Finaliści Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej będą mieli zaliczoną maksymalną liczbę punktów możliwą do uzyskania z przedmiotów maturalnych przyznawanych kandydatowi na uczelnię wyższą.
Maksymilian już dziś może powiedzieć, że ma indeks na uczelnie ekonomiczne, ale nie tylko. http://owe.pte.pl/informacje/nagrody/uczelnie.html
W roku szkolnym 2023/2024 hasło przewodnie Olimpiady brzmi: „Kapitał społeczny w procesie gospodarowania”. Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej organizowana jest przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, jako zadanie zlecone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, począwszy od roku szkolnego 1987/1988 należy ona do największych i najważniejszych przedsięwzięć z zakresu edukacji ekonomicznej.
Jednocześnie warto podkreślić, że udział uczniów w finałach ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych umacnia pozycję szkoły w rankingach szkół średnich.
Gratulacje!
Pozostaje tylko wybór uczelni!
Opiekun merytoryczny: Agnieszka Styczyńska-Dryja
W środę nasi uczniowie wraz z kolegami z Rumunii uczestniczyli w lekcjach języka polskiego, matematyki, języka angielskiego i geografii, a potem dyskutowali nt. Unii Europejskiej, a w godzinach popołudniowych odbył się Maraton Fotograficzny. Zadaniem mieszanych zespołów było wykonanie zdjęć i przesłanie ich do organizatorów. Uczestnicy maratonu mierzyli się z dwoma tematami: "Natura - nasz skarb" oraz "Kolory wokół was".
Wkrótce okaże się, kto był najlepszy!
Dzisiaj młodzież uczestniczyła w lekcjach języka angielskiego, edb, geografii, języka francuskiego, języka polskiego i matematyki. Następnie odbyły się prezentacje i warsztaty dotyczące historii Polski i Rumunii, poruszano tematy związane z I i II wojną światową, komunizmem i zmianami, które zaszły w obu krajach pod koniec XX wieku. Porównano także systemy szkolnictwa.
Głównym punktem dnia były jednak warsztaty fotograficzno-filmowe ph. "Tajemnice szkolnego podwórka" poprowadzone przez Martę Renik i Sebastiana Pierzchalskiego w Miejskim Domu Kultury w Radomsku. Młodzież miała okazję przedstawić własne interpretacje znanych obrazów i poznać tajniki fotografowania. Niebawem poznamy efekty pracy!
Serdeczne dziękujemy za gościnę Miejskiemu Domowi Kultury!
4 kwietnia w naszej szkole obchodzony był Światowy Dzień Świadomości Autyzmu pod hasłem: „Bądźmy razem, nie obok! Inny nie znaczy gorszy! Poznaj, zanim ocenisz!”. Jego głównym przesłaniem jest podnoszenie świadomości społeczeństwa o problemach osób zmagających się z tym zaburzeniem. Z tej okazji uczniowie klasy II E1 przygotowali gazetkę na korytarzu szkolnym oraz prezentacje multimedialne, filmy, które były odtwarzane na przerwach międzylekcyjnych. Poza tym uczniowie klas I C i I A na zajęciach zapoznali się z pojęciem „autyzm” oraz charakterystycznymi cechami tego zaburzenia. Na znak solidarności, akceptacji i zrozumienia uczniowie w tym dniu założyli ubrania w kolorze niebieskim.
Agnieszka Drozdek
W ostatni piątek, 4 kwietnia, w Miejskim Domu Kultury odbyły się warsztaty dla młodzieży z naszego Liceum oraz wykład dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 6 w Radomsku. Zajęcia poprowadziła po raz kolejny Pani dr Ilona Czechowska z Uniwersytetu Europejskiego Viadrina.
Spotkania odbyły się w ramach realizowanej od kilku lat innowacji lingwistycznej „Spotkania z poezją współczesną” w ramach projektu „Poezja współczesna i jej interpretacje - w słowie i obrazie”. Warsztaty dotyczyły poezji Wisławy Szymborskiej i jej funkcjonowania w kulturze współczesnej oraz relacji tłumacz-poeta/pisarz. Pani Doktor mówiła też o kompetencjach tłumacza, współpracy Szymborskiej z Karlem Dedeciusem, wraz z młodzieżą zastanawiała się nad tym, z czego wynika sukces wydawniczy, dlaczego poezję czyta niewielu. Na koniec rozważano, czy poezja może inspirować, kogo i w jaki sposób. Natomiast podczas spotkania z uczniami szkoły podstawowej Pani Doktor przybliżyła sylwetkę Karla Dedeciusa i jego działalność, mówiła o warsztacie pracy tłumacza i o funkcjach literatury. Na koniec prelegentka mówiła o Instytucie Polskim w Niemczech, który powstał dzięki staraniom tłumacza Szymborskiej oraz o zawartości Archiwum Karla Dedeciusa.
Po spotkaniach z młodzieżą Pani dr Ilona Czechowska odwiedziła naszą szkołę i spotkała się z Panem Dyrektorem Bogdanem Węgrzyńskim.
Serdecznie dziękujemy Dyrektorowi i pracownikom Miejskiego Domu Kultury za gościnę.
Mecenat finansowy nad przedsięwzięciem – Fameg Sp. z.o.o.
Koordynatorki przedsięwzięcia: Iwona Bałazińska, Anna Piotrowska-Borowicz
W niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego w restauracji "Zameczek" zostało zorganizowane uroczyste Śniadanie Wielkanocne dla samotnych mieszkańców naszego miasta, tym razem przez Stowarzyszenie Naturalny Sukces Pomaga.
W organizację tego projektu włączyła się duża grupa wolontariuszy, także z I LO. Obecnymi tego dnia i usługującymi przybyłym na to wielkanocne spotkanie byli nasi wolontariusze: Magdalena Zborowska i Kajetan Włodarczyk - uczniowie klasy I E wraz z opiekunem szkolnego wolontariatu. Podczas świątecznego śniadania wystąpił także radomszczański zespół muzyczny Musical Souls, do którego należą także uczennice naszego liceum: Natalia Rak z kl. IV D i Anna Gębicz z kl.I D1. Projekt Śniadania Wielkanocnego poprzedzony został zbiórką wyznaczonych produktów takich jak: herbata, kawa, czekolady czy kartki świąteczne, które miały ubogacić mobilne śniadanie dla tych, którzy nie mogli przybyć z różnych powodów do restauracji.
Pragniemy bardzo serdecznie podziękować wszystkim za okazaną pomoc, za przyniesione produkty, za poświęcony czas szczególnie w tak świątecznym dniu i duże zaangażowanie naszych wolontariuszy.
Gabriela Szczygłowska - opiekun szkolnego wolontariatu
Uczennice klasy IIE1 Kamila Stanek, Iga Kubik, Julia Skupińska oraz uczniowie klasy IIE - Jan Nowakowski i Kacper Górnik, zakwalifikowali się do etapu okręgowego XIX Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej "Gwiezdny Krąg".
W I etapie Olimpiady nasi reprezentanci zmagali się z pytaniami z zakresu historii UE, funkcjonowania unijnych instytucji, organów UE oraz drogi Polski do UE. Etap okręgowy zaplanowano na 19.04.2024 r. Piotrkowie Trybunalskim.
Organizatorami Olimpiady są: Komisja Europejska w Polsce, Parlament Europejski - Biuro w Polsce, Słupski Instytut ds. Młodzieży, Pomorskie Regional EU Office, Team Europe oraz Punkty Europe Direct w Polsce.
Opiekunem merytorycznym uczennic oraz uczniów jest nauczyciel geografii oraz WOS-u - Tomasz Mazur.
3 kwietnia odbyło się uroczyste wręczenie nagród i dyplomów w wojewódzkim konkursie plastycznym „Warto jest żyć, bo…”. Uczniowie z naszego regionu na rysunkach, malowidłach i wyklejankach przedstawili wizję otaczającego ich świata oraz własne emocje. Nagrody wręczał Piotr Adamczyk, wicemarszałek województwa łódzkiego. Na konkurs wpłynęło 115 prac z 29 szkół z regionu.
Konkurs „Warto jest żyć, bo …” był realizowany w ramach zadania „Zdrowe Łódzkie na plus”. Jego celem jest promowanie wśród dzieci i młodzieży pozytywnych aspektów zdrowia psychicznego. Komisja konkursowa wytypowała 14 najlepszych dzieł. Wybrano I, II i III miejsce oraz 11 wyróżnień. Najlepszą pracę przygotowała Maja Lipina z naszego Liceum i zdobyła I miejsce, zaś wyróżnienie otrzymała Maja Bartoń.
Serdecznie gratulujemy!!!
A.P.-B.
Łukasz Piątkowski, uczeń klasy ID1 został zakwalifikowany do grona laureatów półfinału ogólnopolskiego konkursu geologiczno - środowiskowego „Nasza Ziemia – środowisko przyrodnicze wczoraj, dziś i jutro” . Łukasz przygotował pracę pisemną na temat ewolucji oraz wyginięcia organizmów w dawnych epokach geologicznych.
Uroczyste wręczenie nagród oraz finał konkursu odbędzie się w połowie kwietnia w siedzibie Oddziału Świętokrzyskiego PIG-PIB w Kielcach.
Organizatorem konkursu jest Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy.
Łukasz, wielkie gratulacje!
Opiekunem merytorycznym Łukasza jest Pan Tomasz Mazur.
W ramach realizacji projektu „Kropla wody – kroplą życia” uczniowie klas IF, IIIC i IIIF wzięli udział w prelekcji na temat „Rola wody w organizmie człowieka”. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się m.in.:
Pani dietetyk zwróciła również uwagę na problem zbyt częstego sięgania po energetyki. Przybliżyła uczniom skład tych napoi oraz jakie są skutki nadmiernego ich spożywania.
Spotkanie poprowadziła pani dietetyk Justyna Filiks.
Bardzo dziękujemy!
Ewa Siejka
Agnieszka Krawczyk – Broszkowska
Anna Jędrzejczyk
Cierpienie jest nieodłączną częścią ziemskiego życia. Boimy się bólu, choroby i własnej słabości. Kiedy cierpienie nas dotyka, niełatwo jest je zaakceptować. Jest ono trudną próbą wiary. Cierpienie upokarza, przygniata ciężarem bolesnych przeżyć. Człowiek cierpiący przechodzi okresy buntu, który osłabia wolę i czyni go trudnym. Przeżywa chwile bezradności, zniechęcenia i samotności. Czuje się bezużyteczny, przytłacza go świadomość, że jest ciężarem dla innych.
Kolejną pozycją, do przeczytania której zachęcam, jest książka Grzegorza Piątka pt. „Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920-1939”, która otrzymała Nagrodę Literacką Nike /Nike Czytelników w 2023 r.
„Gdynia obiecana” to opowieść o mieście tworzonym od podstaw, gdzie można było zacząć „z czystą hipoteką”: przezwyciężyć różnice między zaborami, pokonać zacofanie, uciec od narodowych przywar, od wiejskiej nędzy i wielkomiejskiego bezrobocia, zostawić w tyle waśnie etniczne i konflikty klasowe, uniknąć urbanistycznych błędów i historycznych ograniczeń krępujących rozwój innych miast. Tu nowe pokolenie uczyło się nowych umiejętności i zawodów związanych z morzem i międzynarodowym handlem. Tu, niczym w laboratorium, mogła powstać nieobciążona żadną złą ani dobrą tradycją nowoczesna polska miejskość oraz morska polskość. Tu Polska miała uciec do przodu, z wieku dziewiętnastego w dwudziesty.
To fascynująca i zaskakująca opowieść o budowaniu Gdyni od podstaw oraz marzeniu o idealnym mieście i idealnej Polsce.
J. Banaszczyk
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejSzanowni Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Wśród publikacji znajdują się: przykładowe programy nauczania, materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli oraz scenariusze lekcji, poradniki, informatory, dopasowane do poziomu szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej opublikowany został również „Informator o edukacji zdrowotnej” – kompendium wiedzy zawierające cele i założenia przedmiotu, podstawę programową oraz informacje dotyczące jego organizacji i realizacji.
Wśród materiałów dostępna jest także prezentacja o edukacji zdrowotnej, która w przystępnej formie przedstawia najważniejsze założenia i obszary nowego przedmiotu.
Wszystkie materiały dostępne są na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nowe zajęcia w naszej szkol e będą realizowane w klasach I–III.
Realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły.
Uczeń nie będzie brał udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach (dokument do pobrania na stronie szkoły). Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Podstawa prawna
• Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
.Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska