Organizatorzy przedsięwzięcia zaproponowali młodzieży szkół podstawowych (klasy VII i VIII) i ponadpodstawowych powiatu radomszczańskiego udział w pięciu współzawodnictwach. Konkursy poprzedziły spotkania, wykłady, prelekcje, których głównym celem było przygotowanie do turniejów.
20 marca w Miejskiej Bibliotece Publicznej odbyły się „intelektualne rozgrywki”, na które przybyło 79 uczestników. Młodzież prezentowała utwory Wisławy Szymborskiej i ich tłumaczenia na język niemiecki autorstwa Karla Dedeciusa. Zgromadzeni uczniowie wysłuchali recytacji wierszy i dwujęzycznego czytania utworów Noblistki. Ponadto uczestnicy w zawodach krasomówczych opowiedzieli o Wisławie Szymborskiej w języku angielskim. Jury konkursowe obradujące w trzech komisjach wytypowało laureatów poszczególnych współzawodnictw.
Spotkanie w Miejskiej Bibliotece Publicznej odbywało się w miłej atmosferze przy wybornym poczęstunku ufundowanym przez Okręgową Spółdzielnię Mleczarską w Radomsku.
25 marca 2025 w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku przeprowadzony został test wiedzy w ramach konkursu pt. „Kadry z życia Wisławy Szymborskiej”. Do współzawodnictwa, które składało się z dwóch części przystąpiło 61 uczniów. Pierwszy moduł został opracowany w oparciu o dwie pozycje książkowe „Szymborska Znaki szczególne” Joanny Gromek-Illg i „Nic zwyczajnego” Michała Rusinka i miał charakter testu otwartego, drugi zaś był wypowiedzią pisemną na temat „Wisława Szymborska widziana moimi oczami”.
Podczas przerwy młodzież degustowała delicje sprezentowane przez firmę „Lidl”.
18 marca został rozstrzygnięty konkurs lingwistyczno – plastyczny pt. „Dedykuję Ci tę wyklejankę”. Spośród 66 prac jury konkursowe wyłoniło 10 najciekawszych kompozycji inspirowanych twórczością Wisławy Szymborskiej.
Organizatorzy serdecznie dziękują uczestnikom turniejów i ich opiekunom jak również instytucjom zaangażowanym w realizację projektu.
Zapraszamy laureatów konkursów i nauczycieli przygotowujących młodzież do współzawodnictw na uroczystość wieńczącą przedsięwzięcie, podczas której zostaną odczytane werdykty jurorów.
Do zobaczenia 10 kwietnia 2025, o godz. 10.00 w gmachu MDK w Radomsku podczas gali finałowej.
We wtorek 16.09.2025 roku w ramach Akademickich Spotkań uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku uczestniczyli w wykładzie, którego tematem było: ,,Jak świadomie wybrać swoją przyszłość akademicką?’’
Młodzież maturalna miała możliwość zapoznania się z sylwetkami aglomeracji akademickich oraz z kluczowymi elementami świadomego wyboru swojej własnej ścieżki rozwoju.
Tegoroczni maturzyści poznali również najchętniej wybierane kierunki kształcenia w ubiegłych latach oraz najefektywniejsze metody pozyskiwania informacji na temat dalszej edukacji.
W piątek, 5 września 2025, w I LO w Radomsku odbyło się uroczyste podsumowanie dwunastej edycji przedsięwzięcia edukacyjnego Radomsko Zdaje Angielski, które od wielu lat współorganizują I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku, II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego oraz Prywatna Placówka Języków Obcych ‘HORIZON’ pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna cyfrowy koszmar?
Po wakacyjnej przerwie wracamy z akcją „Książka miesiąca”, a na wrzesień mamy dla Was coś wyjątkowego – książkę, która porusza temat bliski każdemu z nas: świat nowych technologii, sztucznej inteligencji i zagrożeń cyfrowych. „Null” to historia, która wciąga niczym wirtualna rzeczywistość i zostawia z pytaniami, na które nie ma prostych odpowiedzi. Idealna dla fanów thrillera, science fiction i opowieści z głębszym przesłaniem.
Akcja toczy się na tzw. „nullu” – najbliższej linii frontu wojny w Ukrainie, gdzie panuje błoto, ziąb i oczekiwanie na kolejną salwę. Głównym bohaterem jest czterdziestopięcioletni historyk o pseudonimie Koń, który zostawia za sobą życie w Polsce i decyduje się walczyć jako ochotnik w ukraińskiej armii.
Książka to nie spektakularna akcja, ale realistyczny portret wojny — czekanie, drony, pakunki z wodą, milczące piwnice, chwile strachu i refleksji. To świat, gdzie każda chwila może być ostatnią.
Twardoch opisuje zmagania psychiczne bohaterów, ich traumy, poczucie sensu i winy, relacje z towarzyszami broni. Ukazuje różnorodność motywacji — od altruizmu, przez poszukiwanie odkupienia, po autopunish ment. Pięknie oddaje absurd „składkowej wojny”, której sprzęt pochodzi z datków.
„Null” to jedna z pierwszych polskich powieści o wojnie w Ukrainie napisanych przez doświadczonego literata. Unika propagandy — pokazuje brutalność, głupotę i absurd wojny, a jednocześnie uznaje sprawiedliwość ukraińskiej walki. Autor nie idealizuje, ale ludzie na froncie zyskują pełnię człowieczeństwa.
Książka dostępna w bibliotece szkolnej.
Nie zwlekaj – przyjdź, wypożycz i przeczytaj.
Polecam
J. Banaszczyk
Dziś drugi dzień zajęć w nowym roku szkolnym, wczoraj ponownie zawitaliśmy w murach naszego Liceum. Były przemówienia, dzielenie się wrażeniami, uściski i okrzyki radości. Samorząd Uczniowski powitał nowych kolegów i koleżanki, życzył powodzenia maturzystom i zmotywował do działania pozostałych uczniów.
WITAJCIE W NOWYM ROKU SZKOLNYM!!!
Znamy już wyniki tegorocznej edycji naszej akcji. Przypomnijmy, że w jej ramach do międzynarodowego egzaminu Cambridge B2 First przystąpiło w czerwcu aż 31 kandydatów. Ich osiągnięcia przedstawimy na uroczystej gali w piątek, 5 września, w I LO w Radomsku. Gościem specjalnym będzie Paweł Kaliszczak, prawnik, znawca dziejów Radomska, człowiek wielu pasji.
Projekt Radomsko Zdaje Angielski realizują od lat wspólnym wysiłkiem I i II LO w Radomsku oraz PPJO Horizon, pod patronatem honorowym Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejSzanowni Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród publikacji znajdują się: przykładowe programy nauczania, materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli oraz scenariusze lekcji, poradniki, informatory, dopasowane do poziomu szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej opublikowany został również „Informator o edukacji zdrowotnej” – kompendium wiedzy zawierające cele i założenia przedmiotu, podstawę programową oraz informacje dotyczące jego organizacji i realizacji.
Wśród materiałów dostępna jest także prezentacja o edukacji zdrowotnej, która w przystępnej formie przedstawia najważniejsze założenia i obszary nowego przedmiotu.
Wszystkie materiały dostępne są na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nowe zajęcia w naszej szkol e będą realizowane w klasach I–III.
Realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły.
Uczeń nie będzie brał udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach (dokument do pobrania na stronie szkoły). Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Podstawa prawna
• Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
.Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska