Opiekun: Łukasz Stępień.
W dniu 25 marca 2022 roku odbył się w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku I etap Konkursu Krajoznawczego o Niemczech zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego. Konkurs odbywa się corocznie i dotyczy krajów niemieckojęzycznych. W tym roku obszarem przewodnim są Niemcy i zakres wiedzy o tym kraju. W Konkursie etapu szkolnego wzięło udział 9 drużyn 3-osobowych. Uczniowie pod opieką nauczycielki języka niemieckiego i koordynatorki etapu szkolnego - pani Małgorzaty Szablewskiej zmagali się z trudnymi ale ciekawymi pytaniami. Test był podzielony na II części. W części I były pytania otwarte, w części II pytania zamknięte. W sumie test liczył aż 100 pytań. Pytania wykraczały dość obszernie poza program nauczania. Uczniowie przygotowywali się do Konkursu przy pomocy różnych zasobów: materiałów własnych, materiałów nauczyciela, diagramów, rysunków, zdjęć, na zajęciach dodatkowych. (Więcej o tym Konkursie w artykule opublikowanym dnia 27.03.2022 r.)
Jest Nam miło poinformować, że Uczniowie z klasy III C1 z grupy języka niemieckiego (jedna drużyna 3-osobowa) uzyskali największą ilość punktów z wszystkich grup piszących test w etapie szkolnym i tym samym zakwalifikowali się do etapu regionalnego Konkursu Turbolandeskunde. Do etapu regionalnego przechodzi tylko jedna drużyna ze szkoły o punktacji wymaganej procedurą Komisji PSNJN. Etap regionalny przeprowadza koordynator regionalny w Łodzi. Etap regionalny polegać będzie na udzieleniu odpowiedzi na pytania zarówno w języku polskim, jak i niemieckim. Pytania będą zawarte w prezentacji multimedialnej z zakresu wiedzy na temat wskazanego kraju. Uczestnicy będą losować pytania z puli za jeden punkt (test wyboru po polsku), dwa punkty (test wyboru po niemiecku) lub trzy punkty (pytania otwarte po niemiecku). Zwycięzcą II etapu zostanie tylko jeden zespół, który uzyska największą liczbę punktów i tym samym przejdzie do III etapu - ogólnopolskiego.
Wymagania są dość wysokie! Jednakże zakwalifikowanie się naszej szkoły do etapu regionalnego to duży sukces. A zatem podejmiemy się tego wyzwania startując w kolejnym etapie. Życzę naszym uczniom trafnych pytań!
Opracowała: Małgorzata Szablewska
Miło nam poinformować, że Maja Rębisz, uczennica klasy III E1, zdobyła II miejsce w XII Ogólnopolskim Konkursie Literackim LITERACKI SMS – POEZJA I PROZA NA 160 ZNAKÓW pod hasłem: „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?” W konkursie wzięło udział blisko tysiąc twórców. Oto wiersz naszej Laureatki:
być kobietą,Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
K.Ł.
We wtorek, 29 marca, uczniowie kl. II B wysłuchali wykładu, który wygłosił pan Bartosz Stuła, doktorant Uniwersytetu Humanistyczno – Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.
Spotkanie poświęcone było obchodom święta Cinco de Mayo, które obchodzone jest dobrowolnie głównie w stanie Puebla w Meksyku i w Stanach Zjednoczonych. Upamiętnia ono nieoczekiwane zwycięstwo wojsk meksykańskich nad wojskami francuskimi odniesione 5 maja 1862 roku w bitwie pod Pueblą. Młodzież dowiedziała się, że święto ma charakter kulturowo – edukacyjny. Szeroko przedstawione zostało tło historyczne tego wydarzenia.
M. Machaj
W tym roku obchody Dnia Frankofonii w naszej szkole zostały przygotowane przez uczniów klasy IIIe1 we współpracy z nauczycielem języka francuskiego panią Anną Jędrzejczyk.
W szkole królowały barwy Francji, można było skosztować francuskich specjałów, a uczniowie wzięli udział w grach, quizach i konkursach.
Przedstawiamy wyniki poszczególnych konkursów:
"1 z 14"
Hasło ukryte w kodach QR
Strój francuski
Gratulujemy!
Dnia 29.03.2022 roku odbyły się w naszej szkole zajęcia online pt. „Samodzielna nauka słownictwa i gramatyki na przykładzie języka niemieckiego” zorganizowane przez Instytut Filologii Germańskiej Uniwersytetu Łódzkiego. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klas III C1, III E1, III F1, którzy chętnie uczą się języka niemieckiego jako drugiego języka obcego w naszym liceum.
Przedsięwzięciu koordynowała nauczycielka języka niemieckiego – pani Małgorzata Szablewska. Zajęcia prowadzone przez wykładowcę Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Łódzkiego dra Dariusza Prasalskiego spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów. Wykład prowadzony był w języku polskim.
Wykładowca prezentował uczniom liczne przykłady z zakresu leksyki i gramatyki niemieckiej wykorzystując:Uczniowie mieli możliwość utrwalenia materiału w przystępny sposób a także poznania technik samodzielnej nauki zapamiętywania słówek, zwrotów czy zagadnień gramatycznych.
Cieszymy się z takich praktycznych zajęć!
Opracowała: Małgorzata Szablewska
We wtorek, 29 marca grupa niemiecka klasy II F uczestniczyła w zajęciach online z panem Dariuszem Prasalskim, wykładowcą Filologii Germańskiej na Uniwersytecie Łódzkim.
Spotkanie poświęcone było różnorodnym technikom nauki języków obcych pt. „Samodzielna nauka słownictwa i gramatyki na przykładzie języka niemieckiego”.
Prowadzący w bardzo przystępny sposób zapoznał młodzież z:
Uczniowie z pewnością wykorzystają zaprezentowane techniki w praktycznej nauce nie tylko języka niemieckiego, ale i innych języków obcych.
Justyna Broniszewska:)
Organizatorem Konkursu TURBOLANDESKUNDE jest Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego. Konkurs odbywa się corocznie pod patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (IDV) oraz przy wsparciu Instytutu Goethego w Warszawie i Krakowie.
Konkurs adresowany jest do uczniów szkół średnich z całej Polski i składa się z trzech etapów. I Etap to etap szkolny. II Etap to etap regionalny a III Etap – najwyższy to etap ogólnopolski.
Koordynatorem etapu szkolnego jest nauczyciel języka niemieckiego danej szkoły. Do etapu regionalnego przechodzi maksymalnie jedna drużyna z każdej zgłoszonej szkoły i etap ten przeprowadza koordynator regionalny. Do etapu ogólnopolskiego przechodzi jedna drużyna z regionu.
Z okazji Światowego Dnia Wody, uczniowie klasy 3C1 uczestniczyli w wykładzie „Woda – życiodajna cząsteczka” w ramach realizacji projektu Kropla wody kroplą życia. Spotkanie z cyklu wypożycz sobie naukowca - spotkanie z nauką, prowadziła dr Ewa Fiedorowicz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na platformie Teams.
Podczas spotkania poruszano m.in. zagadnienia:
Uczniowie klasy 3F1 i 1F przeprowadzili badania jakości wody, testy kolorystyczne określające zawartość azotynów, azotanów, fosforanów, amoniaku, twardości i ph badanej wody.
Ewa Siejka,
Agnieszka Krawczyk - Broszkowska
Uczniowie klasy 3F1, na godzinie wychowawczej wzięli udział w prelekcji prowadzonej przez panią Klaudię Majewską z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
W spotkaniu wzięli również udział pani Maryna Leszczyc i pan Bartłomiej Witkowski - mieszkańcy Mieszkania Wspomaganego prowadzonego przez Warszawskie Koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, osoby z niepełnosprawnością intelektualną aktywnie działające na rzecz rozwoju self-adwokatury, czyli samorzecznictwa w Polsce.
Podczas spotkania mówiono m.in. o dostępności, dostosowaniach dla osób z niepełnosprawnościami, reprezentacji i postrzeganiu, zmianie nazewnictwa i formach wsparcia dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Ewa Siejka
W ramach Projektu Ekologicznego i obchodów Światowego Dnia Wody uczniowie klas przyrodniczych If i IIf wzięli udział w zajęciach edukacyjnych w Oczyszczalni Ścieków w Radomsku.
W ramach obchodów Światowego Dnia Wody z PAH uczniowie kl.IIB i IIF uczestniczyli w zajęciach w trakcie, których dowiedzieli się jak racjonalnie gospodarować zasobami wody. Wysłuchali webinarium przygotowanego przez PAH nt. "Czy w Afryce nie ma wody?"
Aleksander Gloc, uczeń klasy IIID1 osiągnął bardzo dobry wynik w etapie szkolnym XVII edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej "Gwiezdny Krąg" i zakwalifikował się do etapu okręgowego. I etap składał się z testu wiedzy z zakresu instytucji UE, historii UE, etapów rozszerzenia, gospodarki oraz prawa unijnego.
Etap okręgowy odbędzie się w punkcie Europe Direct w Piotrkowie Trybunalskim 28.03. Trzymajcie mocno kciuki za Olka. Do etapu centralnego awansuje tylko 50 uczestników spośród ponad 800, którzy awansowali do etapu okręgowego w skali kraju.
Międzynarodowy Dzień Frankofonii (fr. Journée internationale de la Francophonie) –to święto obchodzone 20 marca i upamiętniające powstanie w 1967 roku Międzynarodowej Organizacji Frankofonii (OIF).
Język francuski łączy ludzi na całym świecie, a więź ta zacieśnia się jeszcze bardziej dzięki temu świętu. Język francuski zajmuje trzecie miejsce pod względem popularności nauczania i międzynarodowej komunikacji. Posługuje się nim ok. 80 mln osób, w tym 67 mln Francuzów, 4,5 mln Belgów, 1,5 mln Szwajcarów, 8 mln mieszkańców prowincji kanadyjskich Québec, Ontario i Nowy Brunszwik.
Aktualnie to oficjalny język wielu szacownych instytucji światowej rangi, między innymi Europejskiej Agencji Kosmicznej, Międzynarodowej Federacji Samochodowej, Światowej Federacji Pływackiej, Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Światowej Organizacji Handlu, Interpolu, Międzynarodowego Biura Miar i Wag.
Międzynarodowy Dzień Frankofonii jest okazją do udziału w rozmaitych konkursach, przedsięwzięciach kulturalnych, prelekcjach i festiwalach.
W naszej szkole obchody Dnia Frankofonii będą miały miejsce 23 marca.
Nauczyciel języka francuskiego: Anna Jędrzejczyk.
Przypominamy, że dni: 5, 6, 7, 8 maja 2025 r. to dni dodatkowo wolne od zajęć dydaktycznych dla uczniów (trwają wówczas egzaminy maturalne). 2 maja 2025 r. nasza szkoła będzie nieczynna.
Dyrekcja I LO w Radomsku
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł. Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy. W Eko- Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych. Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Zakupiono m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilną szafę laboratoryjną mobiLab. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie obrazy, pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni umieszczony został układ okresowy pierwiastków . W oknach pojawiły się nowe rolety. Na parapetach piękne kwiaty.
Beata Zając-Turlejska
W I Liceum Ogólnokształcącym powstanie kolejna pracownia „Eko - Laboratorium Biologiczne”, w ramach Konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze ekologiczne pracownie” Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Dnia 29 listopada została podpisana umowa w Starostwie Powiatowym w Radomsku. WFOŚiGW reprezentował Pan Jerzy Kaczmarek, zastępca Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Całkowity koszt zadania : 70 000 zł. Pozyskane środki z WFOŚiGW w Łodzi – 60 000zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 000zł.
Zostanie przeprowadzony gruntowny remont sali, zmodernizowana instalacja elektryczna. Powstaną stanowiska laboratoryjne dla uczniów. Zakupiony zostanie m.in. sprzęt laboratoryjny, mikroskopy z możliwością podłączenia do komputera, lupy, modele biologiczne, zestawy mikroskopowych preparatów biologicznych, zestawy do badania właściwości powietrza, zanieczyszczenia i hałasu, badania gleby, model DNA, zestawy wskaźników do doświadczeń szkolnych i eksperymentów, fartuchy, stetoskopy uczniowskie, szkło laboratoryjne, mobilna szafka laboratoryjna mobiLab. Sala wzbogaci się w komputer i monitor interaktywny z możliwością podłączenia mikroskopu w celu prezentacji obrazów całej klasie.
W Eko - Laboratorium Biologicznym będą odbywać się zajęcia z biologii, w większości na poziomie rozszerzonym, zajęcia przygotowujące młodzież do konkursów i olimpiad, projektów ekologicznych.
Beata Zając-Turlejska
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz