15 października wybrani uczniowie klas II E, III B, III C, III E, IV A i IV E brali udział w wycieczce do Krakowa i obozu zagłady Auschwitz – Birkenau pod opieką Pani Profesor Machaj, Pani Profesor Anny Jędrzejczyk, Pani Profesor Anny Niepsuj i Pana Profesora Radosława Oziembały. Po Krakowie oprowadzała nas przewodniczka, która w bardzo interesujący sposób opowiadała o historii i zabytkach miasta. Później udaliśmy się do Oświęcimia. Młodzież w zadumie i ogromnym skupieniu oglądała ekspozycję Muzeum i wysłuchała informacji na temat funkcjonowania obozu i skali zbrodni, jakiej naziści dopuścili się na więźniach.
Obóz Auschwitz stał się dla świata symbolem terroru, ludobójstwa i Szoa. Utworzony został przez Niemców w połowie 1940 r. na przedmieściach Oświęcimia, włączonego przez nazistów do Trzeciej Rzeszy. Bezpośrednim powodem utworzenia obozu była powiększająca się liczba aresztowanych masowo Polaków i przepełnienie istniejących więzień. Pierwszy transport Polaków dotarł do KL Auschwitz 14 czerwca 1940 r. z więzienia w Tarnowie. Początkowo miał to być kolejny z obozów koncentracyjnych, tworzonych przez nazistów już od początku lat trzydziestych. Funkcję tę Auschwitz spełniał przez cały okres swego istnienia, także gdy - od 1942 r. - stał się równocześnie jednym z ośrodków „Endlösung der Judenfrage” (ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej) - nazistowskiego planu wymordowania Żydów zamieszkujących okupowane przez III Rzeszę tereny.
Podział Auschwitz
W 1944 r., w szczytowym okresie działania, obóz składał się z trzech części:
Auschwitz I, utworzonego w 1940 r. na terenie i w budynkach przedwojennych polskich koszar;
Auschwitz II-Birkenau, największego z całego kompleksu, utworzonego w 1941 r. na terenie odległej od Oświęcimia o 3 km wsi Brzezinka, z której wysiedlono polską ludność, a zabrane im domostwa rozebrano. W Birkenau naziści wybudowali też większość urządzeń masowej zagłady;
Auschwitz III. W latach 1942-1944, głównie przy różnego rodzaju niemieckich zakładach przemysłowych a także gospodarstwach rolniczo-hodowlanych, powstało ponad 40 podobozów, wykorzystujących niewolniczą siłę roboczą więźniów. Największy z nich o nazwie Buna utworzono w 1942 r. 6 km od obozu Auschwitz I, przy zakładach syntetycznej gumy i benzyny Buna-Werke. Zostały one wybudowane w czasie wojny przez niemiecki koncern IG Farbenindustrie, któremu SS dostarczało więźniów do pracy. W listopadzie 1943 r. podobóz Buna stał się siedzibą komendantury Auschwitz III, któremu podlegały pozostałe podobozy przemysłowe.
Źródło:
Muzeum Auschwitz- Birkenau
Organizatorzy:
Małgorzata Machaj
Bożena Ujma
Anna Niepsuj
10 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – wyjątkowy moment, by zatrzymać się i pomyśleć o tym, jak ważne jest zrozumienie siebie i innych, troska o emocje oraz otwartość na różnorodność.
W tym miesiącu polecamy Wam poruszającą i inspirującą książkę Katarzyny Kachel – „Atypowa głowa. Moje życie w spektrum. Rozmowy o neuroróżnorodności”. To nie tylko opowieść o życiu w spektrum autyzmu, ale też zbiór historii ludzi neuroróżnorodnych, którzy próbują zrozumieć samych siebie – jak żyć, funkcjonować i przetrwać w świecie, nie musząc się boleśnie dopasowywać ani „łamać kręgosłupa”, by być akceptowanym.
Książka w niezwykle szczery sposób pokazuje, że inność nie jest słabością, lecz innym sposobem postrzegania rzeczywistości. To lektura, która pomaga lepiej rozumieć, jak wygląda codzienność osób neuroróżnorodnych i jak ważna jest empatia w relacjach międzyludzkich.
Dlaczego warto przeczytać?
Zachęcam wszystkich do lektury tej niezwykłej książki – niech będzie inspiracją do rozmów, refleksji i budowania świata, w którym każdy może być sobą.
Polecam
J. Banaszczyk
3 października uczniowie klas czwartych wzięli udział w niezwykle poruszającej wycieczce do Oświęcimia. Wizyta w byłym niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau była dla wszystkich głębokim i refleksyjnym doświadczeniem.
Przechadzając się po terenie obozu, patrząc na zachowane baraki, druty kolczaste i fotografie ofiar, trudno było powstrzymać emocje. Każde miejsce, każdy eksponat przypominał o ogromie cierpienia, jakie spotkało miliony ludzi. Cisza panująca na terenie obozu miała w sobie niezwykłą moc – mówiła więcej niż jakiekolwiek słowa.
To była lekcja historii, ale też człowieczeństwa – przypomnienie, jak ważne jest pielęgnowanie pamięci, szacunek dla drugiego człowieka i troska o pokój.
Marta Kurek
Katarzyna Łągiewka
Agnieszka Styczyńska-Dryja
I Liceum Ogólnokształcące zajęło II miejsce w konkursie organizowanym przez PGK w Radomsku ,,ELEKTROSPRZĘT W DOBRE RĘCE”. Konkurs polegał na zebraniu jak największej ilości elektroodpadów.
Tegoroczna edycja pokazała, że temat ekologii wciąż budzi ogromne zaangażowanie!
Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w akcję i przyczynili się do sukcesu szkoły.
Koordynatorzy:
Ewa Siejka
Agnieszka Krawczyk- Broszkowska
10 października jest znany na całym świecie jako Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to międzynarodowy dzień globalnej edukacji w zakresie zdrowia psychicznego, zwiększania świadomości i wspierania walki ze stygmatyzacją społeczną. Po raz pierwszy obchodzono go w 1992 roku. Jest on efektem globalnego programu działań uświadamiających zapoczątkowanych przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży to obecnie jeden z najważniejszych aspektów w edukacji szkolnej. W naszej szkole pragniemy również, aby młodzież dbała o swoje zdrowie psychiczne. W piątek (10.10.2025) w różnych miejscach pojawiły się plakaty informacyjne dotyczące Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, jak również przydatne informacje w zakresie tej tematyki. Uczniowie mogli obejrzeć prezentację multimedialną na głównym holu szkolnym a klasy ID i IC wzięły udział w prelekcji na temat zdrowia psychicznego oraz programu Peer Support . Chcemy aby ten dzień był początkiem do refleksji i zadbania o swoje zdrowie psychiczne tak samo jak dbamy o fizyczne aspekty naszego zdrowia.
Agnieszka Styczyńska-Dryja
Elżbieta Ozga
10 października 2025r w Krytej Pływalni "AQUARA” w Radomsku odbyły się Mistrzostwa Powiatu Radomszczańskiego w pływaniu dziewcząt. Reprezentacja naszej szkoły w składzie: Dominika Barańska, Milena Wyczółkowska, Lena Banaszczyk, Olga Oleszczak, Wiktoria Gal, Lena Krzyszkowska, Natalia Sokołowska, Anna Janas i Dominika Drozdek zwyciężyła z dużą przewagą punktową, zdobywając jednocześnie awans do Półfinału Mistrzostw Województwa Łódzkiego, który odbędzie się w Radomsku 25.10.2025r.
Opiekunem naszych pływaczek jest Piotr Lewandowski.
Gratulujemy i życzymy powodzenia w półfinale !!!!!!
9 października 2025 odbyły się w naszej szkole wybory do Samorządu Uczniowskiego.
Frekwencja wyniosła 84%.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom za oddanie głosów!
Oto uczniowie, którzy uzyskali największą ilość ważnych głosów i tym samym wchodzą w skład nowego SU:
SERDECZNIE GRATULUJEMY i życzymy owocnej pracy!!!
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska