Już wkrótce, w naszej szkole, odbędzie się mini-wystawa, podczas której będziecie mogli zapoznać się z efektami czwartej edycji wymiany polsko-ukraińskiej „Smaki i smaczki”, którą na przełomie września i października realizowały cztery szkoły partnerskie. Gwoli przypomnienia, uczestniczyło w niej w sumie 36 uczniów, po 9 osób z każdej szkoły. Z Radomska były to: ZSE-E oraz ILO, z ukraińskiego miasta Równe: Liceum ,,Lider’’ oraz Równieńskie Gimnazjum nr 14. W trakcie pobytu w miejscowości Kamionki Małe pod Toruniem, młodzież realizowała działania główne, dzieląc się doświadczeniami i tradycjami kulinarnymi swoich regionów. Poznawaliśmy zasady zdrowego żywienia, komponowaliśmy własne przekąski, dzieliliśmy się przepisami naszych przodków, degustowaliśmy przetwory domowe przywiezione z domowych spiżarń. Ponadto, realizowaliśmy szereg innych działań, o których na bieżąco Was informowaliśmy. Udział w wymianie pozwolił młodzieży nawiązać nowe znajomości, pokonać bariery językowe oraz mile spędzić czas.
Na zakończenie projektu, młodzież otrzymała certyfikaty, opracowane przez siebie podkładki z przepisami oraz polsko – ukraińskie książeczki kucharskie. Efektem wieńczącym wymianę jest polsko – ukraińska książka kucharska online.
Głównym koordynatorem projektu była Pani Agnieszka Nowicka (ZSE-E). Opiekunami radomszczańskich uczniów byli dodatkowo nauczyciele: Tomasz Wojtasik (I LO) oraz Aneta Jędrzejczyk (ZSE-E).
Beneficjentem projektu jest Fundacja ,,Otwarta Szkoła’’ działająca przy ZSE-E w Radomsku.
Projekt został sfinansowany ze środków Polsko – Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEN.
Organizatorzy składają podziękowania partnerom wspierającym działania projektu: Starostwu Powiatowemu, Muzeum Regionalnemu w Radomsku, restauracjom „Metalurgia”, „Bar pod Strzechą”, dietetyk Ewelinie Szymczyk z Naturhouse Radomsko i nauczycielce z PSP nr 10 w Radomsku - Julicie Sadawie.
Poniżej prezentujemy zdjęcia z ostatniego dnia wymiany. Dodatkowo, na facebooku szkolnym, znajdziecie wirtualną książkę kucharską z przepisami oraz filmik podsumowujący naszą wymianę.
https://www.facebook.com/share/v/py5c2gzdbim4Nobv/https://m.youtube.com/channel/UCLKlly4RIPJJ58nePs1-AOg/about
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
Dziś drugi dzień zajęć w nowym roku szkolnym, wczoraj ponownie zawitaliśmy w murach naszego Liceum. Były przemówienia, dzielenie się wrażeniami, uściski i okrzyki radości. Samorząd Uczniowski powitał nowych kolegów i koleżanki, życzył powodzenia maturzystom i zmotywował do działania pozostałych uczniów.
WITAJCIE W NOWYM ROKU SZKOLNYM!!!
Znamy już wyniki tegorocznej edycji naszej akcji. Przypomnijmy, że w jej ramach do międzynarodowego egzaminu Cambridge B2 First przystąpiło w czerwcu aż 31 kandydatów. Ich osiągnięcia przedstawimy na uroczystej gali w piątek, 5 września, w I LO w Radomsku. Gościem specjalnym będzie Paweł Kaliszczak, prawnik, znawca dziejów Radomska, człowiek wielu pasji.
Projekt Radomsko Zdaje Angielski realizują od lat wspólnym wysiłkiem I i II LO w Radomsku oraz PPJO Horizon, pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejSzanowni Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród publikacji znajdują się: przykładowe programy nauczania, materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli oraz scenariusze lekcji, poradniki, informatory, dopasowane do poziomu szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej opublikowany został również „Informator o edukacji zdrowotnej” – kompendium wiedzy zawierające cele i założenia przedmiotu, podstawę programową oraz informacje dotyczące jego organizacji i realizacji.
Wśród materiałów dostępna jest także prezentacja o edukacji zdrowotnej, która w przystępnej formie przedstawia najważniejsze założenia i obszary nowego przedmiotu.
Wszystkie materiały dostępne są na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nowe zajęcia w naszej szkol e będą realizowane w klasach I–III.
Realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły.
Uczeń nie będzie brał udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach (dokument do pobrania na stronie szkoły). Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Podstawa prawna
• Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
.Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska