18 marca, kiedy obchodzony jest Europejski Dzień Mózgu, uczniowie klasy 3F1 wzięli udział w prelekcji pt. „Uzależnienia”, prowadzonej przez psychologa, psychoterapeutę - Adriana Stojeckiego, absolwenta I LO, mieszkającego i pracującego w Gdańsku.
Uczniowie dowiedzieli się co to jest uzależnienie, jakie są jego objawy - tzw. kryteria diagnostyczne, dlaczego ludzie popadają w nałogi, co może uzależniać, jakie są predyspozycje, czy jest to uwarunkowane genetycznie. Przedstawione zostały również fakty i mity dotyczące uzależnień oraz adresy stron, gdzie można szukać pomocy.
E.S.
W II półroczu roku szkolnego 2021/2022 została wprowadzona do I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku Innowacja Pedagogiczna zatytułowana „Tłumacz w Europie – praca tłumacza w strukturach Unii Europejskiej. Tłumacz ustny i tłumacz pisemny”.
Autorką i koordynatorką Innowacji jest nauczycielka języka niemieckiego I Liceum Ogólnokształcącego im. F. Fabianiego w Radomsku – pani Małgorzata Szablewska.
Zaprezentowana tu Innowacja Pedagogiczna to przedsięwzięcie długoterminowe, obejmujące wiele działań zarówno teoretycznych jak i praktycznych. I-wsza edycja będzie trwała od II półrocza roku szkolnego 2021/2022 oraz przez kolejny rok szkolny 2022/2023. Ewaluacja przedsięwzięcia I-wszej edycji wskaże na efekty przeprowadzanych działań i na dalsze zapotrzebowanie w tej problematyce.
Nieprowadzone dotąd w naszej szkole przedsięwzięcie ukierunkowane jest na pracę z uczniami naszego liceum w zakresie kształcenia języków obcych. To oni są głównymi adresatami tego przedsięwzięcia. Innowacja Pedagogiczna ma za zadanie zapoznać uczniów z pracą tłumacza w strukturach Unii Europejskiej a także z pracą tłumacza pisemnego. Ma ona wzbogacić kompetencje językowe uczniów we wszystkich nauczanych w naszej szkole językach obcych.
Innowacja składa się z wielu działań, które będą przeprowadzane sukcesywnie według harmonogramu w Planie Innowacji Pedagogicznej złożonym do Dyrekcji szkoły.
W Innowację będą włączone również osoby z zewnątrz oraz instytucje i podmioty związane z zawodem tłumacza.
16 marca uczniowie klasy 3F1 w ramach obchodów Światowego Tygodnia Mózgu zapoznali się z artykułem „Jak starzeje się mózg”, był to wywiad z dr.n.med. Markiem Jurgowiakiem.
Uczniowie znaleźli w nim m.in. odpowiedzi na pytania:
Uczniowie klas 3C1 i 3D1 wysłuchali audycji Strach, lęk, fobie – jak boi się mózg i czy można tym sterować? Była to rozmowa z prof. Eweliną Knapską w RADIU NAUKOWYM.
Uczniowie dowiedzieli się m.in. gdzie mieszka strach w naszym mózgu, w jaki sposób powstają fobie i lęk.
Ewa Siejka
Agnieszka Krawczyk-Broszkowska
15 marca uczniowie klasy 3F1 w ramach obchodów Światowego Tygodnia Mózgu uczestniczyli w wykładzie „Wydajny mózg – jak sobie pomóc w nauce”. Spotkanie z cyklu wypożycz sobie naukowca - spotkanie z nauką, prowadziła na platformie Teams - dr Aleksandra Kurzyńska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Uczniowie dowiedzieli się, jakie części mózgu są zaangażowane w proces uczenia się i zapamiętywania. Jak dieta, złe nawyki wpływają na pracę mózgu, jak ważna jest aktywność fizyczna , pozycja w jakiej się uczymy, odpoczynek, sen czy tzw. turbodrzemka. Rady i zalecenia przekazane podczas wykładu uczniowie mogą wykorzystać, a wtedy ich nauka na pewno będzie efektywna.
E.S.
W dniach 11-12 marca 2022 r. przy współpracy ze Starostwem Powiatowym w Radomsku oraz Towarzystwem Patriotycznym Kresy z Częstochowy, uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego włączyli się w kolejną akcję pomocy dla Ukrainy. Nasze działania polegały na zbiórce artykułów spożywczych oraz artykułów chemicznych i higieny osobistej w markecie Biedronka przy ul. Starowiejskiej. Udało się zebrać ok. 9 koszy różnych produktów. Zebrane dary zostaną przekazane potrzebującym.
Wszystkim, którzy włączyli się w te działania bardzo dziękujemy.
Opiekun SKPCK: Bożena Ujma
Trzecia kobieta i pierwsza Europejka na Mount Evereście. Pierwsza kobieta, która zdobyła szczyt K2. Uparta i wymagająca. Najpierw dźwigała ciężar niełatwej historii rodzinnej, następnie w górach odrywała się od życia „na dole” . Żyła od wyprawy do wyprawy. Nigdy nie zdecydowała się na macierzyństwo. Rozpadły się jej dwa małżeństwa. Ponad wszystko kochała góry. One były zawsze na pierwszym planie.
Książka zawiera nieznane dokumenty, niepublikowane wcześniej fotografie oraz relacje bliskich, którzy zgodzili się na rozmowę. Anna Kamińska przybliża czytelnikom życie najsłynniejszej polskiej himalaistki. Historia Wandy Rutkiewicz to znacznie więcej niż biografia. To opowieść o pokonywaniu własnych demonów, przełamywaniu swoich słabości, o wielkiej, życiowej pasji.
Zapraszam do lektury.Anna Piotrowska-Borowicz
W dniach od 28 lutego do 10 marca 2022 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w prelekcjach pod tytułem „W szczepionkę nie boli" prowadzonych przez Studentów Farmacji Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. „W szczepionkę nie boli” to coroczna, ogólnopolska akcja Polskiego Towarzystwa Studentów Farmacji, której celem jest podniesienie świadomości społeczeństwa na temat szczepień ochronnych, promocja ich jako najskuteczniejszej formy zapobiegania chorobom zakaźnym oraz obalenie mitów krążących w internecie, na temat bezpieczeństwa i zasadności ich stosowania.
Koordynatorki: p. Agnieszka Krawczyk-Broszkowska i p. Ewa Siejka
Dnia 10 marca 2022 roku odbył się w naszej szkole Ogólnopolski Konkurs z Języka Niemieckiego Galileo. W Konkursie wzięło udział 26 uczniów naszej szkoły.
Byli to uczniowie zarówno z klas pierwszych, jak i drugich i trzecich. Konkurs miał formę testu składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane były 4 odpowiedzi, z których tylko jedna była prawidłowa. Każda grupa wiekowa miała do rozwiązania inny zakres programowy. Konkurs trwał łącznie 60 minut.
Nasi uczniowie są zawsze mocno zaangażowani we własny rozwój, mają świadomość znajomości języków obcych i dlatego bardzo chętnie biorą udział we wszelkich konkursach językowych organizowanych w naszej szkole. Tym razem wzięli udział w Konkursie z języka niemieckiego, który ma zasięg ogólnopolski i odbył się w zgłoszonych szkołach średnich z całej Polski.
Właśnie minął drugi tydzień naszej pomocy ukraińskim uchodźcom. W minionym tygodniu udało nam się zebrać kolejne produkty niezbędne potrzebującym. W sumie 6 paczek zawierających żywność i art. chemiczne (przekazane na Halę Powiatową) oraz odzież (przekazana do PCK)
Serdecznie dziękujemy społeczności I LO i prosimy oczywiście o więcej!!!
Koordynatorzy
Bożena Ujma i Justyna Broniszewska
W miniony piątek zakończyliśmy pierwszy tydzień zbiórki rzeczy potrzebnych dla uchodźców z Ukrainy. Bardzo serdecznie dziękujemy tym wszystkim uczniom i pracownikom naszej szkoły, którzy tak ochoczo włączyli się do naszej akcji pod patronatem Starostwa Powiatowego w Radomsku. Ponad 50 paczek z najpotrzebniejszymi artykułami (środki higieny osobistej, art. opatrunkowe, pieluszki jednorazowe, art. spożywcze, woda, koce, kołdry, poduszki, pościel, art. spożywcze i wiele innych) zostało przekazanych w piątkowy wieczór do punktu zbiorczego mieszczącego się na Hali Powiatowej w Radomsku.
Jeszcze raz dziękujemy i przypominamy, że nasza akcja trwa cały czas.
Koordynatorzy: Bożena Ujma i Justyna BroniszewskaJak wiecie realizujemy projekt Solidarność. Podaj dalej! Przed feriami odbyły się warsztaty on-line dotyczące dyskryminacji i równości, różnorodności i tolerancji, po powrocie do szkoły zaś zajęcia z analizy zdjęć, które ze względu na teraźniejsze wydarzenia za wschodnią granicą nabrały nowego wymiaru. Młodzież kl. II d oraz grupa uczniów klas III uczestniczących w lekcjach etyki aktywnie pracowała nad zadaniami projektowymi pod kierunkiem p. Anny Piotrowskiej-Borowicz.
Program opiera się na francuskiej akcji Jouons la Carte de la Fraternité prowadzonej przez La Ligue d’Enseignement od 2002 roku. Od tego czasu prowadzony jest we Francji nieustająco, z rosnącą popularnością, jako edukacyjna odpowiedź na rosnące negatywne trendy społeczne.d 2016 roku dzięki finansowaniu ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus + zyskał europejski wymiar. La Ligue d’Enseignement stał się jego liderem, a partnerami Fundacja Szkoła z Klasą (Polska), Fundación Cives (Hiszpania) i Centar Za Mirovne Studije (Chorwacja). W 2019 roku nowym liderem programu został Centar Za Mirovne Studije (Chorwacja), a do grona dotychczasowych partnerów dołączyły dwie nowe organizacje: ARCI APS (Włochy) oraz Humanitas (Słowenia).
W listopadzie odbyła się w naszej szkole kolejna edycja Olimpiady Ogólnopolskiej z Języka Polskiego OLIMP SCHOOL. Chętni uczniowie przystąpili do testów z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej oraz życia i twórczości B. Prusa. Jak się okazało z sukcesami. Wszyscy startujący znaleźli się w pierwszej trzydziestce zarówno olimpiady mitologicznej, jak i poświęconej autorowi "Lalki".
Trzecie miejsce w Polsce (na 135 uczniów) zajęła Sandra Borek, uczennica kl. III B1, która zgłębiła życie i twórczość Bolesława Prusa. W tej samej kategorii 10. miejsce zajęła Martyna Kuliś, 16. miejsce - Karolina Leszczyńska, 18. miejsce - Klaudia Drogosz, a 23. miejsce - Hubert Antoński.
W olimpiadzie dot. mitologii greckiej i rzymskiej wziął udział Igor Mossur, który znalazł się w pierwszej trzydziestce na 325 osób biorących udział w rywalizacji.
Opiekunem merytorycznym młodzieży i koordynatorem działań była p. Anna Piotrowska-Borowicz.
Drodzy przyjaciele z Ukrainy!
W związku z wydarzeniami w Waszym kraju, w pełni solidaryzujemy się z narodem ukraińskim, a w szczególności z uczniami i gronem pedagogicznym naszej szkoły partnerskiej: Liceum Ekonomiczno – Prawniczego z miasta Równe. Nasi uczniowie, nauczyciele i pracownicy I LO w Radomsku w pełni angażują się w zbieranie darów dla narodu ukraińskiego, wolontariat i inne akcje pomocowe, na budynku naszej szkoły powiewa ukraińska i polska flaga.
W tym niezwykle trudnym dla Was czasie, pamiętajcie, że społeczność I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku jest duchem z Ukrainą i Рівненський економіко-правовий ліцей
Z myślą o Was, Samorząd Uczniowski I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku przygotował akcję fotograficzną: „Jesteśmy z UA i Репл”
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska