W związku za atakiem Rosji na Ukrainę od poniedziałku, 28 lutego I Liceum Ogólnokształcące w Radomsku włącza się w akcję pomocy dla Ukrainy, przede wszystkim dla miasta partnerskiego Równe.
Zbieramy:Zebrane produkty proszę o przynoszenie do opiekuna SK PCK Bożeny Ujmy ( sala 38) i za pośrednictwem Stowarzyszenia Kresy zostaną przekazane dla potrzebujących.
Koordynatorzy:
Bożena Ujma oraz SKPCK i Justyna Broniszewska
Realizacja szkolnego projektu “Ignacy Jan Paderewski wzorem do naśladowania” skutkowała starannym przygotowaniem uczniów naszej szkoły do II Ogólnopolskiego Konkursu “Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury” w dyscyplinie „Historyk Altus” – dla uczniów wszystkich typów szkół ponadpodstawowych. Organizatorem współzawodnictwa były dwie instytucje Wielkopolski Kurator Oświaty wraz z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie.
Uczestniczący w turnieju uczniowie wykazali się doskonałą znajomością detali z życia Kompozytora i Polityka i umiejętnością kojarzenia faktów biograficznych na tle historyczno – literackim. Uczniowie wykazali się między innymi umiejętnością rozpoznawania pamiątek, dokumentów czy obiektów prezentowanych na zdjęciach związanych z Mistrzem, znajomością faktów z jego życia, zdolnością kojarzenia fragmentów wypowiedzi z okolicznościami, kiedy wygłaszał swe przemówienia Orator i oczywiście wiedzą na temat twórczości artystycznej doskonałego Muzyka. Sandra Borek, uczennica klasy IIIb1 i Jakub Wiewióra, uczeń klasy Id odnieśli sukces we współzawodnictwie z młodzieżą z całego kraju. Zwycięzcom tego etapu zmagań życzymy dalszych sukcesów w drodze do finału konkursu.
Na zdjęciach uczniowie - zwycięzcy.
Opiekun merytoryczny – Iwona Bałazińska
1 marca będziemy obchodzić Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Święto zostało ustanowione 3 lutego 2011 roku. Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRS. Musieli zmierzyć się z ogromną, wymierzoną w nich propagandą Polski Ludowej, która nazywała ich „bandami reakcyjnego podziemia” bądź "zaplutymi karłami reakcji". Liczbę członków wszystkich organizacji i grup konspiracyjnych szacuje się na 120-180 tysięcy. Większość akcji oddziałów podziemia antykomunistycznego było wymierzonych w funkcjonariuszy UB, KBW i MO. Ostatnim członkiem ruchu oporu był Józef Franczak ps. „Lalek”, który zginął w obławie w Majdanie Kozic Górnych pod Piaskami (woj. lubelskie) osiemnaście lat po wojnie – 21 października 1963 roku. Żołnierzy Wyklętych dotknęły ogromne prześladowania. W walkach podziemia z władzą ludową zginęło około 9 tys. konspiratorów. Kolejnych kilka tysięcy zostało zamordowanych na podstawie wyroków komunistycznych sądów lub zmarło w więzieniach. Wciąż są to tylko szacunki.
W ramach obchodów tego Święta w naszej szkole zostaną przeprowadzone następujące działania:
Organizatorzy:
Małgorzata Machaj
Bożena Ujma
Radosław Oziembała
23 lutego, po raz kolejny, obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją.
To okazja do upowszechniania wiedzy na temat depresji i zachęcenie chorych do leczenia. Przygotowana przez Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi kampania informacyjna ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na to, że depresja to zaburzenie psychiczne, które może dotyczyć każdego bez względu na wiek, płeć czy status społeczny.
Niezbędne jest zwiększanie świadomości na temat dostępności do leczenia tej choroby, które w przypadku dorosłych realizowane jest w poradniach zdrowia psychicznego, szpitalach lub oddziałach psychiatrycznych oraz centrach zdrowia psychicznego, a w przypadku dzieci i młodzieży w ośrodkach środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej, poradniach zdrowia psychicznego oraz szpitalach lub oddziałach psychiatrycznych.
Szczególnie istotny jest fakt, że aby skorzystać ze świadczeń w tym zakresie nie jest potrzebne skierowanie.
Informacje szczegółowe na temat placówek dostępne są na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia: www.gsl.nfz.gov.pl oraz pod numerem całodobowej bezpłatnej infolinii NFZ: 800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta.
Link do materiałów informacyjnych na stronie Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
Społeczność klasowa Id zrealizowała projekt edukacyjny “Dostojny Kraków”. Podstawowymi założeniami przedsięwzięcia było poznanie zabytków Krakowa i doświadczenie walorów operetki. Podzieleni na grupy zadaniowe uczniowie opracowywali pod opieką wychowawcy nakreślone ogniwa projektu. Wyznaczono trasę zwiedzania i dokonano wyboru tytułu widowiska muzycznego. Młodzież klasy Id spacerowała uliczkami pięknego Krakowa i poznawała jego najcenniejsze zakątki.
Uczniowie – prelegenci nie tylko przybliżyli swoim koleżankom i kolegom dane historyczne, ale także wzbogacili swe prezentacje słowne o ciekawostki i legendy. Majestatyczny Wawel z Zamkiem Królewskim i Bazyliką Katedralną zachwycił wszystkich swą monumentalnością i ciekawą przeszłością. Dominująca nad Rynkiem Bazylika Mariacka wzbudziła podziw. Wysłuchano hejnału, którego historię przedstawili prelegenci. Po przejściu urokliwymi uliczkami Starego Miasta młodzież przybyła przed gmach teatru im. Juliusza Słowackiego. Wybrana przez młodzież operetka sanatoryjna w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego zachwyciła swą artystyczną formą przekazu. Uznano, iż widowisko muzyczne, które łączy lekką melodyjną muzykę z akcją sceniczną o charakterze komediowym jest niekwestionowanym doświadczeniem estetycznym. Zrealizowanie wszystkich wyznaczonych punktów projektu było możliwe dzięki zaangażowaniu biura turystycznego “Pikada”, które zadbało o doskonałą organizację przedsięwzięcia.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku autorstwa Natalii Woszczyk, uczennicy klasy Id, który stanowi podsumowanie klasowego projektu. Opiekę merytoryczną nad przedsięwzięciem sprawowali pani prof. Iwona Bałazińska i pan prof. Radosław Oziembała
Przybliżenie sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty wirtuoza, kompozytora, polityka, dyplomaty, męża stanu, mecenasa sztuki i architektury to podstawowe zadanie projektu realizowanego w kręgu uczniów naszej szkoły. Biorą w nim udział uczniowie klas Id, IIc i IIIb1. Poznawanie sylwetki Wielkiego Polaka stanowi osnowę spotkań mających na celu zagłębianie się w losy jego życia.
Podstawową lekturą, na bazie której konstruowane były dotychczasowe spotkania to “Pamiętniki” spisane przez Mary Lawton. Ciekawość, niesamowity głód wiedzy i otwartość, to cechy, które torowały drogę kariery Wirtuoza i Polityka. Ignacy Jan Paderewski słynął z doskonałego wykształcenia, które sukcesywnie uzupełniał. Był poliglotą, znał między innymi języki angielski, niemiecki i rosyjski. Czytał w oryginale klasyków literatury pięknej, biografie przywódców wojskowych, polityków i czołowych postaci świata polityki. Paderewski był przyjmowany na dworach świata, przez wielu przywódców. Kontakty z mu współczesnymi osobistościami torowały drogę do urzeczywistniania planów niepodległościowych jak i osobistych. Postać Ignacego Jana Paderewskiego powinniśmy traktować jako wzór do naśladowania. Zachęcam wszystkich uczniów naszej szkoły do ugruntowania przekonania, którym kierował się Wybitny Polak, iż podejmowanie trudnych wyzwań, niekiedy wyrzeczeń skutkować będzie zapewnieniem silniej pozycji w dorosłym życiu.
Opiekun młodzieży realizującej projekt: Iwona Bałazińska
Martyna Sowa, uczennica klasy IIID oraz Aleksander Gloc, uczeń klasy IIID1 w ostatni weekend wzięli udział w etapie okręgowym XLVIII Ogólnopolskiej Olimpiady Geograficznej, która odbyła się na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Dwie, miłe informacje:
Po pierwsze, Martyna i Olek znaleźli się w gronie wyróżnionych nagrodami rzeczowymi przez Komitet Okręgowy Olimpiady Geograficznej w Łodzi za najlepsze prace badawcze po pierwszym etapie. Przypominamy: w I etapie Martyna przygotowała pracę badawczą na temat "Czynniki warunkujące oraz stopień wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gminie Dobryszyce", natomiast Olek pracę badawczą pt. "Góra Chełmo jako atrakcja turystyczna".
Po drugie, nasi reprezentanci w etapie okręgowym rozwiązywali test, który składał się z trzech części. Bardzo dobry wynik osiągnął Olek Gloc - 4. wynik w województwie. Olek znalazł się w gronie kilkunastu uczniów i uczennic z woj. łódzkiego podlegających kwalifikacji do zawodów ogólnopolskich III stopnia (w których znajdzie się 30% osób z najlepszymi wynikami w skali kraju). Ostateczne wyniki zostaną ogłoszone przez Komitet Główny Olimpiady w marcu.
Martyna, Olek, wielkie GRATULACJE!
Trzymamy mocno kciuki za awans Olka do etapu centralnego.
Opiekunem merytorycznym Martyny i Olka jest nauczyciel geografii, pan Tomasz Mazur.
„Kajś” Zbigniewa Rokity to opowieść o Górnym Śląsku – burzliwej historii, niejednoznacznym dziedzictwie, mieszkańcach regionu. Autor podjął się karkołomnego zadania – opisania Górnego Śląska w formie reportażu. Rokita idąc po nitce do kłębka odkrywa śląskie korzenie swojej rodziny. Opowieść o familii przeplata anegdotami i opowieściami o regionie. Pisze o zwyczajach, postaciach, miejscach i wydarzeniach historycznych kluczowych dla Śląska i Ślązaków. Dzięki temu powstał wyjątkowy obraz miejsca niezwykle trudnego do opisania i zdefiniowania. Suspensowe zakończenie książki pokazuje, jak przewrotne może być życie. Dzięki rodzinnej narracji Rokity książkę czyta się jak dobrą powieść.
Polecam J. Banaszczyk
Za nami pierwsze dwa warsztaty w ramach projektu Fundacja Szkoła z Klasą "Solidarność. Podaj dalej!".
Zaczęliśmy od warsztatów wprowadzających, a także podjęliśmy się wstępnej analizy zdjęć, które są motywem przewodnim tegorocznej edycji. Jakie zdjęcie wystąpią w roli głównej? Zobaczcie sami.
"Program Solidarność. Podaj dalej!" to projekt realizowany międzynarodowo od 2016 roku równolegle we Francji, Chorwacji, Hiszpanii i Polsce. Opiera się na prostym pomyśle przypominającym ideę „wiadomości w butelce”. Co roku, 21 marca, podczas Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem młodzi ludzie wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź.
Każda kartka niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez same zdjęcia, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami ze wszystkich krajów programu, a z drugiej dzięki osobistej wiadomości napisanej przez dzieci.
Przed napisaniem kartek młodzi ludzie wraz ze swymi nauczycielami poruszają tematy związane z dyskryminacją, migracją, ubóstwem, rosnąca nietolerancją i różnymi formami wykluczenia. Uczą się analizować i interpretować współczesne fotografie, odkrywać różnorodne znaczenia, które za nimi stoją. Następnie uczą się wyrażać myśli i formułować tekst, biorąc udział w warsztatach pisarskich.
Program opiera się na francuskiej akcji Jouons la Carte de la Fraternité prowadzonej przez La Ligue d’Enseignement od 2002 roku. Od tego czasu prowadzony jest we Francji nieustająco, z rosnącą popularnością, jako edukacyjna odpowiedź na rosnące negatywne trendy społeczne.
Od 2016 roku dzięki finansowaniu ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus + zyskał europejski wymiar. La Ligue d’Enseignement stał się jego liderem, a partnerami Fundacja Szkoła z Klasą (Polska), Fundación Cives (Hiszpania) i Centar Za Mirovne Studije (Chorwacja).
W 2019 roku nowym liderem programu został Centar Za Mirovne Studije (Chorwacja), a do grona dotychczasowych partnerów dołączyły dwie nowe organizacje: ARCI APS (Włochy) oraz Humanitas (Słowenia).
#fraternitycard #solidarnoscpodajdalej
W związku ze zbliżającym się Dniem Języka Ojczystego zapraszamy do udziału w dwóch konkursach:
Prace należy przesyłać na adres: kropla@fabiani.edu.pl do 4 lutego 2022 roku. Rozstrzygnięcie i ogłoszenie zwycięzców nastąpi 11 lutego.
Autorzy najlepszych prac zostaną nagrodzeni bonami podarunkowymi.
Organizator: K. Łągiewka
Sesja jesienna 2021r. ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej z języka niemieckiego została pozytywnie rozstrzygnięta w przypadku dwóch uczennic naszej szkoły. Olga Roksela, uczennica klasy IIIc i Zuzanna Ciesielska, uczennica klasy Ic zdobyły dyplomy laureatów.
Ten etap współzawodnictwa wymagał bardzo dobrego przygotowania merytorycznego w kontekście językowym i umiejętności koncentracji. Uczestnicy biorący udział w konkursie zmagali się bowiem z testem wielokrotnego wyboru. Większość z nich osiągnęła satysfakcjonujące wyniki, które potwierdziły, iż potrafią oni zastosować swą wiedzę w różnorodnych zadaniach, sprawdzających umiejętności językowe z podstawowych obszarów, m. in. rozumienia tekstu czytanego i struktur leksykalno gramatycznych.
Gratuluję serdecznie wszystkim uczestnikom wysokich wyników.
Opiekun młodzieży Iwona Bałazińska
W dniu 13.01.2022 roku odbyła się w naszej szkole Ogólnopolska Olimpiada Przedmiotowa z Języka Niemieckiego Olimpus. Olimpiada o zasięgu ogólnopolskim przeprowadzana jest we wszystkich szkołach średnich i podstawowych z całej Polski, które wyrażają chęć zgłoszenia swojej szkoły do udziału w takiej olimpiadzie. Nasze liceum już od lat chętnie bierze udział w olimpiadach Olimpus.
W obecnej sesji zimowej olimpiady wzięło udział 46 uczniów naszego liceum. W przeważającej liczbie byli to uczniowie z klas III ale także z kl. II i I. Uczniowie bardzo chętnie włączyli się w przygotowania do olimpiady rozwiązując wcześniej różnego rodzaju testy leksykalno-gramatyczne.
Test olimpiady składał się z 30 zadań. Materiał zawarty w teście odpowiadał programowi nauczania w klasach 1-3. Na zadania składały się ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego, ćwiczenia z komunikacji językowej oraz ćwiczenia leksykalno-gramatyczne. Zadaniem uczniów było wybranie z czterech dostępnych odpowiedzi tylko jednej poprawnej odpowiedzi.
Celem olimpiady było propagowanie kompetencji języka niemieckiego, poszerzanie słownictwa, struktur gramatycznych.
Poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju olimpiadach, konkursach, wydarzeniach zachęcamy młodzież do rozwijania znajomości języka niemieckiego, co może zaprocentować w przyszłości wykorzystaniem języka niemieckiego w karierze zawodowej.
Koordynatorem olimpiady w naszej szkole była p. prof. Małgorzata Szablewska.
We współpracę oraz pomoc nad przeprowadzeniem olimpiady włączyła się p. prof. Iwona Bałazińska.
Życzymy naszym Uczniom wysokich wyników!
Oprac. Małgorzata Szablewska
Aleksander Gloc uczeń klasy IIID1 znalazł się wśród 25 najlepszych uczniów województwa łódzkiego Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej.
Zawody II stopnia (okręgowe) XXXV Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej odbyły się 14 stycznia 2022 r. (piątek) w 17 komitetach okręgowych powołanych przy Oddziałach Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w największych miastach Polski.
Zawody okręgowe miały charakter pisemny i składały się z trzech elementów:
Olkowi gratulujemy i czekamy na wyniki etapu wojewódzkiego, mamy nadzieję, że zakwalifikuje się do etapu centralnego.
W październiku 2021r. 66 uczniów I LO w Radomsku wzięło udział w ogólnopolskim konkursie Multitest z języka angielskiego ogłoszonym przez Centrum Edukacji Szkolnej. Zaszczytny tytuł laureata zdobyło 5 uczniów naszej szkoły:
Aż 16 uczniów otrzymało wyróżnienia:
Gratulacje i życzenia dalszych sukcesów dla laureatów i wyróżnionych w konkursie uczniów.
Szkolni koordynatorzy konkursu – A. Cyniak i P. Pacholik
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska