To dwa ostatnie dni pobytu naszych ukraińskich kolegów i koleżanek w Polsce.
W piątek aktywnie poruszaliśmy się po szlakach Świętokrzyskiego Parku Narodowego. W trakcie 15-kilometrowego spaceru weszliśmy na Łysicę, przeszliśmy przez Przełęcz św. Mikołaja, a następnie szlakiem kolei wąskotorowej dotarliśmy z powrotem do Św Katarzyny. Po krótkiej regeneracji w schronisku – czas na ognisko. Grupa uczniów z Ukrainy zaśpiewała utwór „Вільні люди” - „Wolni ludzie”, który w obecnie miał zupełnie inny wydźwięk i skłonił nas do refleksji jak wielkim dobrem jest pokój oraz wolność! Po chwili zadumy nastąpiła integracja, tańce i wizja rozstania następnego dnia.
W sobotę po śniadaniu podsumowaliśmy wymianę, a następnie rozdane zostały certyfikaty uczestnictwa w projekcie. Potem nastąpił transfer grupy ukraińskiej na Dworzec Wschodni w Warszawie oraz czas pożegnań, uścisków, serdecznych słów i łez.
Mamy nadzieję, że czas spędzony w Polsce dał naszym ukraińskim partnerom chwilę wytchnienia od trudnej sytuacji w jakiej znajduje się ich ojczyzna. Było nam niezwykle miło wielokrotnie słyszeć szczere słowa podziękowań skierowane w kierunku uczniów, nauczycieli i całego narodu polskiego. Już snujemy plany na przyszłość i już wyczekujemy kolejnej wizyty nauczycieli, uczniów i uczennic z partnerskiej szkoły: Równieńskiego Liceum Ekonomiczno-Prawniczego.
Na koniec kilka słów od uczestników wymiany:
„Projekt, który napełnia serca miłością. Jestem bardzo wdzięczna za możliwość uczestniczenia w nim, bo był to jakby restart po tylu miesiącach życia w niepokoju wojny. Ten projekt jest naprawdę potrzebny nastolatkom do wymiany doświadczeń, rozwijania umiejętności komunikacyjnych i poznawania kultury innego kraju. Ważne, że nie tylko dobrze się bawiliśmy, ale także dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o historii Polski i jej mieszkańców, zobaczyliśmy zabytki architektury oraz wiele historycznych miejsc i miast tego kraju. Ten projekt dał mi nowych przyjaciół, niesamowite emocje, bicie własnych małych rekordów i pokonanie bariery językowej, co jest bardzo ważne dla naszej młodzieży. Dziękujemy za goszczenie nas i podzielenie się swoimi doświadczeniami.” Алексійчук Софія
„Wycieczka okazała się bardzo fajna. Spodziewałem się, że ten tydzień będzie niesamowity i tak było. Każdy dzień obfitował w ciekawe wydarzenia, a mianowicie: wycieczki, zwiedzanie muzeów, wspinaczkę górską i różne programy na zakończenie dnia. A także odpoczynek w pokoju, kiedy rozmawialiśmy z polskimi studentami. Codziennie odczuwałam niesamowite emocje i szkoda, że ten tydzień się skończył. Podobało mi się wszystko i chciałbym wziąć udział w tym projekcie po raz drugi.” Кислюк Максим
„Ten tydzień zmienił moje życie na lepsze. Polska grupa stała się rodziną, w której mogę rozmawiać o problemach, śmiać się i bawić z nimi!” Малярчук Олександра „Wspólne z młodzieżą ukraińską warsztaty fotograficzne na Kielecczyźnie były dla mnie dużym przeżyciem. Poznałem wielu wspaniałych kolegów i koleżanki. Dzięki nim mogłem poznać ukraińską kulturę, ale też dowiedziałem się u źródła w jak ciężkim położeniu aktualnie znajdują się ukraińskie dzieci i cała Ukraina. W trakcie pobytu miałem okazję zobaczyć wiele ciekawych miejsc (Ćmielów, Kielce) i poznać ich historię.” Krzysztof Młynek
„Wymiana pokazała mi, że różnice kulturowe nie mają wpływu na to, jak dogadujemy się z innymi. Mimo odmienności potrafimy znaleźć wspólny język i dobrze się bawić.” Milena Głaz
"Uważam, że wyjazd na wymianę polsko-ukraińską w ramach projektu Open Week Photo był jedną z moich lepszych decyzji. Uświadomiła mi ona jak wygląda sytuacja u naszych sąsiadów, nauczyła wielu przydatnych umiejętności w świecie fotografii, pomogła mi zmniejszyć bariery językowe i zapoznać się z kulturą ukraińską" Mateusz Kolanus
„Ta wymiana była dla mnie okazją do nawiązania nowych znajomości oraz poznania bliżej kultury naszych ukraińskich kolegów. Mogłam też zapoznać się z historią gór świętokrzyskich oraz poszerzyłam swoją wiedzę geograficzną. Jestem wdzięczna za możliwość udziału w tym wydarzeniu i z niecierpliwością czekam na kolejne wyjazdy!”Karolina Zawadzka
„Wymiana pozwoliła mi poznać wiele ciekawych zagadnień na temat Kielc jak i naszych przodków. Nauczyłam się podstaw fotografii, oraz poznałam nowych przyjaciół. Tą wymianę zapamiętam na długo i mam nadzieję, że następne wymiany odbędą się jak najszybciej!”Oliwia Olbrych
„Podczas wymiany poznałem lepiej region gór świętokrzyskich, kulturę i tradycje ukraińskie. Przez wiele wspólnych wycieczek i zajęć integracyjnych poznałem wiele wspaniałych ludzi. Bardzo dobrze zżyłem się z rówieśnikami z grupy ukraińskiej, żałuję, że ta wymiana już się zakończyła.” Krzysztof Ćwiek
21 września miała miejsce w Radomsku bardzo ważna uroczystość. Obchodziliśmy 80. rocznicę utworzenia Konspiracyjnego Wojska Polskiego.
Najpierw była msza św. w Kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Następnie parlamentarzyści, przedstawiciele miasta i powiatu, szkół i organizacji społecznych złożyli kwiaty i wiązanki pod pomnikiem Konspiracyjnego Wojska Polskiego, który znajduje się koło Parku Solidarności. W obchodach wzięły udział poczty sztandarowe oraz orkiestra. Nasze Liceum reprezentowali: pani Wicedyrektor Anna Piotrowska-Borowicz, Przewodnicząca SU I LO Joanna Ozga oraz poczet sztandarowy w składzie: Adrianna Kiełkowicz, Maja Drążkiewicz i Igor Obarzanek.
Konspiracyjne Wojsko Polskie było największą organizacją antykomunistycznego podziemia w centralnej Polsce. Twórcą i komendantem KWP był kpt. Stanisław Sojczyński „Warszyc”. Postanowieniem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego z dnia 5 listopada 2009 został pośmiertnie mianowany na stopień wojskowy generała brygady. Sposobem walki KWP były ostrzeżenia, kary chłosty, a niekiedy likwidacja osób zagrażających członkom KWP czy miejscowej ludności. Paradoksalnym i smutnym faktem jest to, że żołnierze KWP musieli w tym czasie wykonywać takie same akcje jak w czasie okupacji niemieckiej.
Opiekun pocztu sztandarowego:
Radosław Oziembała
W tym roku przypada 32. finał ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata. Tegoroczne hasło kampanii brzmi: „W naturę z kulturą!”.
Organizatorzy akcji inspirują do tego, by z naturą obcować kulturalnie i podkreślają, jak dużym problemem jest śmiecenie w naturze. Zachęcają aby wybierać takie aktywności, które minimalizują negatywny wpływ człowieka na przyrodę.
Uczniowie naszej szkoły włączyli się w akcję „Sprzątanie Świata”. Klasy IIIE i IIID1 pod opieką p. K Alamy – Gębicz zadbały o teren szkoły wykonując m.in. prace porządkowe w ogrodzie szkolnym, a uczniowie klas I pod opieką nauczycieli sprzątali tereny w najbliższej okolicy.
„Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Wierzymy, że dbanie o Ziemię to także utrzymywanie jej w czystości. Więc razem powinniśmy tworzyć kulturowy savior-vivre – obcowania z naturą.
Dziękujemy wszystkim za włączenie się w akcję i aktywny w niej udział!
Koordynatorzy: Ewa Siejka, Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska