Najlepszą rekomendacją udziału w pierwszej części tego międzynarodowego projektu są oczywiście opinie młodzieży, która wzięła w nim udział. Oto kilka z nich:)
"Uważam, że wymiana była świetną decyzją. Poznałem wielu nowych ludzi, zwiedziłem wiele pięknych miejsc oraz miałem okazję udoskonalić swój angielski. Cieszę się, że podjąłem decyzję o pojechaniu na wymianę."
Wiktor Kowalczyk, I C
"Uważam wymianę uczniowską za ciekawe doświadczenie. Jest to świetny sposób integracji młodzieży międzynarodowej, poznawania innej kultury i życia codziennego. U rodziny niemieckiej poznałam nowe potrawy i ich zwyczaje. Wyjazd ten dał mi możliwość rozwinięcia swoich umiejętności językowych, zarówno angielskich, jak i niemieckich. Dzięki fascynującym wycieczkom do różnych miast miałam okazję porozmawiać z różnorodnymi mieszkańcami, poznać historię i zrobić wspaniałe fotografie. W czasie wolnym poznałam życie niemieckie od drugiej strony - tej zwyczajnej, polegającej na codziennych obowiązkach, wspólnych posiłkach oraz wesołych spotkaniach."
Natalia Lis, III C1
"Moim zdaniem wyjazd na wymianę był jedną z lepszych decyzji. W tym czasie miałam okazję poznać wielu wspaniałych ludzi oraz udoskonalić swój język angielski. Wymiana sprawiła również, że stałam się odważniejsza i bardziej otwarta. Mogłam zobaczyć też najciekawsze miejsca w Niemczech. Bardzo cieszę się, że podjęłam decyzję o pojechaniu na wymianę."
Amelia Krupa, I C
"Wyjazd ten wspominam bardzo dobrze, biorąc pod uwagę atmosferę tam panującą, ludzi jak i odwiedzane miejsca. Osoby poznane tam zostały mi bardzo bliskie, utrzymujemy ze sobą kontakt przez media społecznościowe oraz wspólnie nie możemy się doczekać rewizyty w Polsce ;) Pomimo obecności w obcym kraju nic nie stanęło na przeszkodzie do świetnej zabawy oraz nawiązywania kontaktów. Podsumowując, wyjazd do Niemiec był moją najlepszą decyzją oraz dał mi dawkę niezapomnianych wrażeń, z niecierpliwością czekam na jego drugą część. "
Milena Niemczyk, III E1
"Wymiana uczniowska była bardzo interesująca. Było to doświadczenie, które dostarczyło mi niepowtarzalnych przeżyć. Mogłam poznać nową kulturę, zwyczaje, rozwijać swoje umiejętności językowe (zarówno angielskie, jak i niemieckie :)). Miałam okazję spotkania z językiem niemieckim w prawdziwym, codziennym życiu, osłuchać się z nim, co sprawiło, że moje umiejętności się poprawiły i od nowa zaczęłam się fascynować tym językiem. Podczas wycieczek mogłam napawać się niesamowitymi widokami oraz spędzić czas z przyjaciółmi z Polski, jak i tymi, nowo poznanymi, z Niemiec. Rodzina niemiecka ugościła mnie bardzo dobrze. Miło spędziłam czas ze wszystkimi członkami rodziny. Mam nadzieję, że rewizyta będzie tak samo dobra, a może nawet i lepsza niż nasza wizyta w Niemczech."
Weronika Maligłówka, III C1
"Jestem bardzo zadowolona z naszego wyjazdu, uważam, że był to wspaniale spędzony czas i na pewno z chęcią pojechałabym jeszcze raz".
Ada Stępień, III C1
"Niezapomniana przygoda! Zderzenie się z angielskim w użyciu pozwoliło przełamać bariery językowe. Przede wszystkim poznanie wspaniałych osób i zawarcie przyjaźni, wspólne wiedzenie wielu ciekawych miejsc."
Julia Kopcik, II C "Moim zdaniem pojechanie na wymianę było jedną z najlepszych decyzji w moim życiu. Poznałam mnóstwo świetnych ludzi, podszkoliłam swój język i zobaczyłam mnóstwo pięknych miejsc."
Julia Trojanowska, IC
"Wymiana polsko - niemiecka była dla mnie wspaniałym przeżyciem, ze wszystkimi złapałam bardzo dobry kontakt, wszyscy byli bardzo mili. Na początku byłam bardzo zestresowana, że się nie dogadam z nimi, ale na szczęście każdy się z każdym dogadał i było wspaniale. Gdy będę miała możliwość pojechania na kolejną wymianę, to z chęcią, bez zastanowienia pojadę."
Katarzyna Dawid, II C
"Podsumowując pierwszą część wymiany uważam, że wzięcie udziału w niej było najlepszą decyzją, jaką mogłam podjąć. Poznałam wspaniałych ludzi i zwiedziłam cudowne miejsca w niesamowitym towarzystwie. Nie mam pojęcia, co mogłabym jeszcze dodać, ponieważ nadal trzyma mnie uczucie podekscytowania. Teraz zostało czekać tylko do września!!! "
Maria Struzicka, III E1
21 września miała miejsce w Radomsku bardzo ważna uroczystość. Obchodziliśmy 80. rocznicę utworzenia Konspiracyjnego Wojska Polskiego.
Najpierw była msza św. w Kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Następnie parlamentarzyści, przedstawiciele miasta i powiatu, szkół i organizacji społecznych złożyli kwiaty i wiązanki pod pomnikiem Konspiracyjnego Wojska Polskiego, który znajduje się koło Parku Solidarności. W obchodach wzięły udział poczty sztandarowe oraz orkiestra. Nasze Liceum reprezentowali: pani Wicedyrektor Anna Piotrowska-Borowicz, Przewodnicząca SU I LO Joanna Ozga oraz poczet sztandarowy w składzie: Adrianna Kiełkowicz, Maja Drążkiewicz i Igor Obarzanek.
Konspiracyjne Wojsko Polskie było największą organizacją antykomunistycznego podziemia w centralnej Polsce. Twórcą i komendantem KWP był kpt. Stanisław Sojczyński „Warszyc”. Postanowieniem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego z dnia 5 listopada 2009 został pośmiertnie mianowany na stopień wojskowy generała brygady. Sposobem walki KWP były ostrzeżenia, kary chłosty, a niekiedy likwidacja osób zagrażających członkom KWP czy miejscowej ludności. Paradoksalnym i smutnym faktem jest to, że żołnierze KWP musieli w tym czasie wykonywać takie same akcje jak w czasie okupacji niemieckiej.
Opiekun pocztu sztandarowego:
Radosław Oziembała
W tym roku przypada 32. finał ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata. Tegoroczne hasło kampanii brzmi: „W naturę z kulturą!”.
Organizatorzy akcji inspirują do tego, by z naturą obcować kulturalnie i podkreślają, jak dużym problemem jest śmiecenie w naturze. Zachęcają aby wybierać takie aktywności, które minimalizują negatywny wpływ człowieka na przyrodę.
Uczniowie naszej szkoły włączyli się w akcję „Sprzątanie Świata”. Klasy IIIE i IIID1 pod opieką p. K Alamy – Gębicz zadbały o teren szkoły wykonując m.in. prace porządkowe w ogrodzie szkolnym, a uczniowie klas I pod opieką nauczycieli sprzątali tereny w najbliższej okolicy.
„Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Wierzymy, że dbanie o Ziemię to także utrzymywanie jej w czystości. Więc razem powinniśmy tworzyć kulturowy savior-vivre – obcowania z naturą.
Dziękujemy wszystkim za włączenie się w akcję i aktywny w niej udział!
Koordynatorzy: Ewa Siejka, Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska