Dokładnie 31 lat temu 20 listopada światowi przywódcy uchwalili Konwencję o prawach dziecka. Jest to najważniejszy dokument dotyczący prawa dziecka. Od czasu powstania, Konwencja przyczyniła się do poprawy życia dzieci na całym świecie.
Nasza szkoła również przyłączyła się do obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka.
Grupa języka francuskiego z klasy IIf nie tylko zapoznała się z Konwencją zapisaną w języku polskim i francuskim, ale także przygotowała plakat dotyczący praw dziecka.
Młodzież z różnych klas, uczących się języka francuskiego, podkreśliła udział w akcji niebieskim elementem stroju.
Jak czytamy na stronie UNICEF: "Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka to święto, o którym warto pamiętać. To okazja, aby przypomnieć sobie, że każdemu dziecku, niezależnie od jego pochodzenia, miejsca zamieszkania, koloru skóry czy wyznania, przynależą takie sam prawa – prawa człowieka."
Koordynator projektu: Anna Jędrzejczyk
Zakończyliśmy tegoroczną edycję Akcji SZLACHETNA PACZKA w naszej szkole. Uczniowie i nauczyciele I LO przekazali koordynatorom ogólnopolskiej akcji i strażakom zebrane dary. Po raz kolejny społeczność naszego liceum dowiodła jak ważna jest pomoc innemu człowiekowi w potrzebie.
Dwie Rodziny, które wspieraliśmy dostały od Was w sumie około 30 paczek o szacowanej wartości 9000 zł.
Jesteście wielcy!!!
Jeszcze raz ukłony i czapki z głów!
Szkolne Koło PCK i opiekun Bożena Ujma
Samorząd Uczniowski i opiekunowie: Justyna Broniszewska i Tomasz Wojtasik
Koordynator pomocy w klasach maturalnych: Maria Dziegieć, kl. III C.
Tydzień Zdrowia to przedsięwzięcie organizowane w naszej szkole od 2008 roku. Nasze działania trwają pięć dni. Każdy z nich dotyczy innych aspektów ludzkiego zdrowia i poświęcony jest innym zagadnieniom, np.
Wszystkim naszym działaniom towarzyszą: spotkania ze specjalistami, konkursy, gry szkolne, zawody sportowe, bary ze zdrową żywnością, z których dochód przeznaczony jest na organizację zabawy karnawałowej dla dzieci z rodzin najuboższych.
W tym roku szkolnym odbyło się spotkanie z dietetykiem oraz bar z sokami i owocami, warsztaty kulinarne, Międzyklasowe Zawody z Pierwszej Pomocy, Dzień Sportu (mecze piłki siatkowej,zajęcia fitness, zajęcia z tańca).
Koordynatorkami działań są: p. Bożena Ujma i p. Aleksandra Kędra.
Martyna Sowa, uczennica klasy IIID oraz Aleksander Gloc, uczeń klasy IIID1 awansowali do etapu okręgowego XLVIII Ogólnopolskiej Olimpiady Geograficznej.
W I etapie Martyna przygotowała pracę badawczą na temat "Czynniki warunkujące oraz stopień wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gminie Dobryszyce", natomiast Olek pracę badawczą pt. "Góra Chełmo jako atrakcja turystyczna". Obie prace zostały bardzo wysoko ocenione przez Komitet Okręgowy Olimpiady Geograficznej w Łodzi.
Zawody okręgowe odbędą się w lutym 2022 r. Organizatorem Olimpiady jest Polskie Towarzystwie Geograficzne
Martyna, Olek, wielkie GRATULACJE! Trzymamy mocno kciuki za Wasze sukcesy w kolejnym etapie Olimpiady.
Opiekunem merytorycznym Martyny i Olka jest nauczyciel geografii, pan Tomasz Mazur.
Tegoroczne spotkanie dziewcząt i chłopców klasy Id z Mikołajem miało miejsce na tafli lodowej w Bełchatowie. Młodzież i towarzyszący jej opiekunowie doskonalili podczas ślizgów swoje umiejętności łyżwiarskie pozostając w odświętnym, bo „mikołajkowym” nastroju. Klasa zdała egzamin z „wytrawnego łyżwiarstwa”, choć zdarzały się małe potknięcia i niekiedy nieskoordynowane „łapanie równowagi”. Ocenę wystawił fachowiec, prof. Łukasz Stępień. Wszyscy wrócili w miłym nastroju z twardym jak lód postanowieniem ponownego spotkania się z Mikołajem w przyszłym roku.
Wychowawca klasy Iwona Bałazińska
6 grudnia w naszej szkole zapanowała świąteczna atmosfera, uczniów odwiedził Mikołaj wraz z pomocnikami (którzy podobno przyjechali aż z samego bieguna północnego). Grzecznym dzieciom rozdali cukierki, natomiast niegrzecznym rózgi.
Przez cały dzień w tle grały świąteczne piosenki, a wiele klas świętowało Mikołajki wraz z wychowawcami. Pozostając w świątecznym nastroju przypominamy o dekoracji swoich klas, na którą jest czas do 15 grudnia.
Igor Mossur
„Księgi Jakubowe albo Wielka podróż przez siedem granic, pięć języków i trzy duże religie, nie licząc tych małych” – to utwór Olgi Tokarczuk wyrosły z tradycji powieści historycznej. W 2015 roku książka została uhonorowana Nagrodą „Nike”, otrzymała również wyróżnienie czytelników przyznawane w ramach tej nagrody.
Książka była pisana przez blisko siedem lat. Na 912 stronach autorka przedstawia barwny świat Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Bohaterami powieści są postacie historyczne, m.in. poetka barokowa Elżbieta Drużbacka, kasztelanowa kamieńska Katarzyna Kossakowska, arystokrata Antoni „Moliwda” Kossakowski, ksiądz Benedykt Chmielowski, a przede wszystkim Jakub Lejbowicz Frank.
Akcja książki toczy się m.in. na XVIII-wiecznym Podolu, ale porusza również tematy aktualne i ważne w XXI wieku. Czytając „Księgi Jakubowe” mamy okazję poznać realia połowy XVIII wieku. Przekonać się, jak wyglądała ówczesna architektura, jak ubierali się ludzie. Odwiedzić szlacheckie dwory i katolickie plebanie. Porównać je z żydowskimi domami. Noblistka napisała dzieło refleksyjne o historii i jej zawiłościach, które zazwyczaj decydowały o losach narodów. Przedstawiła, jak niegdyś na tych samych ziemiach egzystowali ramię w ramię wyznawcy chrześcijaństwa, judaizmu, a także islamu.
Zapraszam do lektury.
Anna Piotrowska-Borowicz
W dniach 1-10.12.2021. trwa głosowanie w ramach programu Projektanci edukacji. Przygotowaliśmy w I Liceum Ogólnokształcący im. Feliksa Fabianiego w Radomsku projekt geograficzno-podróżniczy pt. “Dzień z życia góry”.
Serdecznie zapraszamy do wsparcia naszej inicjatywy i przyłączenia się do głosowania.
Koordynatorami projektu są: uczeń klasy IIID1 - Aleksander Gloc oraz nauczyciel geografii - Pan Tomasz Mazur.
W dniu 15 listopada, grupa uczniów z klasy I E wraz z wychowawcą panią Anną Jędrzejczyk uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez panią Agnieszkę Mikulską-Jolles w ramach projektu "Prawa człowieka blisko nas". Ich celem było zapoznanie uczniów z definicją praw człowieka oraz refleksja nad tym, jak każdy z nas może przyczynić się do obrony tych praw i zwiększenia świadomości o ich istnieniu.
Podczas trzygodzinnych warsztatów młodzież I LO mogła się zintegrować, a jednocześnie wyrazić własne poglądy i zadawać pytania. Ostatnim etapem było przyjrzenie się problematycznej kwestii dotyczącej łamania praw człowieka i udział w dyskusji. Młodzież podzielona na grupy musiała zająć różne stanowiska, a następnie znaleźć uzasadnienie w zapisach zawartych w Konstytucji. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich zadaniach, przygotowując odpowiedzi na niewątpliwie trudne pytania.
Koordynatorem projektu jest pan Tomasz Mazur.
W dniu 23 listopada odbył się etap szkolny VIII edycji konkursu Żołnierze Wyklęci Obudźcie Polskę , którego celem było rozbudzenie zainteresowania młodzieży działalnością i rolą żołnierzy walczących o wolność Ojczyzny. W konkursie wzięli udział uczniowie klasy II B i II F. Do etapu regionalnego zakwalifikowali się: Julia Łobodecka, Stanisław Orłowski i Michał Czajkowski. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
M. Machaj, B. Ujma, R. Oziembała
W ramach cyklu: „Spotkanie z… „ uczniowie klasy IIIC1 (biologiczno – chemiczna) i IIIF1 (przyrodnicza) wzięli udział w prelekcji na temat: „Racjonalne żywienie podstawą zdrowego stylu życia”, prowadzonej przez dietetyka klinicznego, panią Justynę Filiks.
Na spotkaniu poruszane były zagadnienia:
Nasza szkoła angażuje się w realizację różnorodnych projektów edukacyjnych.
Jednym z nich jest projekt w języku niemieckim pt. „Multikulturelles Berlin” [Multikulturalny Berlin] realizowany przez cały rok szkolny 2021/2022.
Pomysłodawcą i opiekunem projektu jest nauczycielka języka niemieckiego p. prof. Małgorzata Szablewska. W projekt zaangażowało się 40 uczniów z klas III C1, III E1 i III F1. Uczniowie bardzo prężnie pracują nad projektem, wdrażając swoje pomysły i przemyślenia.
Projekt „Multikulturelles Berlin” składa się z trzech etapów.
Etap I to wydarzenie online przeprowadzone na platformie Teams pt. „Berlin – eine virtuelle Führung durch die historische Mitte der deutschen Hauptstadt”, mające na celu szczegółowe zapoznanie uczniów z historią i kulturą Berlina, wirtualne oprowadzenie po Berlinie. Wydarzenie zostało zorganizowane i przeprowadzone przez Projekt LernRAUM.pl Nord przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ds. Budownictwa i Ojczyzny. Wykład prowadzony był w języku niemieckim i trwał 3 godziny.
Etap II to opracowanie przez uczniów klas III C1, III E1 i III F1 filmu o Berlinie w wersji niemiecko- i polskojęzycznej oraz przybliżenie pozostałym uczniom zgłębiającym znajomość języka niemieckiego w naszej szkole, historii, zabytków Berlina i jego wielokulturowości.
Oprócz filmu uczniowie przygotują również wystawę prac ze zdjęciami, kolażami, rysunkami o Berlinie, którą będzie można podziwiać w naszej szkole. Etap III to wycieczka uczniów do Berlina. Sfinalizowanie projektu będzie polegało na odwiedzeniu najciekawszych i najbardziej wartościowych miejsc, poznanie historii, kultury, zabytków Berlina oraz rozwijanie kompetencji językowych.
Celem projektu jest zapoznanie uczniów z wieloraką kulturą panującą w Berlinie, otwarcie się na inne kultury, tolerancja kulturowa, podziwianie wspaniałych zabytków Berlina, poznanie historii największego miasta Niemiec oraz możliwości, propozycji jakie daje Berlin.
Podsumowanie projektu odbędzie się pod koniec roku szkolnego 2021/2022.
Opiekun: Małgorzata Szablewska
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Konkursie plastycznym w języku niemieckim „Die schönste Weihnachtskarte” zorganizowanym przez Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu. W konkursie mogli wziąć udział uczniowie szkół podstawowych i średnich z całej Polski.
Nasi uczniowie bardzo liczną grupą zaangażowali się w pracę nad swoimi kartkami bożonarodzeniowymi. Krajem przewodnim podjętym w pracy było Boże Narodzenie obchodzone w Niemczech. Wszelkie życzenia, napisy na kartce bożonarodzeniowej mogły być ujęte tylko w języku niemieckim.
Celem konkursu było wspomaganie wyobraźni twórczej, rozwijanie zdolności manualnych, propagowanie twórczości plastycznej wśród uczniów. Konkurs służył pogłębieniu wiedzy młodzieży na temat tradycji bożonarodzeniowej w krajach niemieckojęzycznych, a przy tym pogłębieniu kompetencji językowych i kultywowanie zwyczaju wysyłania tradycyjnych kartek świątecznych.
Kartkę bożonarodzeniową można było wykonać dowolną techniką artystyczną (rysunek kredkami, kreda, tusz, pastele suche, pastele olejne, akwarele, tempera, wyklejanki, collage, techniki komputerowe). Na zdjęciu przedstawiono kilka przykładowych prac. Uczniowie w sposób twórczy podeszli do zadania. Prace zostały wykonane w różnej technice artystycznej.
Opiekunami merytorycznymi tego przedsięwzięcia były nauczycielki języka niemieckiego naszej szkoły: p. prof. Małgorzata Szablewska, p. prof. Iwona Bałazińska i p. prof. Justyna Broniszewska. Mamy nadzieję, że prace zachwycą Jury Konsulatu Generalnego Niemiec we Wrocławiu.
Życzymy naszym uczniom powodzenia i oczekujemy na wyniki!
Małgorzata Szablewska
Uczniowie klas drugich pracowali nad projektem, którego celem było nabywanie wprawy w redagowaniu treści w zwięzłej formie językowej o charakterze poznawczym. Młodzież pozyskiwała informacje na temat miejsc, które uznała za szczególnie interesujące. Wizualizowała je poprzez rysunek, fotografię czy collage tworząc pocztówki z pozdrowieniami. Adresatami były koleżanki/ byli koledzy, którzy porozumiewają się w języku niemieckim. Najczęściej wybierano miasta niemieckie: Berlin, Monachium i Hamburg. Zachwyt wywoływała również Szwajcaria i Austria. Wystawka z pracami uczniowskimi znajduje się na pierwszym piętrze. Zapraszamy do jej obejrzenia. Realizatorzy projektu – uczniowie klas IIc, IId i IIe sekcji niemieckojęzycznej.
W programie zajęć
Zajęcia prowadzi p. Jacek Michniowski
Chętni proszeni o kontakt z prowadzącym
Tematyka XXXVIII Olimpiady FilozoficznejLista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska