym z nich jest 3-etapowy projekt z języka niemieckiego pt. „Multikulturelles Berlin”. Uczniowie klas III C1, IIIE1 i III F1 pod opieką nauczycielki języka niemieckiego p. Małgorzaty Szablewskiej zrealizowali drugi etap projektu. Polegał on na przygotowaniu przez uczniów wystawy, do której chętnie opracowali notkę o Berlinie z 10 ciekawostkami godnymi uwagi, wyszukali zdjęcia z najpopularniejszymi zabytkami oraz atrakcyjnymi miejscami turystycznymi. Każda z fotografii została podpisana niemiecką i polską nazwą.
Celem wystawy jest edukowanie młodzieży o krajoznawczych walorach Berlina.
Uczniowie naszej szkoły poznają bliżej stolicę Niemiec, zapamiętują i umieją wymienić istotne zabytki, znają ważne miejsca.
Głównym celem całego projektu jest zapoznanie uczniów z wieloraką kulturą panującą w Berlinie, tolerancja kulturowa, podziwianie zabytków, miejsc turystycznych oraz ważnych miejsc komunikacyjnych Berlina a także zalet studiowania w Berlinie i życia w tak dużym i wielokulturowym mieście.
Opracowała: Małgorzata Szablewska
Za nami pierwszy dzień u naszych niemieckich partnerów, pełen nowych i ciekawych wrażeń. Przed południem odwiedziliśmy naszą partnerską szkołę, zostaliśmy serdecznie przywitani przez Dyrektora szkoły (Hans Peter Löw), nieco się zintegrowaliśmy, a następnie udaliśmy się na oficjalną wizytę do starostwa, gdzie mieliśmy przyjemność spotkać się z Panem Starostą Oliverem Quillingiem, a następnie obejrzeć prezentację na temat powiatu Offenbach, którą przedstawiła nam Pani Sybille Möller. Po wspólnym obiedzie udaliśmy się na zasłużony odpoczynek u naszych niemieckich gospodarzy.
Zawody Strzeleckie TURNIEJ ZWYCIĘSTWA, które odbyły się 7 maja br. w Zduńskiej Woli potwierdziły kolejny raz, iż Marta Niedbała, uczennica ID plasuje się, zajmując najwyższe lokaty, w czołówce zawodników tej dyscypliny sportu. Trenuje w klubach Łódzkiego Związku Strzelectwa Sportowego oraz Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego. Instruktorem sportowym Marty jest Pan Sławomir Dziegieć. Do jej najbardziej znaczących wyróżnień należy zdobycie II miejsca w Międzynarodowych Zawodach W Strzelaniach Pneumatycznych (październik 2021r.) i II miejsca w Mistrzostwach Polski Młodzików w konkurencji Pistolet pneumatyczny MIX (październik 2021r.). Marta prezentuje na zdjęciach medale i dyplomy za zajęcie najwyższych miejsc w konkurencji strzeleckiej na szczeblu województwa i kraju.
Marto gratulujemy ci serdecznie i życzymy dalszych sukcesów!
Iwona Bałazińska – wychowawca klasy
Po długiej przerwie spowodowanej pandemią w końcu nadszedł czas na długo wyczekiwaną wymianę międzynarodową ze szkołą Heinrich-Mann-Schule z Dietzenbach.
Podekscytowani czekamy na pierwsze spotkanie z naszymi niemieckimi partnerami, ale przed nami na razie długa podróż... cdn.
Od kilku dniu na korytarzu szkolnym oraz w sali 30 prezentowane są prace uczniów klas pierwszych (Ic, Ie, If) i drugich (IId, IIe) sekcji języka niemieckiego. Wystawa plakatów najczęściej w formie collage stanowi część finalną projektu o charakterze poznawczym. Realizując poszczególne zadania przedsięwzięcia młodzież poznawała najwybitniejszych twórców niemieckojęzycznych z zakresu kultury i nauki. Prace warsztatowe ukierunkowane były odpowiednio do tytułu przedsięwzięcia Persönlichkeiten der Wissenschaft und der Kultur deutschsprachiger Länder/ Osobistości nauki i kultury krajów niemieckojęzycznych na pozyskiwanie wiedzy i tworzenie kompilacji obrazowo - słownej na temat wybranych naukowców, muzyków, literatów czy aktorów. Zadania projektowe odpowiednio do poziomu klas były zróżnicowane pod względem oczekiwań. Uczniowie klas drugich, dzięki lepszej znajomości języka niemieckiego niż ich młodsi koledzy, tworzyli szerokie spektrum, w którym przewijały się wątki składające na zobrazowanie postaci. Projekt miał charakter konkursowy. Jego rozstrzygnięcie poznacie podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego, kiedy zostaną wręczone dyplomy uznania.
Wszystkim uczniom klas pierwszych i drugich gratuluję zaangażowania w prace projektowe, które przybliżyły piękno świata kultury i wzbogaciło wiedzę z zakresu nauki.
Opiekun młodzieży - Iwona Bałazińska
“Uczcie się języków i używajcie ich z fantazją, ale uczciwie i bezbłędnie (mimo fantazji).” To słowa Karla Dedeciusa, kongenialnego niemieckiego tłumacza. Warsztatom translatorskim, które odbyły się 19 maja towarzyszyło przytoczone powyżej przesłanie. Uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich, uczestnicy warsztatów analizowali treści wierszy Janusza Różewicza i tłumaczenia autorstwa Aloisa Woldana. Konfrontowano oryginał z przekładem, zatrzymując się przy każdym wersie, niekiedy słowie, ale zawsze w kontekście pełnego tekstu. Niekiedy “suche” brzmienie omawianej frazy oryginału nabierało “koloru” w wersji tłumaczeniowej. Innym razem było zgoła na odwrót. Praca nad testami nie mogłaby przebiegać bez fantazji i umiejętności językowych. Spotkanie warsztatowe przebiegało w twórczej i miłej atmosferze. Pracującym grupom młodzieży przypatrywała się pani dyrektor Renata Kosela.
Autor warsztatów i prowadząca zajęcia Iwona Bałazińska
W czwartek po raz kolejny gościliśmy wykładowcę z Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie - tym razem była to Pani Profesor Violetta Jaros, która przybliżyła młodzieży sylwetkę Joachima Lelewela oraz omówiła językową stronę pism uczonego, skupiając się na pojęciach związanych z medycyną.
Spotkanie to element innowacji lingwistycznej realizowanej w I LO. Wykładu na platformie TEAMS wysłuchali uczniowie klas: III B1 i III C1.
A.P.-B.
Tym razem bohaterem spotkania był Janusz Różewicz. Uczniowie I LO poznali sylwetkę twórczą poety oraz interpretowali wybrane teksty, które staną się punktem wyjścia do dalszych działań (pracy literackiej, interpretacji w języku obcym, prezentacji multimedialnej). Warsztaty są częścią innowacji realizowanej w ramach projektu "Poezja współczesna i jej interpretacje w słowie i obrazie". Urokowi poezji Janusza Różewicza uległa również Pani Dyrektor.
Zajęcia poprowadziła p. Anna Piotrowska-Borowicz.
Ogólnopolski konkurs przedmiotowy z języka niemieckiego “Galileo” został pozytywnie rozstrzygnięty w przypadku dwóch osób z naszej szkoły. Zuzanna Ciesielska, uczennica klasy Ic i Krzysztof Młynek, uczeń klasy Id zdobyli dyplomy wyróżnienia.
Sukces we współzawodnictwie stał się możliwym dzięki bardzo dobremu przygotowaniu w zakresie językowym. Wyróżnione we współzawodnictwie osoby zmagały się bowiem z zadaniami z zakresu gramatyki, struktur leksykalno - gramatycznych i rozumienia tekstu czytanego. Satysfakcjonujące wyniki potwierdziły, iż Nagrodzeni potrafią zastosować swą wiedzę w różnorodnych zadaniach sprawdzających umiejętności językowe na wielu płaszczyznach.
Gratulujemy serdecznie Zuzannie i Krzysztofowi i życzymy dalszych sukcesów.
Opiekun: Iwona Bałazińska
Podczas gdy Federacja Rosyjska zaatakowała Ukrainę zauważyłem jak wielu rodaków starało się solidaryzować i pomóc ludności ukraińskiej, zarówno uchodźcom jak i obywatelom, którzy musieli pozostać w kraju ogarniętym walkami. Postanowiłem również, okazać wsparcie i zachęcić lokalną społeczność amerykańską, by sami mogli zainteresować się tym co dzieje się w Europie.
Mr. Conell, który jest moim nauczycielem matematyki okazał ogromną aprobatę i wraz ze mną postanowił zorganizować zbiórkę pieniędzy dla Ukrainy. Na początku wykonałem prezentację, w której opowiedziałem o tym jak sam podróżowałem po Ukrainie, która była wolnym państwem, z własną tożsamością. Starałem się również nakreślić kontekst geopolityczny. Ponad to udało mi się skontaktować z Ukraińskim uczniem, który również przebywa w USA na wymianie. Dzięki niemu niestety zobaczyłem smutny obraz wojny. Po prezentacjach zdecydowaliśmy, że umieścimy szklane słoiczki w każdej z klas, by uczniowie mogli wrzucić do nich pieniądze, które zostaną przekazane fundacji. Po tygodniu przekazaliśmy zebrane fundusze fundacji Razom for Ukraine. Klasa geograficzna ozdobiła i rozprowadziła szklane słoiczki po szkole, a klasa matematyczna zajęła się liczeniem. Udało nam się uzbierać ponad tysiąc dolarów.
Nie było by to możliwe gdyby nie współpraca uczniów, oraz grona pedagogicznego.
Jestem bardzo dumny, że razem mogliśmy okazać gest solidarności i zwrócić uwagę na problemy, które są nam bliskie mimo różnicy nawet kilku tysięcy kilometrów.
IGOR SAMBOR
W ostatni piątek klasa II D wraz z opiekunami spędzała czas w Wapiennikach k. Radomska. Było aktywnie i relaksująco. Dopisała pogoda i humory!
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska